InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De Vlaamse musical The Sound Of Music

De Vlaamse musical The Sound Of Music

The Sound Of Music beroert na meer dan 50 jaar nog altijd het publiek. Nog tot april 2010 kan je in Antwerpen en Gent de Vlaamse versie gaan bewonderen, met in de hoofdrollen Peter Van de Velde en Op Zoek Naar Maria-winnares Deborah De Ridder.

Wat moeten we toch met Maria

De vrolijke, goedlachse Maria Rainer leeft in een nonnenklooster maar heeft het moeilijk om zich aan de regels te houden. Het liefst van al zingt en danst ze de hele dag lang. Ook Moeder Overste en de andere nonnen kunnen zien dat Maria in het klooster niet op haar plaats is en Moeder Overste stuurt haar als gouvernante naar de familie Von Trapp. Sinds de dood van zijn vrouw is Kapitein Georg Von Trapp een nukkig man geworden. Hij is vaak op zee en kijkt amper om naar zijn zeven kinderen, die meer op een leger dan op een bende kinderen lijken.

Do, re, mi

Met haar gitaar brengt Maria al snel muziek en vreugde in het kille landhuis. Hoewel de kinderen in eerste instantie terughoudend zijn - Maria is dan ook de zoveelste gouvernante in de rij -, lukt het haar toch om bij het eerste onweer hun vertrouwen te winnen. Dit is het begin van een hoop veranderingen in huis. In plaats van de kinderen te laten marcheren, zoals hun vader het wil, maakt Maria nieuwe kleren voor hen en laat hen ravotten in de bergen. De kinderen leven helemaal op, dat merkt zelfs hun vader op.

Dingen waar ik zoveel van hou

Ook tussen de Kapitein en Maria klikt het en als één van de kinderen Maria's gevoelens onder woorden brengt, vlucht ze van schrik terug naar het nonnenklooster, wat voor haar een beschutte, veilige plaats is. Moeder Overste beseft dat Maria niet gemaakt is om non te worden en dringt er op aan om niet meer van haar gevoelens te gaan lopen. Maria keert terug naar het landhuis van de Von Trapps, waar de Kapitein zijn hart voor haar opent. De twee trouwen maar helaas eindigt hier het sprookje nog niet.

Niet enkel een liefdesverhaal

The Sound Of Music is namelijk niet enkel een liefdesverhaal, er zit ook een politiek verhaal in verweven. Het verhaal speelt zich af in Oostenrijk, enkele maanden voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Oostenrijk wil zich aansluiten bij Duitsland, dat op dat moment in de ban is van Nazi's. Kapitein Von Trapp is hevig gekant tegen de aansluiting van Oostenrijk bij Duitsland maar moet zich er toch bij neerleggen. Zodra de aansluiting een feit is, wordt hij opgeroepen om voor de Duitsers te komen werken. Hij weigert dit pertinent en loopt het risico om zijn landgoed kwijt te spelen. Om onder zijn dienst uit te komen, vlucht hij samen met Maria en de kinderen. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Hoge tonen, weinig dalen

Deze musical ontroert vanaf de eerste noot. Het zijn de nonnen die je een eerste keer kippenvel bezorgen met hun opener, waarbij vooral de klank van Moeder Overste opvalt. An Lauwereins heeft een stem als een klok, echt prachtig. Maar Deborah De Ridder moet als Maria zeker niet onderdoen voor haar voorganger (An Lauwereins speelde vijf jaar geleden Maria). Ze weet zowel de kinderen als het publiek snel in te palmen met haar vrolijke en enthousiaste uitstraling. In het eerste deel was ze net iets te enthousiast waardoor ze leek te overacten maar over het algemeen zet ze een puike prestatie neer. Peter Van de Velde zet een nukkige weduwnaar neer die zachtjesaan ontdooit. Ook hij is perfect gecast. Het viel me op dat een groot deel van de cast Nederlands was, wat ik jammer vind voor een Vlaamse musical.

Er wordt naar goede Musichallgewoonte weer lustig gejongleerd met het decor. De twee decorstukken die worden gebruikt om het terras te maken, veranderen met een halve draai snel en eenvoudig in Maria's slaapkamer of in de woonkamer van de Von Trapps. Het klooster komt - heel toepasselijk - uit de lucht gevallen en de bergen lijken ondanks de projectie op een scherm toch levensecht. Vanaf de twaalfde rij kon ik wel heel duidelijk zien dat de trap niet echt stevig is en vaak vreesde ik dat iemand er wel eens zou kunnen afvallen.

Voor de echte musicalliefhebber is The Sound Of Music een absolute must-see. Maar iedereen die van dans en muziek houdt, zal bij deze musical niet onberoerd achterblijven.
Gerelateerde artikelen
The Sound Of Music: fictie of waargebeurd?The Sound Of Music: fictie of waargebeurd?Bijna iedereen heeft wel eens de musical of de wereldberoemde verfilming van The Sound of Music gezien. The Sound of Mus…
Joodse Bijbel: Richteren - Deborah en BarakJoodse Bijbel: Richteren - Deborah en BarakNa de eerste drie Richteren (Otniël, Ehud en Shamgar) treden twee nieuw Richteren op de voorgrond: Deborah en Barak. Deb…
Maria Mena en het album ViktoriaIn 2011 bracht de Noorse zangeres Maria Mena haar zesde album uit: Viktoria. Met dit album rekent Maria voorgoed af met…
Bronnen en referenties
  • Voorstelling 18 oktober2009 in Stadsschouwburg Musichall

Reageer op het artikel "De Vlaamse musical The Sound Of Music"

Infoteur: Lilkim
Gepubliceerd: 19-10-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!