InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Met de Henry Dunant op vakantie

Met de Henry Dunant op vakantie

Met de Henry Dunant op vakantie Met de Henry Duant op vakantie gaan is voor mensen met beperkingen een heerlijk uitstapje. De Heny Dunant is een passagiersschip waar mensen die ziek zijn vakantie mee kunnen vieren. Het schip is van de Rode Kruis en brengt mensen die verder niet echt op vakantie kunnen even hele mooie momenten. Op de Henry Dunant zijn alle voorzieningen voor mensen met beperkingen aanwezig, zodat zij fijn vakantie kunnen vieren.

Oprichter van het Nederlandse Rode Kruis

J. Henry Dunant was de oprichter van het Nederlandse Rode Kruis. Veel mensen weten dat niet, maar kennen wel het gelijknamige schip waarop mensen die ziek zijn kunnen genieten van een fijne vakantie. Het (cruise)schip vaart inmiddels al een halve eeuw rond. Overigens niet meer het exemplaar dat in 1959 te water werd gelaten, maar het Rode Kruis is al 2 schepen verder. De naam bleef overigens wel gelijk.

De eerste J. Henry Dunant was een hospitaalschip

De eerste J. Henry Dunant werd in 1959 te water gelaten. Het werd toen ingezet als hospitaalschip. Ziekten, gehandicapten en ouderen mochten vanuit hun bedden vakantievieren op het schip. Ze lagen daarbij op grote zalen waar ook de verzorging plaatsvond. Gegeten werd er ook gewoon in bed. Toen het schip 15 jaar gebruikt was als hospitaalschip was het toe aan vervanging.

De tweede J. Henry Dunant

In 1973 werd de tweede J. Henry Dunant in gebruik genomen. Aan de koop van het schip ging een landelijke inzamelingsactie vooraf door Mevrouw A.H. van Riemsdijk-Philips om zo het tweede schip te kunnen bekostigen. De Tweede Henry Dunant werd gebouwd naar de inzichten van die tijd. Dat bleek toch niet helemaal te voldoen, want in de jaren ’80 volgde een renovatie en werd het aangepast aan de eisen des tijds. Zo waren er bijvoorbeeld de nodige veiligheidsmaatregelen nodig. Kosten daarvan 3,5 miljoen gulden. Ook werd het idee van grote zalen in die tijd losgelaten. Er werden twee- en vierspersoonshutten gebouwd met eigen wc en wasgelegenheid.

Van slaapzalen naar 2-persoonshutten

In 1996 was het weer tijd om te veranderen. Ook de 4-persoonshutten bleken niet meer geschikt voor mensen die thuis of in een verzorgingshuis gewend waren aan meer privacy en dat ook op vakantie wilden. In 1996 werd daarom de derde J. Henry Duant te water gelaten met geld dat met een grote inzamelingsactie was opgehaald. In het nieuwe schip daarom alleen nog maar 2-persoonshutten. Daarnaast werd een apart restaurant gerealiseerd, bredere gangen voor grotere rolstoelen (ook een maatschappelijke ontwikkeling) en grotere verblijfplaatsen voor vrijwilligers en bemanningsleden. Ook was het schip ruimtelijker en werden voor het varen de nieuwste technische snufjes geïnstalleerd. Was de eerste Henry Dunant 64,5 meter bij 8,2 meter de derde variant is al 96 meter bij 11 meter. Doordat er meer privacy is, kunnen wel minder mensen mee op het schip. Bij het eerste waren dat er 74, nu kunnen nog 68 personen genieten van een reisje.

