InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Is vliegtuigvoeding lekker?

Is vliegtuigvoeding lekker?

Is vliegtuigvoeding lekker? De meeste vliegtuigpassagiers vinden de kost die ze op hun vlucht voorgeschoteld krijgen niet om te pruimen. Hoe komt dat dan en kan daar iets aan gedaan worden?

Vox populi

Dat passagiers niet hoog oplopen met maaltijden op het vliegtuig is een open deur intrappen. Toch is er geen volstrekte eensgezindheid. In realiteit zijn de meningen verdeeld en blijkt dat velen het voedsel redelijk tot best lekker vinden. De Aziatische vliegtuigmaatschappijen alsook die uit het Midden Oosten scoren het best terwijl de Amerikaanse overwegend negatief worden beoordeeld. Business class-reizigers betonen zich tevreden tot zeer tevreden wat erop wijst dat het ook écht goed kan mits een kleine inspanning.

Les excuses…

Het is schier onmogelijk om een topmaaltijd voor honderd personen klaar te maken, stellen de cateringbedrijven. Het draait vaak om verschillende soorten maaltijden: ontbijt, lunch en avondmaal naast gespecialiseerde maaltijden voor mensen met religieuze achtergrond en vegetarische schotels. Sommige maatschappijen, vaak de Amerikaanse, wensen de menu’s zelf te bepalen. Daarenboven zijn de voorzieningen voor een perfecte aflevering aan boord niet aanwezig. Vergeet niet dat alles zo weinig mogelijk plaats mag innemen en dat het personeel nog zoveel andere opdrachten heeft te vervullen.

HACCP

Het is inderdaad geen sinecure om voor zoveel personen een degelijke maaltijd klaar te stomen. Daarenboven moet deze aan een aantal strenge voorwaarden voldoen. Deze steunen op de zogenaamde HACCP-reglementering* die (in België) verplicht is sinds 1997 en ook Europees geldt. HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points en is eigenlijk een procescontrole (hoe komt de maaltijd tot stand, welke stadia worden doorlopen) en beheersing van gezondheidsrisico’s (hoe zorgen we ervoor dat de gezondheid van de consument niet in gevaar komt). Dit systeem stamt uit de jaren zestig toen de Verenigde Staten een systeem ontwikkelden om het voedsel voor de astronauten van de Apollo-vluchten veilig te stellen voor consumptie.

Hoe gaat de bereiding praktisch in zijn werk?

Zoals voor elke grootkeuken dient men te voldoen aan bepaalde hygiënische regels. Daarom moeten bereide maaltijden zeer snel afgekoeld en in vriescellen opgeslagen worden. De dag van het vertrek dienen deze in gekoelde trolleys naar het vliegtuig vervoerd te worden waarna ze langzaam ontdooid worden. Gelukkig zijn de koelings-, bereidings- en opwarmingstechnieken er de laatste jaren flink op vooruit gegaan. Het heikele punt voor de kwaliteit van de maaltijd is de opwarming ervan in de heteluchtovens in het vliegtuig. Van de know-how en de vaardigheid van het personeel hangt het af of je een lekker portie groenten of een smakeloze smurrie in je plastic bakje terugvindt.

Kok aan boord?

Er gaan steeds meer stemmen op om een kok aan boord mee te nemen om de kwaliteit van het geserveerde voedsel te verbeteren. Dit was reeds het geval in de jaren vijftig toen op de langeafstandsvluchten een ‘vliegende kok’ de bemanning assisteerde. Is de extra kost die dit met zich meebrengt en wellicht aan de klant wordt doorverrekend de moeite waard?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • * Ckonemann heeft hierover een artikel geschreven: http://eten-en-drinken.infonu.nl/horeca/30590-haccp-hazard-analysis-critical-control-points.html

Reageer op het artikel "Is vliegtuigvoeding lekker?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 25-03-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!