InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Pelgrimsoord Seidnaya

Pelgrimsoord Seidnaya

Seidnaya is een van de belangrijkste christelijke pelgrimsoorden in Syrië en de rest van de Levant. Het stadje staat vol kerken en kloosters, die door pelgrims en toeristen druk bezocht worden. De volksdevotie is in dit stadje tot op de dag van vandaag zeer levendig.

Pelgrimsoord

Seidnaya ligt zo'n 25 km ten noorden van Damascus en kent een lange geschiedenis. Er zijn veel historische overblijfselen te vinden, maar in een land wat bezaaid ligt met archeologische pareltjes is dat niet wat het stadje bijzonder maakt, de waarde ligt met name haar religieuze context.Volgens een legende werd het bekendste klooster in Seidnaya gesticht door Justinianus (527-565). Het werd het meest bekende pelgrimscentrum in het oosten na Jeruzalem. Er is een schildering van de maagd Maria te zien, die naar men zegt geschilderd is door de evangelist St. Lucas. En er zijn andere ikonen die zouden dateren uit de vijfde en zevende eeuw. Het klooster is in handen van de Grieks Ortodoxe Kerk.

Geschiedenis

In vroege tijden was Seidnaya bekend als Danaba en werd aanvankelijk bewoond door Arameeërs. Er werd een tempel opgericht voor de god Danaba, die later door de Grieken werd omgedoopt in een tempel voor de zonnegod. De Grieken waren ook degenen die bij deze tempel een grote grot maakten, die tegenwoordig bekend staat als de grot van de afgoden. Deze grot werd de plek waar de priesters werden begraven. Rond de eerste eeuw na Christus kwam het stadje in contact met het Christendom, hoewel de naam Danaba aanvankelijk bleef bestaan. Vroege christenen verborgen zich ook wel in de grotten in de omgeving van Seidnaya uit angst voor vervolging. Toen de Byzantijnen echter het Christendom omarmden werd Danaba een belangrijk episcopaat en werd het omgedoopt tot Seidnaya, wat 'jagen' betekent.

Wonderen

Het belangrijkste klooster in het stadje is het Klooster van onze lieve vrouw van Seidnaya. Het klooster werd zo'n 1500 jaar geleden gebouwd en aanvankelijk werd het 'het Fort' genoemd, vanwege de ligging op een bergtop, waarbij het er uitziet als een gefortificeerde vesting. Het klooster heeft een oude bibliotheek met waardevolle manuscripten. Een bekende legende hangt samen met het klooster en haar belangrijkste icoon. De Byzantijnse keizer Justinianus leidde zijn leger om de Perzen te bevechten. Toen hij de Syrische woestijn bereikte zette hij daar zijn kampement op. Justinianus zag plotseling een prachtige gazelle en jaagde er achteraan. Bij een bron met helder water stopte hij om te drinken en plotseling zag hij hoe de gazelle veranderde in een icoon van de heilige maagd. Een hand werd naar hem uitgestoken vanuit de icoon en de keizer werd verteld dat hij een kerk voor de maagd moest bouwen op die plek.De keizer vertelde zijn volgelingen wat hij had gezien en droeg hen op een kerk op die plek te bouwen. Toen men er niet uit kwam verscheen de maagd aan de keizer in een droom en gaf hem een ontwerp, wat vervolgens werd uitgevoerd. In de kapel in het huidige klooster is een icoon te vinden van de heilige maagd en er worden veel wonderen aan toegeschreven.

Naast het beroemdste klooster zijn er nog vele andere kloosters en kerken in dit kleine stadje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Saidnaya, History & Ruins door Rama Elias Keriaky

Reageer op het artikel "Pelgrimsoord Seidnaya"

Infoteur: Sasati
Gepubliceerd: 13-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Syrië
Schrijf mee!