Van ziekenhuisboot tot drijvend hotel voor zieken, ouderen en mensen met een hulpvraag

De eerste Henry Dunant was eigenlijk een drijvend ziekenhuis, terwijl het huidige schip meer als drijvend hotel kan worden gezien. Mensen liggen dan ook niet alleen meer in bed, maar doen gewoon voor zover mogelijk hun ding. Eigenlijk kan de Henry Dunant 3 gezien worden als een cruiseschip, maar dan voor mensen die ziek of oud zijn en niet zonder hulp kunnen reizen. Vrijwilligers en beroepskrachten zorgen daarvoor. Ook is er altijd een arts aan boord. Verder is het een schip waar het goed toeven is met een restaurant, een zonnedek, een overdekte serre, een kapsalon en zelfs een souvenirwinkel. Het schip meert verder twee keer per week aan om een dorpje of stadje in te gaan. Dit gebeurt onder begeleiding van Rode Kruisvrijwilligers. Ook zijn er aan boord allerlei activiteiten.

Voorzieningen per hut en op het schip

  • Hoog/laagbedden
  • Badkamer die is aangepast aan mensen met een functiebeperking
  • Grote aangepaste badkamer met ligbad en bijhorende voorzieningen, zoals een badlift.
  • Alle dekken zijn bereikbaar per lift, ook voor mensen in een (elektrische) rolstoel of in bed

Reizen per jaar

Ongeveer 42 weken per jaar gaan mensen mee op de Henry Dunant. Jaarlijks zijn dat 5500 personen, waarvan iets meer dan de helft gast is. De rest bestaat uit bemanningsleden, vrijwilligers en beroepspersoneel. Vrijwilligers, zo’n 55 per week komen altijd op de maandag aan boord. Zij krijgen instructies en vervolgens komen de gasten aan boord.

Renovatie in 2009

Omdat het schip veel gasten ontvangt die bovendien van veel hulpmiddelen gebruik maken is de Henry J. Dunant in 2009 weer volledig gerestaureerd. De beide bovendekken en de salon zijn vernieuwd en het restaurant is helemaal up to date gemaakt. Ook airconditioning, plafonds, vloeren, wanden, stoelen, tafels, bar en receptie zijn vernieuwd. Het uiterlijk werd bovendien wat chiquer. Beukenhout en pastelkleuren maakten plaats voor rood met goud en zwart-witte mozaïeken. In 2010 wordt het gastendek helemaal gerenoveerd.

Aanmelden voor een vakantie van het Rode Kruis

Mensen die met een vakantie van het Rode Kruis meewillen, kunnen zich daarvoor aanmelden bij de vakantiecoördinator van uw plaatselijke Rode Kruisafdeling. Die komt dan bij de betrokkenen thuis en geeft informatie. Blijkt dan dat een vakantie boeken een goed idee is, dan kan daarna met een intakevrijwilliger een aanmeldingsformulier worden ingevuld. Daarbij moet in ieder geval duidelijk worden welke zorg iemand nodig heeft, welke hulpmiddelen en met wie hij of zij op vakantie wil en in welke periode. De vakantieaanvraag wordt dan in behandeling genomen en dit gebeurt op basis van medische indicatie en zorgvraag.

