InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Low cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopen

Low cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopen

Low cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopen Wie online een vliegticket wil boeken, kan kiezen uit een enorm groot aanbod van websites. Voor de reiziger die goedkoop wil vliegen, is het beter om meteen naar de website van de low cost maatschappijen zelf te surfen. De promoties die worden aangeboden vertonen maar zelden de uiteindelijke prijs van je vliegreis. Meestal komen er bijkomende kosten bij, denk bijvoorbeeld aan luchthaventaksen, dossierkosten en andere toeslagen. Als je kan probeer dan enkel met handbagage te reizen vermits voor ruimbagage vaak extra kosten worden aangerekend. Bovendien kan je vaak ook je instapkaart uitprinten of inscannen op je smartphone. Hoe kan je online goedkope vliegtickets kopen bij low cost luchtvaartmaatschappijen?

Goedkope vliegtickets online kopen

Op het internet zijn er heelwat websites die goedkope online tickets aanbieden. Het aanbod is zo onoverzichtelijk dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het is daarom beter om meteen naar de website van de low cost vliegtuigmaatschappij zelf te gaan, zodat je meteen kan zien welke de promoties van het moment zijn.

"Bijkomende kosten" van low cost

Toeslagen ticket

Op heelwat websites van low cost maatschappijen worden de promoties overduidelijk in beeld gebracht om de klant te lokken. De kosten die bij de promotie komen kijken zijn iets minder duidelijk zichtbaar. Zoek dus goed uit welke kosten er eventueel bijkomen. Die extra kosten bij de promotie bestaan onder meer uit administratieve kosten, dossierkosten of andere toeslagen.

Luchthaventaksen

Sommige low cost maatschappijen rekenen een toeslag aan als je bijvoorbeeld telefonisch reserveert. Andere verhogen de prijs dan weer afhankelijk van de manier van betaling. Let er ook op welke dingen er bij komen als je eens op de promotie hebt geklikt en je ticket wilt betalen. Vanaf dan kunnen er allerlei kosten aangerekend worden zoals luchthaventaksen en brandstoftoeslagen.

Low cost vliegticket: prijs

Als het je allemaal een beetje te onoverzichtelijk wordt en je hebt er totaal geen idee van hoeveel de uiteindelijke prijs nu zal bedragen, pas dan het volgende truukje toe. Vul eerst alle gegevens in over de vlucht die je wil reserveren, zoals de datum en de tijd en andere gegevens over de vlucht. Vóór dat je gevraagd wordt je persoonlijke gegevens in te vullen en de boeking te bevestigen, zal je dan een beeld krijgen van de uiteindelijke prijs. Net voordat je wordt verwacht het ticket te betalen met je creditcard, kan je de betaling afbreken. Op die manier ben je te weten gekomen wat de werkelijke kostprijs is van het ticket dat je wilt reserveren.

Handbagage

Andere bijkomende kosten kunnen aangerekend worden als je bagage meeneemt om in te checken. Probeer daarom alleen handbagage mee te nemen, dan spaar je die kosten uit. Informeer je dan wel eerst over het toegelaten gewicht en de toegelaten grootte van de handbagage. Sommige low cost maatschappijen bieden ook de mogelijkheid aan om je instapkaart of boarding pass zelf uit te printen of op je smartphone in te scannen, wat de maatschappij geld en tijd uitspaart.

Reisplannen aanpassen

Flexibel

Vliegtuigmaatschappijen die speciale promoties aanbieden rekenen vooral op de reiziger die een beetje flexibel kan zijn. De aanbiedingen die het leukst zijn vergen soms wat flexibiliteit van de reiziger. Zo bieden sommige low cost maatschappijen bijvoorbeeld goedkopere tickets aan naar kleinere bestemmingen die gelegen zijn op een afstand van de grotere toeristische bestemmingen.

Transport

Eens op de kleinere luchthaven geland, word je geacht om zelf het vervoer te regelen naar je ware toeristische bestemming. Zo biedt Ryanair bijvoorbeeld de bekende vakantiebestemming Saint-Tropez aan via de kleinere luchthaven van Toulon, op een dertigtal kilometer van Saint-Tropez zelf.

Low cost vliegen: snel beslissen

De promoties die aangeboden worden zijn meestal maar beperkt in aanbod en tijd. Ze zijn dus meestal snel de deur uit. Het komt er dus op aan om geen uren te twijfelen vóór je je beslissing maakt. Snel beslissen is hier de boodschap want voor je het weet is een andere reiziger met jouw promotie gaan vliegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Turkije met Tailwind AirlinesGoedkoop vliegen naar Turkije met Tailwind AirlinesTailwind Airlines is een Turkse luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbiedt van een naar dertien verschillende bestemmi…

Reageer op het artikel "Low cost vliegen: tips om goedkope vliegtickets te kopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Goedkope vliegtickets
Schrijf mee!