InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tuvalu: het zinkend paradijs

Tuvalu: het zinkend paradijs

Tuvalu, een eilandengroep in de Stille Oceaan en een van de meest afgelegen plekken ter wereld, dreigt in de oceaan te verdwijnen. De laaggelegen archipel, het overgrote deel ligt maar 1 of 2 meter boven zeeniveau, wordt bedreigd als gevolg van de alsmaar stijgende zeespiegel. Zonder maatregelen kunnen de eilanden over 50 tot 100 jaar grotendeels verdwenen zijn.

Paradijs

Wie het paradijs zoekt, zal bij een bezoek aan de archipel Tuvalu zich akelig dichtbij wanen. Hagelwitte stranden, palmbomen en een prachtige heldere blauwe zee waar evenzo kleurrijke vissen tussen het felrode koraal zwemmen. Op de eilanden zelf luiert de lokale bevolking in hangmatten. Tussendoor wordt de honger gestild met zelf gevangen vis en de dorst gelest met het in tonnen opgevangen regenwater. Het leven kabbelt er voort, maar de vraag is voor hoe lang nog. Het paradijs wordt namelijk bedreigd door de zeespiegelstijging. De stijging is in dit gebied gemiddeld 5,7 millimeter per jaar. Dat lijkt niet veel, maar dit is een serieus bedreigend cijfer voor de eilandengroep dat grotendeels maar 1 of 2 meter boven zeeniveau ligt. Het hoogste punt ligt 5 meter boven zeeniveau en het breedtse punt van het hoofdeiland Fongafale is slechts 200 meter breed en het smalste punt kleiner dan 2 meter. Op het eiland zelf is slechts een enkele pessimist die zich er druk over maakt. De ernst van de situatie wordt vooral onderstreept door internationale wetenschappers, de VN en het internationale Rode Kruis.

Geld

De eilandengroep heeft geen geld om de nodige maatregelen te nemen tegen het wassende water. Dit in tegenstelling tot de ‘kuststeden’ als Londen en New York die de komende tientallen jaren miljarden zullen besteden aan het beschermen van hun inwoners. Tuvalu heeft geen financiële middelen voor dure en veilige deltawerken. De inkomsten van het land bestaan hoofdzakelijk uit de verkoop van de internetextentie .tv (2 miljoen per jaar), giften (3 miljoen per jaar van Taiwan, omdat Tuvalu Taiwan als soevereine staat erkend), de verkoop van postzegels, het verhuren van visgebieden en als laatste ontwikkelingshulp. Als gevolg van de lage ontwikkeling van het land en de (on)bereikbaarheid kent Tuvalu maar weinig toerisme en genereert hier dan ook geen inkomsten uit. De staatsbegroting bedraagt slechts 15 miljoen euro.

Maatregelen

Omdat er geen geld is voor de realisatie van een degelijke bescherming, worden er in afwachting van de onvermijdelijke overstromingen korte-termijn maatregelen getroffen. Rode Kruis medewerkers leren schoolkinderen wat ze moeten doen als de jaarlijkse vloedgolven hoger worden. Ze leren bruggen bouwen, het verzorgen van gewonden en hoe ze de radio moeten gebruiken voor noodoproepen. Het enige wat echter echt helpt is het stoppen van zeespiegelstijging, door vermindering van de CO²-uitstoot door de Westerse landen.

Tuvalu

De archipel Tuvalu bestaat uit 9 atollen. Van deze 9 bestaan 3 atollen elk uit 1 eiland. De andere 6 atollen bestaan uit meerdere eilanden. In totaal zijn het meer dan 113 eilanden samen. De 9 atollen zijn:
  1. Fumafuti (met grootste eiland Fongafale)
  2. Nanumea
  3. Nanumanga
  4. Niutao
  5. Nui
  6. Niulakita
  7. Nukufetau
  8. Nukulaelae
  9. Vaitupu

Tuvalu betekent ‘8 eilanden’. Oorspronkelijk waren maar 8 eilanden bewoond.

Gegevens

Tuvalu is lid van het Britse Gemenebest en is na Vaticaanstad het land met het kleinste aantal inwoners. Het staatshoofd is koningin Elizabeth II.

Naam Tuvalu (tijdsverschil + 12 uur)
Hoofdstad Vaiaku (Fongafale)
Taal Tuvaluaans, Engels
Aantal inwoners 12.177 (2008)
Inwoners km2 468,3/km2
Oppervlakte 26 km2
Regeringsvorm Parlementaire monarchie
Religie 97 % Kerk van Tuvalu (protestants)
Volkslied Tuvalu mo te Atua
Munteenheid Australische dollar (AUD)
Nationale feestdag 1 oktober

Vlag

De vlag van Tuvalu bestaat uit uit een blauw veld met negen gele sterren. In het kanton staat de Britse vlag. De kleur blauw is lichter dan in de Britse vlag, mogelijk als verwijzing naar de tropische wateren rondom de archipel. De negen sterren symboliseren uiteraard de negen eilanden. De sterren zijn zo gerangschikt dat het overeenkomt met de geografische ligging van de eilandengroep in de Stille Oceaan. De vlag van het Verenigd Koninkrijk linksboven in de hoek staat voor de band met het Britse Gemenebest.
© 2009 - 2019 Dean, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Volkskrant Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Tuvalu: het zinkend paradijs"

Reactie

Edwin, 16-07-2010 20:40 #1
Gelieve dit artikel over Tuvalu met een korreltje zout te nemen. Iets van een paradijs tref je nog aan op de onbewoonde eilandjes van de archipel Funafuti, die tot de Conservation Area behoren. Op het dichtbevolkte hoofdeiland Fongafale (5000 zielen) is het paradijs daarentegen heel ver weg te zoeken. Bij gebrek aan een afvalverwerkingssysteem dumpen de bewoners al hun afval op het eiland zelf. Wat je aantreft is niet alleen een dramatische hoeveelheid zwerfvuil (verpakkingsmateriaal, verbruikte consumptiegoederen), maar ook roestende autowrakken, koelkasten, brommers en televisies. Als de Tuvaluaanse overheid niet voor een oplossing zorgt, dan is het eiland binnen 10 jaar volkomen onleefbaar geworden.

Infoteur: Dean
Gepubliceerd: 19-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!