Rechtstreeks boeken: geen financiële bijdrage van plaatselijke Rode Kruis

Als een plaatselijke afdeling geen vakantieplaatsen meer heeft, kan ook rechtstreeks geboekt worden. De geïnteresseerde krijgt in dat geval een aanmeldingsformulier thuis gestuurd. Ook dan wordt de aanvraag weer beoordeeld op basis van de medische indicatie en zorgvraag. Belangrijk in dat geval is wel dat bij rechtstreeks boeken geen financiële bijdrage wordt verstrekt door de Rode Kruisafdeling van de plaats waarin iemand woont (een deel van de kosten wordt dan betaald door de afdeling en een deel door de persoon zelf) Als iemand weinig geld heeft, kunnen wel andere fondsen aangeschreven worden om een bijdrage. Ook zijn er andere mogelijkheden. Dit zijn:
  1. Het gastenfonds. Dit fonds kan korting geven van 25 procent op de prijs van de vakantie.
  2. Mocht dit dan nog niet betaalbaar zijn, dan kan ook gevraagd worden om een extra financiële ondersteuning bij het Rode Kruis.
  3. Bovendien hebben veel ziektekostenverzekeraars een vergoeding in hun aanvullende pakketten voor een vakantie met het Nederlandse Rode Kruis. Daar naar informeren kan best interessant zijn.
Gerelateerde artikelen
Het Nederlandse Rode Kruis tijdens de Tweede WereldoorlogHet Nederlandse Rode Kruis tijdens de Tweede WereldoorlogTijdens de Tweede Wereldoorlog stuurde het Nederlandse Rode Kruis duizenden voedselpakketten naar Nederlandse gevangenen…
Sarah Dunant, de bestsellerauteur van De geboorte van VenusrecensieSarah Dunant, de bestsellerauteur van De geboorte van VenusEen goed boek is er eentje die je de wereld doet vergeten terwijl het een andere voor je doet opengaan. Sarah Dunant sla…
Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht'Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht''De godinnenjacht' is het tweede deel van vijf boeken uit de reeks 'Kate Winters'. Het is een kortverhaal, dat na het bo…
Zwitserland, Genève hoofdstad van de vredeOok Genève in het Franstalige deel van Zwitserland is één van de speelsteden tijdens het eindtournooi Euro 2008. De inwo…
Sisi, de periode waarin zij leefdeSisi, de periode waarin zij leefdeToen Sisi keizerin van Oostenrijk werd kreeg zij ook titels die betrekking hadden op grondbezit in onder andere het huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markus53, Pixabay
  • Kwartaaluitgave van Het Nederlandse Rode Kruis
  • Website Het Nederlandse Rode Kruis

Reageer op het artikel "Met de Henry Dunant op vakantie"

Reacties

Johan Koetse, 28-01-2019 15:28 #21
Ik ben slecht lopend. Buitenshuis verplaats ik mij met een scootmobiel. Mijn vriendin en ik zouden graag een Rijnreis maken per schip. Wat zijn de mogelijkheden?

J. Kuijl, 15-07-2018 13:35 #20
Wij zouden graag op vakantie gaan maar mijn partner is gehandicapt en kan niet meer lopen of staan misschien is de Henry Dunant een mogelijkheid. In afwachting van Uw antwoord en dank hiervoor.
Vriendelijke groeten Th de Wit

Cees Verhaagen, 12-06-2017 15:04 #19
In week 23 mee geweest met de Henry Dunant, als vrijwilliger. het was een reis die ik niet snel zal vergeten, aan het einde van de reis ging ik zeer voldaan van boort. de dankbaarheid van de gasten was groot en daar doe je het voor.

Oostveen, 10-10-2016 22:24 #18
Hallo, is er ook een dialyse mogelijk aan boord?
vr.gr.J.O. Reactie infoteur, 13-10-2016
Nee dialyse is helaas niet mogelijk aan boord van de Henry Dunant.

Van Sterkenburg, 19-07-2015 09:58 #17
Mijn vriend heeft dit jaar een beroerte gehad en is links verlamd geraakt hebben jullie een weekje een tripje voor hem zodat hij even iets anders ziet dan het revalidatie centrum, iets in duitsland want nu komen de muren op hem af omdat hij nergens heen kan en iedereen wel op vakantie kan. Het mag niet te duur zijn want hij leeft van een uitkering Reactie infoteur, 17-08-2016
Dit is niet de site voor de Henry Dunant, die staat vermeld in het artikel zelf. Dit is alleen een beschrijving van wat de Henry Dunant kan betekenen voor mensen met een ziekte of beperking.

Jan Pieterse, 12-02-2015 13:59 #16
Is het al bekend welke route er gevaren wordt in week 39?

