InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Te late aangifte bij reisverzekeringen

Te late aangifte bij reisverzekeringen

Te late aangifte bij reisverzekeringen Als u op vakantie geen goede en tijdige aangifte van verlies of diefstal heeft gedaan, kan het zijn dat uw reisverzekeraar een verzoek om vergoeding van de schade afwijst. Wat kunt u in dat geval doen?

Reisverzekering verlangt aangifte van vermissing

Stel, op weg naar Frankrijk heeft u uw digitale camera op een picknicktafel in de buurt van Maastricht laten liggen. Toen u op uw vakantieadres in Frankrijk aankwam, merkte u dat uw camera weg was. U heeft toen geen aangifte meer gedaan van het verlies hiervan, omdat u al in het buitenland was.

De reisverzekering heeft de vergoeding van de schade afgewezen, omdat u pas aangifte bij de politie van Maastricht heeft gedaan toen uw verzoek om schadevergoeding werd afgewezen. U vindt dit niet redelijk. Wat kunt u hier tegen ondernemen?

Schriftelijke klacht bij verzekeraar

U doet er goed aan om een schriftelijke klacht bij uw verzekeraar in te dienen. U kunt uw verzekeraar uitleggen, dat het in dit geval niet redelijk is om aangifte bij de politie te eisen. U zult uw verzekeraar zo uitgebreid mogelijk duidelijk moeten maken hoe het kwam dat u geen 'tijdige' aangifte heeft gedaan.

Overigens kunt u na 2012 volstaan met een eenvoudige melding bij politie en verzekering in plaats van de huidige tijdrovende aangifte.

Klacht deponeren bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Mocht uw verzekeraar ook hierna niet tot schadevergoeding willen overgaan, dan kunt u contact opnemen met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in Den Haag en daar uw klacht neerleggen, telefoonnummer 0900-3552248. Hier kunt u als consument terecht voor de beslechting van (dreigende) conflicten met financiële dienstverleners en voor informatie over financiële zaken.

Tips ter voorkoming van discussies achteraf

Hieronder nog wat tips om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen:
  • Lees de polisvoorwaarden van de verzekeraar goed door voordat u de verzekering afsluit. Sommige gevallen worden uitgesloten van dekking;
  • Doe aangifte bij de lokale politie en vraag een kopie van het proces verbaal (bij voorkeur in het Engels). Als in de polisvoorwaarden staat dat u aangifte moet doen in de plaats waar de diefstal of vermissing gebeurde, doe dat dan ook! Anders kan het tot afwijzing van uw schadeclaim leiden;
  • Laat bij vermissing of beschadiging van ingecheckte bagage bij vliegreizen altijd een PIR (Property Irregularity Report) of een andere verklaring opmaken;
  • Bewaar beschadigde artikelen en eventuele aankoopbewijzen tot na de schade-afwikkeling;
  • En ten slotte: voorkomen is beter dan genezen. Neem zo weinig mogelijk waardevolle spullen mee op vakantie en let er goed op. Zo krijgen dieven geen kans om uw welverdiende vakantie te vergallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstalReisverzekering: schade claimen na beschadiging of diefstalVeel mensen maken fouten bij het claimen van schade bij hun reisverzekering die is opgelopen door beschadiging of diefst…
Verschillende soorten reisverzekeringenVeel verzekeringsmaatschappijen adverteren met hun reisverzekeringen. Maar welke soorten reisverzekeringen zijn er eigen…
Wat dekt een reisverzekering?Wat dekt een reisverzekering?Wanneer je een reisverzekering afsluiten wilt, is het verstandig te bekijken wat het dekkingsgebied van de reisverzekeri…
Kortlopende of doorlopende reisverzekering afsluiten?Als u op vakantie gaat, kan het verstandig zijn om een reisverzekering af te sluiten. Ook het afsluiten van een annuleri…
Reisverzekering, de meest gestelde vragenReisverzekering, de meest gestelde vragenEen reisverzekering dekt de schade die is ontstaan tijdens de vakantie aan de bagage. De bagage is echter slechts een on…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Te late aangifte bij reisverzekeringen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 06-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Bankzaken
Schrijf mee!