InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tokyo - Cat Cafe Calico

Tokyo - Cat Cafe Calico

Japan heeft er een nieuwe merkwaardigheid bij. In Tokyo, vlak bij het station van Kichijoji, is er een nieuw café waarin 17 raskatten het de klanten naar de zin maken. De naam van het café: Cat Cafe Calico. Bezoekers betalen er tot 800 yen per uur om er te kunnen knuffelen en spelen met hun favoriete kat.

Paradijs voor kattenliefhebbers

Een paradijs voor kattenliefhebbers. Zo zou je Cat Cafe Calico nog het beste kunnen noemen. Maar liefst 17 raskatten begeven zich onder de klanten van het café. Er is voor iedereen wat wils: van Perzische katten tot Blauwe Russen. De meesten zijn kittens en jonge katten. “Van zodra de katten 8 tot 10 jaar oud zijn, worden ze te oud om hier te zijn. Dan houden ze op met spelen en zijn ze liever alleen,” zegt de 34-jarige eigenaar, Takafumi Fukui. Slechts één van de 17 katten is een mannetje. Dat moet wel, want katers zijn de enigen die vechten voor hun territorium. Met alleen vrouwtjes, blijft de kalme sfeer van het café bewaard.

Kat in de markt

Cat Cafe Calico is op korte tijd zo populair geworden dat bezoekers er in het weekend op voorhand moeten reserveren om een plaatsje te krijgen. Verwonderlijk is dat niet want in Tokyo staat in de meeste huurcontracten vermeld dat je er geen huisdieren mag houden. Toch trekt het katten café ook veel mensen aan die wel al huisdieren hebben. Sommigen klanten houden immers zo veel van katten dat ze Cat Café Calico verkiezen boven elk ander café in Tokyo. “Ik kom hier elke dag even langs. Thuis heb ik al twee katten, maar hier kan ik ook andere soorten zien,” zegt de 33-jarige Kaori Sato, een verkoopster uit de buurt Kichijoji. Eigenaar Takafumi Fukui, heeft dus duidelijk een kat, euh… gat in de markt gevonden.

Regels

Wie Cat Cafe Calico wil bezoeken, moet bepaalde regels volgen, maar dat nemen de meeste kattenliefhebbers er graag bij. Zo moet je bij aankomst je schoenen uittrekken en je spullen in een kastje zetten. Ook je handen moet je grondig wassen en desinfecteren alvorens de katten aan te raken. Luid praten mag niet, want dan zou je de katten aan het schrikken kunnen brengen. Kinderen onder de tien jaar zijn in Cat Cafe Calico niet welkom, want die gaan vaak te ruw met dieren om en maken te veel lawaai. Veel regeltjes, dat wel… maar het geeft het café een aangename, rustige sfeer waarin zowel de katten als de klanten zich op hun gemak voelen. Eén van de bezoekers van Cat Cafe Calico, Rie Takamatsu, vat het goed samen: “Het is mijn eerste keer hier en ik vind het fantastisch. Thuis heb ik geen katten omdat mijn huurcontract dit niet toestaat. De sfeer is hier heel warm, perfect om te ontspannen.”

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20080316x2.html

Reageer op het artikel "Tokyo - Cat Cafe Calico"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 14-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Poezen
Schrijf mee!