à van der Wagt, 20-07-2014 22:00 #15
Kunt u mij vertellen wat de kosten zijn voor de Henry Dunant? Ik ben 78 jaar en kan niet goed lopen en ben slechtziend. Reactie infoteur, 21-07-2014
De kosten voor het verblijf liggen in 2014 tussen de 680 en 775 euro, Mensen die niet genoeg geld hebben, kunnen proberen om via andere mogelijkheden toch op vakantie te gaan. Ook de ziektekostenverzekeringen betalen gedeeltelijk vaak mee aan in ieder geval de zorg. Meer informatie en aanmelden is te vinden op: https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/activiteiten/bijzondere-vakanties/mee-als-gast/formulieren-aanmelden

Stockmann, 29-07-2013 16:32 #14
Ik ben zelf deels verlamd en reis per scootmobiel, is daar plaats voor? En mijn echtgenoot kan die ook mee? Stuur mij aub een overzicht van uw reizen en de kosten Reactie infoteur, 30-10-2013
Ik schrijf alleen artikelen over de Henry Dunant, het schip is niet van mij. U zou dus contact op moeten nemen met de plaatselijke vertegenwoordiging daarvan.

S. Henstra, 23-04-2013 21:23 #13
Al enige jaren ben ik lichamelijk beperkt en zou graag met vakantie willen. Ik beweeg mij met stok 10 m, met rollator 100 m en verder met rolstoel. Waar krijg ik informatie over voorwaarden en kosten?

R. van der Velde, 08-04-2012 12:09 #12
Mijn vrouw zit sinds een half jaar in een verpleeghuis.Is zwaarlongpatienten olstoel gebonden, zuurstofafhankeljk en heeft volledige hulp nodig bij deADL.Graagzouden wij met ons tweetjes nog een keer op vakantie willen met de Henri Dunant.Hebben altijd zelf een boot gehad maar datgaat dus niet meer.
Graag zouden wevan jullie wat meer informatie.

Met vr.gr. R.v.d.Velde Reactie infoteur, 08-04-2012
Reactie infoteur, 2011-08-10
Wanneer u met een vakantie van het Rode Kruis mee wilt, kunt u zich hiervoor aanmelden bij de vakantiecoördinator van uw plaatselijke Rode Kruis-afdeling. Deze coördinator kan u veel informatie geven over de vakanties en u ondersteunen bij uw aanvraag. Bijna elke gemeente heeft
zo’n afdeling. Het nummer van uw lokale Rode Kruis vindt u in het telefoonboek onder ‘Rode Kruis’. Kunt u het nummer niet vinden? Neem dan contact op met het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag:
Telefoon: 070 4455888
E-mail: vakanties@redcross.nl (vermeld in uw e-mail uw woonplaats),

Met de vakantiecoördinator maakt u een afspraak voor een bezoek bij u thuis. Deze vakantiecoördinator komt bij u langs en geeft u informatie over ons vakantieaanbod. U kunt tijdens dit gesprek vertellen wat u verwacht van de vakantie en wat uw wensen zijn. Wanneer u wilt deelnemen aan een vakantie van het Rode Kruis, en de vakantiecoördinator heeft mogelijkheden, vult u samen een aanmeldingsformulier in. U geeft zelf aan welke zorg u wenst, welke hulpmiddelen u nodig heeft en of u alleen of samen met een bekende op vakantie wilt. De plaatselijke Rode Kruis-afdeling regelt uw hele aanvraag.

Wim Jager, 19-03-2012 19:25 #11
Kunt u mij vertellen waar de Henri Dunant op 6 april 2012 aanmeert in Sliedrecht en plusminus hoe laat. Reactie infoteur, 19-03-2012
Nee dat weet ik echt niet. U zult daar voor bij de organisatie moeten zijn. Het nummer staat wel in het artikel en anders moet u bij de plaatselijke afdeling zijn. Ik schrijf alleen maar artikelen en heb niets te maken met de Henry Dunant zelf.

