Low budget op vakantie

Low budget op vakantie Heb je maar weinig te besteden maar wil je toch op vakantie naar het buitenland? Het kan! Als je het maar slim aanpakt. Met een beetje onderzoek en flexibiliteit boek je goedkoop een auto en pak je de goedkoopste vlucht voor jouw volgende stedentrip of vakantie!

Vervoer

Autohuur

Autohuur heeft de naam duur te zijn, toch is het vaak wel aan te raden om (een paar dagen) een auto te huren. Het is slim om meerdere malen op internet te checken hoeveel je autohuur kost, de tarieven schommelen namelijk nogal. Als je een goedkoop tarief hebt gevonden, boek dan meteen! Sowieso kost vooraf reserveren minder dan ter plekke je autohuur regelen. Kijk ook even of je eigen autoverzekering autohuur dekt, om dubbel verzekeren te voorkomen.

Landen met een dure autohuur:
  • Noorwegen
  • Kroatië
  • Denemarken

Landen met een goedkope autohuur:
  • Spanje
  • Portugal
  • Griekenland
  • Cyprus
  • Duitsland

Openbaar vervoer

In het buitenland is het openbaar vervoer vaak spotgoedkoop, met uitzondering van 1 vervoersmiddel: de taxi. Neem vooral in Londen en Rome geen taxi. Vaak kun je bus/trein/metrotickets voor 1 of meerdere dagen kopen, dit is vaak de moeite waard als je van plan bent veel gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Liften

Op www.hitchhikers.org vind je automobilisten die op zoek zijn naar passagiers. De ritten vinden allemaal plaats in Europa. Vaak wordt er een bijdrage van je gevraagd, die is echter nooit hoog en soms mag je ook gratis mee.

Goedkoop vliegen, zo doe je dat!

Nieuwbrieven

Op veel sites van lowcost vliegmaatschappijen kun je je abonneren op nieuwsbrieven. Doe dat, hierin staan namelijk vaak mooie acties. Ook op de sites zelf worden regelmatig aanbiedingen gedaan.

Spokenuur

Ga vlak na middernacht eens kijken op de sites, nieuwe aanbiedingen worden meestal rond dit tijdstip online gezet. Tevens komen geannuleerde stoelen dan vrij, waardoor je misschien toch met die volgeboekte vlucht meekan.

Wees flexibel

Wees flexibel met je reisdatum, vaak zit er ontzettend veel verschil in verschillende data. Vaak is het weekend heel duur, dinsdag en woensdag zijn meestal goedkoop. Ook vluchten op "rare tijden" zijn vaak goedkoper. Overweeg ook om van een andere luchthaven te vliegen, soms zijn vluchten net over de grens een stuk goedkoper dan vanaf Schiphol.

Combineer vluchten

Soms ben je door middel van een overstap veel goedkoper uit.

Heel vroeg of heel laat

Als je heel ver van te voren boekt heb je de meeste kans op een goedkoop ticket. Soms worden echter ook vlak voor vertrek nog goedkope tickets aangeboden. Let op: In het hoogseizoen worden meestal helemaal geen goedkope vluchten aangeboden, houdt hier dus rekening mee.

Blijf volhouden

Blijf zoeken naar dat ene buitenkansje, zelfs de traditionele luchtvaartmaatschappijen bieden soms goedkope tickets aan. Ook prijsvergelijkingen lonen de moeite.

Etappes

Mochten er in het goedkope tarief nou nog 2 stoelen over zijn, en je boekt 4 stoelen, dan komen alle 4 de stoelen automatisch in een hogere prijsklasse. Probeer dus of je in etappes kunt boeken.

Verblijf

Ook voor hotels geldt: check de tarieven op verschillende dagen. Zoek ook eens naar budgethotels, daar bestaan ook speciale gidsen voor. Ook is het vaak goedkoper om bij locals te overnachten, bovendien leer je zo de cultuur van het land veel beter kennen.

Landen met dure overnachtingen:
  • Groot-Brittannië
  • Zwitserland
  • Denemarken

Landen met goedkope overnachtingen:
  • Turkije
  • Hongarije
  • Malta

Woningruil

Door je woning tijdelijk te ruilen met iemand uit het buitenland, bespaar je veel geld op je verblijfkosten. Er zijn diverse betrouwbare bedrijven op de markt die als tussenpersoon fungeren. Goed om te weten is dat Nederland een populaire ruilbestemming is.

Werkvakantie

In het buitenland zitten ze vaak te springen om mensen die tegen kost en inwoning willen werken. Soms krijg je zelfs nog wat salaris. Ook komt het voor dat je een eigen bijdrage moet leveren aan kost en inwoning. Voorbeelden van banen die vaak gevraagd worden: boerderijhulpen, vrijwilligers die meegaan op een gehandicaptenvakantie, au pair etc.

De innerlijke mens

Vaak zijn restaurantjes die de lokale keuken serveren aantrekkelijk geprijsd. Voor een kop koffie geldt: hoe verder van het centrum, hoe goedkoper. Probeer eens buiten het hotel te ontbijten, vaak lekkerder en veel goedkoper. En vraag eens aan de locals waar zij gaan eten, goedkoper en authentieker!

Duur eten:
  • Groot-Brittannië
  • Denemarken
  • Noorwegen

Goedkoop eten:
  • Tsjechië
  • Hongarije
  • Spanje

Stedentrip

Qua stedentrips zit er ook nogal wat verschil in de prijs.

Uitgesproken dure steden:
  • Londen
  • Parijs
  • Oslo
  • Kopenhagen
  • Amsterdam
  • Rome
  • Madrid

Goedkope steden:
  • Brussel
  • Berlijn
  • Lissabon
  • Athene

Nog een laatste opmerking: de hoge prijs wordt niet automatisch gecompenseerd door een hoge kwaliteit. In de dure steden kun je ook krom liggen voor een oud en vies hotelletje. Het is ook altijd aan te raden om buiten de schoolvakanties te reizen, omdat de prijzen dan vele malen lager liggen.
Gerelateerde artikelen
Voordelige vakanties vinden via We Fly CheapVoordelige vakanties vinden via We Fly CheapAls je een voordelige vakantie wilt boeken dan moet je erg handig zijn met het gebruik van zoekmachines. Iedereen is op…
Met weinig budget toch op vakantieMet weinig budget toch op vakantieBen jij de koude dagen en het slechte weer ook zo zat? Maar heb je niet veel geld beschikbaar voor een vakantie. Geen no…
Vroegboekkorting: goedkoop op vakantieVroegboekkorting: goedkoop op vakantieWil jij goedkoop op vakantie? Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de vakantie doorgaans is. Wat zijn nou eigenlijk preci…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…

Backpacken alleen: de voor-en nadelenJe bent net klaar met studeren, je wil de sleur van het Nederlandse leven ontvluchten of je vindt het tijd voor een sabb…
Ideale reistijden per landIdeale reistijden per landElk land kent seizoenen, en dus is niet elke tijd van het jaar geschikt om op vakantie te gaan. Vooral het regenseizoen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Low budget op vakantie"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 15-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!