InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Een dagje onthaasten in de Daf

Een dagje onthaasten in de Daf

Onthaasten is zoals het woord het al zegt, rustig aan doen en op je gemak de omgeving in je opnemen. Geen stress, geen gehaastheid, alle tijd. Een dagje in een Daf rijden heeft dat effect zeker, want het enige Nederlandse erfgoed op autogebied kan gewoon niet harder dan zo’n 100 kilometer per uur. Rijden met de opvallende autootjes levert bovendien enorm veel belangstelling op, want de zwaar knetterende langzaam rijdende Daf valt overal op. Een dagje Daf dus. Hoewel de Daf voor een groot deel uit het straatbeeld is verdwenen, hebben Piet Kruijer uit Alkmaar en Damiaan Huizinga uit Slijkenburg besloten om het enige Nederlandse erfgoed op autogebied veilig te stellen voor de toekomst. Met Dafje in, Dagje uit (www.dafje-uit.nl), zorgen zij ervoor dat de enige auto die ooit in Nederland in productie is genomen zo lang mogelijk op de weg blijft en dus niet verdwijnt. Bovendien is het hun grootste wens om mensen een leuke en relaxte dag te bieden met zoveel mogelijk plezier. De Daf leent zich daar namelijk als geen ander voor, want het doldwaze autootje heeft iets vreselijk koddigs, dat het beste in mensen naar boven haalt. Een stoet met pientere pookjes uitgeruste Variomatics dat wacht op een passend gezelschap is een hele leuke manier om samen een familie-, of bedrijfsdag te vieren.

Van alle kanten schudden

Het rijden in een Daf blijkt inderdaad een groot succes. Snel rijden gaat niet, want dan begint het automobiel zonder enige opsmuk van alle kanten te schudden. Bovendien is het lawaai dan enorm. Dit is dan ook de reden dat een dagje uit met een Daf altijd langs landelijke routes voert. Pittoreske binnenwegen die langs mooie natuurgebieden zijn troef en snelwegen staan niet op het programma. Bovendien lijkt het wel alsof het rijden in zo’n raar wagentje direct maakt dat mensen plezier krijgen in wat ze doen. Alle uiterlijk vertoon verdwijnt en maakt plaats voor eenvoud. Ook buiten de wagens wordt veel gelachen, want wie een stoet van die kleine gekleurde mormeltjes voorbij ziet komen, krijgt blijkbaar vanzelf een lach om zijn mond. Ook dat is een reden voor de ontwikkelaars van het initiatief, want zij willen niet alleen de Dag terug in het straatbeeld, maar ook het plezier terug op de landelijke wegen van Nederland.

De Daf is eigenlijk een oude wijvenbakkie, maar wel eentje waar ex-rijders vaak met een warm gevoel aan terugdenken. De auto haalt maximaal 112 kilometer per uur, het is een automaat en de aandrijving is wat ze noemen een jarretelaandrijving. Dat systeem is in heel de wereld nog niet uitgevonden. Rijden in een Dag gaat in een heerlijk tempo, waarbij mensen alle tijd hebben om de omgeving ook nog in zich op te nemen.

Oldtimer tourrit

Vanuit Slijkenburg in Friesland of Grootschermer bij Alkmaar worden diverse tochten aangeboden door prachtige natuurgebieden of dorpen. De Daf is, doordat hij maximaal 112 kilometer op de teller krijgt uitermate geschikt voor het rijden langs Neerlands mooie wegen. Door die eigenschap krijgen de ritten echt het karakter van een oldtimer tourrit.Voorlopig biedt www.dafje-uit.nl tochten door de Weerribben, door Gaasterland, een Zuiderzee tourtocht en een Holland-Venetie tocht. Bovendien is er de Route 33 (genoemd naar de Daf 33). Dit is een meerdaags evenement waarbij gekampeerd wordt en waarbij de deelnemers zelf kunnen kiezen voor een route. Zo is het ondermeer mogelijk om de hele Elfstedentocht te rijden, terwijl ’s nachts de tent wordt opgezet. Vanuit Grootschermer zijn ook een aantal tochten mogelijk waaronder De Schermertocht, de Beemstertocht, de Zuiderzeetour en de Eilandspoldertocht. Vanzelfsprekend kan vanuit die locatie ook de Route 33 gevolgd worden waarbij het ondermeer mogelijk is om langs het IJsselmeer naar de Noordzeekust te rijden.

De personenwagens van DAF, waren vroeger een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Uitgerust met de volautomatische variomatic-transmissie zorgde de DAF 600 in 1958 voor een sensatie in autoland. Later volgden er meer modellen: de Daffodil, de 33, en de grotere 44, 46, 55 en 66, die door de Italiaanse meesterontwerper Michelotti waren vormgegeven. DAF bleef onvoorwaardelijk trouw aan de variomatic, ondanks het stigma van 'truttenschudder met jarretellenaandrijving' dat de auto verwierf. Ook kleine vrachtwagens werden met de traploze automaat uitgerust: de Pony en Kalmar.

Na de overname van DAF door VOLVO in 1975 ging de productie van personenwagens met variomatic gewoon door. Niet alleen de DAF 46 en VOLVO 66 waren voorzien van variomatic, maar ook de auto die eigenlijk als DAF had moeten verschijnen: de VOLVO 343. Deze werd later ook met een gewone versnellingsbak geleverd, maar toch: het laatst afgeleverde model in 1991 was voorzien van variomatic.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dafclub Nederland

Reageer op het artikel "Een dagje onthaasten in de Daf"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!