J. Kramer, 08-02-2012 18:29 #10
Gaarne info welke weg ik moet bewandelen om met de H.D op cruise te gaan. mijn vrouw is rolstoel gebonden en verblijft in een zorg-verpleeghuis met een indicatie 6 AWBZ.mijn vrouw kan niet meer lopen en is 81 jaar oud.
Vr.groet. John kramer

Brekoo, 10-08-2011 15:26 #9
Vrienden, beiden gehandicapt, zou ik gaarne een vakantie op een boot laten beleven.
Wie is de coordinator van het Rode Kruis in Eindhoven, die daarover te benaderen is?
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 10-08-2011
Telefoon: 070 4455888

Ans Oosterwijk, 16-06-2011 15:26 #8
Hallo
ik ben ans oosterwijk en mijn begeleider schrijft nu dit stukje
ik heb een vraag ik zo graag het programma van dag hebben van mijn zeer geslaagde reis op 30 mei met de henri dunant dordrecht (2011)
ik wil dit bij het foto boek doen.kunt u mij dit nog sturen?
Met vriendelijke groet Ans Oosterwijk
bewoner van het centrum voor doofblinden in beek ubbergen Reactie infoteur, 21-06-2011
Deze site is niet van de organisatie van de reizen. U kunt het beste de afdeling in Dordrecht benaderen. Zij kunnen u dan wellicht verder helpen.

Singalees (infoteur), 20-05-2011 01:39 #7
Telefoon: 070 4455888

Met de vakantiecoördinator maakt u een afspraak voor een bezoek bij u thuis. Deze vakantiecoördinator komt bij u langs en geeft u informatie over ons vakantieaanbod. U kunt tijdens dit gesprek vertellen wat u verwacht van de vakantie en wat uw wensen zijn. Wanneer u wilt deelnemen aan een vakantie van het Rode Kruis, en de vakantiecoördinator heeft mogelijkheden, vult u samen een aanmeldingsformulier in. U geeft zelf aan welke zorg u wenst, welke hulpmiddelen u nodig heeft en of u alleen of samen met een bekende op vakantie wilt. De plaatselijke Rode Kruis-afdeling regelt uw hele aanvraag. U heeft er zelf amper omkijken naar!

Hans Groenendijk, 19-05-2011 13:05 #6
Ik ben een man van 56, alleenstaand, vindt het fantastisch, als ik mee zou kunnen, heb
een licht verstandelijke beperking en oorsuizing, kan vrij moeilijk lopen. Ben niet zo rijk, maar ik zou dus wel heel graag een keer meewillen, hoe zou dat kunnen?

Hans Dassen, 04-01-2011 23:07 #5
Mijn vriendin is terminaal ziek (longkanker) en zij en ik zouden graag met de Henry Dunant op vakantie willen.
Kunt u mij mailen wie de vakantie coördinator in den Haag is?
Met vriendelijke groeten
Hans Dassen

Terrel Baumgart, 17-10-2010 12:10 #4
Ik ben een 41 jarige man met een lichte verstandelijke beperking.Ik zit in een electrische rolstoel.Ik wil heel graag met het rode kruis in 2011 op vakantie.wat zijn voor mij de mogelijkheden?
door een aangepast systeem aan mijn computer kan ik via mijn voetpedaal computeren.
vriendelijke groet
Terrel Baumgart

Gerda Heijnen, 11-08-2010 22:13 #3
Geachte meneer/mevrouw

Ik zou graag van U willen weten wie de vakantiecoordinator is van de plaatselijke Rode kruisafdeling te Zuidlaren.

Bij voorbaat hartelijk dank

Met vriendelijke groet

Gerda Heijnen.

Singalees (infoteur), 22-03-2010 17:26 #2
Onder aan het artikel staat een link naar het Rode Kruis en dan specifiek naar de vakanties. Wie daar op klikt komt automatisch uit op hoe vakanties geboekt kunnen worden.

G. J. Hartmann, 17-03-2010 23:03 #1
Ik zou mijn moeder graag nog een keer op vakantie laten gaan. Mijn moeder zit een tehuis in Lelystad. Gaarne verzoek ik u mij aan te geven waar ik mij kan vervoegen voor verdere informatie.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 21
Schrijf mee!