InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Betaalbare luxe, óók voor de backpacker

Betaalbare luxe, óók voor de backpacker

Betaalbare luxe, óók voor de backpacker Je kunt nog altijd het goedkoopst overnachten in jeugdherbergen. Maar omdat de naam jeugdherberg bij veel mensen een nogal oubollig imago heeft, wordt tegenwoordig steeds vaker de term hostel gebruikt. Mensen die gebruik maken van een hostel worden vaak rugzaktoeristen (backpackers) genoemd. Eén ding staat in ieder geval vast: goedkoper dan als backpacker, zul je de wereld niet leren kennen. Waarom bijvoorbeeld niet de huwelijksreis voor zo'n ervaring kiezen?

Backpacken in plaats van luxe huwelijksreis

De huwelijksreis is een van de mooiste tradities van een bruiloft. Het geeft het bruidspaar na de bruiloft een keer een beetje rust en tijd voor elkaar. Populaire bestemmingen zijn natuurlijk droomstranden zoals de Malediven, de Seychellen of Bali. Deze doelen zijn niet de goedkoopste manieren om de huwelijksreis door te brengen. Maar de huwelijksreis hoeft niet altijd duur te zijn.

Niet dezelfde luxe als de bruidssuite

Backpacken klinkt niet bepaald als rust en wittebroodsweken. Dat kan zijn. Maar één ding kunnen we je beloven: goedkoper dan backpacken, zul je de wereld niet leren kennen. In sommige delen van de wereld, zoals Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië, zijn er strandhutten op de mooiste stranden ter wereld voor minder dan 15 euro per nacht. Natuurlijk biedt dat niet dezelfde luxe als de bruidssuite, maar tóch. Geen enkele andere huwelijksreis geeft zoveel gelegenheid om zoveel te doen met de nieuwbakken echtgenoot. Als backpacker breng je zo goed als elke minuut met elkaar door.

Nieuw elan voor aloude jeugdherberg

De grootste internationale keten van hostels is de non-profit organisatie Hostelling International (HI) met meer dan 4000 hostels in zo'n tachtig landen. HI heette vroeger International Youth Hostel Federation (IYHF). In Nederland zijn er een dertigtal hostels van de Nederlandse Jeugd Herberg Centrale (NJHC).

Naamswijziging: Stayokay

Vanaf 2003 noemt International Youth Hostel Federation zich Stayokay omdat men geconstateerd had dat de oude naam de lading niet meer dekte. Het jeugdherbergsegment, de backpackers zeg maar, vertegenwoordigde slechts een deel van de klantenkring. De helft van de doelgroep bestaat tegenwoordig uit families en groepen. Door te kiezen voor een eigentijdse internationale naam, wil men uitstralen voor iedereen een prettig verblijf te bieden. En dat het verblijven in een hostel niet perse gelijk staat aan slapen in een grote zaal en toiletten en douches op de gang."

Prijs voor een overnachting

Uiteraard was de naamswijziging ook ingegeven door economische motieven zoals een dalende bezettingsgraad. In 2003 zat iedereen in het hotel- en hostelwezen in de rats vanwege de economische tegenwind. In die tijd ging men ook stunten met prijzen zodat de opvatting ontstond dat hostels te duur waren. Toen had men nog geen flexibel prijssysteem om daarop te reageren. Nu wordt gewerkt volgens het EasyJet-principe. De prijs die je betaalt voor een overnachting is afhankelijk van de bezettingsgraad.

Praktische veranderingen bij Stayokay

De inrichting van de dertig Nederlandse hostels werd grondig aangepakt. Men maakte daarbij gebruik van een nieuw interieurconcept van ontwerper Edward van Vliet. In de hostels is alleen nog sprake van 2-,4- en 6- persoonskamers. Daarin staan stapelbedden die je flexibel kunt omtoveren in tweepersoonsbedden. Alle kamers hebben een eigen douche en toilet maar zijn verder basic. Elkaar ontmoeten in de gezamenlijke ruimtes is nog steeds een belangrijke attractie.

Laagsteprijsgarantie

Uiteraard loopt men door al die veranderingen het gevaar dat men de traditionele backpackers van zich vervreemdt. Maar de ziel van het bedrijf, het samenbrengen van allerlei soorten mensen uit alle hoeken van de wereld, dat is iets waar men zuinig op is. Wel zijn er andere elementen aan toegevoegd zodat de hostels beter aansluiten bij andere doelgroepen, zoals de zakenwereld. Maar de de backpacker kan nog steeds voor een aantrekkelijke prijs terecht. Een overnachting kost per persoon globaal nog steeds hetzelfde als voorheen. Sterker nog: eind 2018 adverteerde Stayokay op haar website zelfs met een 'laagsteprijsgarantie'.

De zakenwereld als nieuwe doelgroep

Men kan zich afvragen wat de zakenwereld te zoeken heeft in accommodaties die niet bekend staan om luxe. Genoeg, als men af gaat op de omzetcijfers. Het zakelijke segment groeit daarin het sterkst. Vorig jaar hadden men op dat vlak bijvoorbeeld ook de nodige boekingen van banken. De hostels van Stayokay zijn een prima omgeving voor vergaderingen, teambuildingsessies en je kunt er ook nog goed eten en overnachten. Als je je personeel onderbrengt in een sjiek groot hotel, schept dat geen onderlinge band."

Betaalbaar vakantie-alternatief

Overigens vertalen de veranderingen zich al in meer bezoekers. Vorig jaar had men ruim vijftien procent meer overnachtingen. Vooral gezinnen en families zien Stayokay steeds vaker als een aantrekkelijk en betaalbaar vakantie-alternatief. En men hoop de aantrekkingskracht op de zakelijke markt nog verder te vergroten via dochter-onderneming Stayokay Events. Je kunt niet alleen terecht voor een overnachting en eten en drinken, maar ook voor leuke buitenactiviteiten. "
Gerelateerde artikelen
Huwelijksreis: Mooiste en meest romantische bestemmingenIn de bruiloft zelf gaat natuurlijk veel tijd, energie en geld zitten. Maar de huwelijksreis na de mooiste dag van je le…
Vakantiehuizen aan zeeVakantiehuizen aan zeeNederland kent vele plaatsen die direct aan zee liggen. Het is dan ook niet zo moeilijk een leuk vakantiehuisje aan zee…
Stayokay hostels, niet alleen voor de backpacker geschikt!Stayokay, het vroegere NJHC, is een keten van hostels in Nederland waar iedereen terecht kan voor een goedkope overnacht…
Op zoek naar een mooi en betaalbaar vakantieverblijf?Op zoek naar een mooi en betaalbaar vakantieverblijf?Als je op zoek bent naar een mooie en betaalbare vakantie, dan zijn er tientallen websites waar je deze kunt vinden. Een…
Goedkoop op vakantie, hoe?Goedkoop op vakantie, hoe?Je kunt op allerlei manieren op vakantie gaan... Maar ik wil hier niet kijken naar het transportmiddel of de manier van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Betaalbare luxe, óók voor de backpacker"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!