InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Gratis festivals binnen Nederland

Gratis festivals binnen Nederland

Gratis festivals binnen Nederland In Nederland worden elk jaar verschillende gratis festivals georganiseerd. Dit zijn vaak jaarlijks terugkerende evenementen die dankzij fondsen, sponsors en vrijwilligers georganiseerd kunnen worden. Bijna alle festivals vinden buiten plaats, wat heerlijk kan zijn in de zon, maar mogelijk is een poncho geen overbodige luxe. Geniet van muziek, theater en een dag weg met de familie. Er zijn in 2019 weer veel festivals die namelijk geschikt zijn voor jong en oud.

Gratis festivals?

Ja, er zijn meerdere gratis festivals in Nederland. Deze festivals worden mede mogelijk gemaakt door vele vrijwilligers en sponsoren. Door bijvoorbeeld reclame van bedrijven te laten zien rondom het festival is er de mogelijkheid om een festival te financieren zonder daar entree voor te vragen. Een gratis festival wordt vaak door veel mensen bezocht waardoor reclame door veel mensen gezien zal worden. Sommige gratis festivals worden ook georganiseerd voor goede doelen. Via deze weg kan er goed aandacht worden gevraagd voor een goed doel. Het kan zijn dat bijvoorbeeld de entree gratis is, maar dat een deel van het geld voor drankjes naar een goed doel gaat. Wellicht kunt u zelf een bijdrage leveren qua financiën of als vrijwilliger.

Bevrijdingsfestival

Sinds 1980 wordt er elk jaar op 5 mei het bevrijdingsfestival georganiseerd. In 14 grote steden in Nederland worden deze gratis festivals georganiseerd. Er treden verschillende bekende Nederlandse artiesten op waarbij één van de hoofdacts met een helikopter naar de verschillende locaties vliegt. Het festival wordt georganiseerd om te vieren dat in 1945 Europa was bevrijd van de Duitse bezetting. De openingstijden verschillen per locatie, maar in de meeste steden kunt u de hele dag door genieten van optredens.

Parkpop Downtown

Parkpop Downtown wordt georganiseerd sinds 2017. Het vindt elk jaar plaats in het centrum van Den Haag. Op verschillende plekken waaronder in uitgaansgelegenheid het Paard en op de Grote markt kunt u genieten van muziek. Het programma verandert elk jaar, maar het begint meestal vanaf 18:00 en duurt tot ongeveer 01:00. Wegens de drukte kunt u Parkpop Downtown het best met openbaar vervoer bezoeken. De datum voor 2020 is nog niet bekend, maar meestal vindt het plaats in het laatste weekend van juni.

Metropolis Festival

Sinds 1988 wordt het Metropolis Festival in het Zuiderpark in Rotterdam georganiseerd. Het festival duurt meestal vanaf 12:00 tot in de late avond. De datum voor 2020 is nog niet bekend gemaakt. Elk jaar wordt het gratis festival door ongeveer 35.000 bezoekers bezocht. Het podium is vooral bedoeld voor nieuwe talenten welke op het punt van doorbreken staan. Het is dus een uiteenlopende line-up met zowel lokale als internationale artiesten.

Deventer op Stelten

Deventer op Stelten wordt georganiseerd sinds 1996. Deventer op Stelten is een internationaal buitentheaterfestival. Het vindt plaats vindt meestal plaats in het eerste weekend van juli. De exacte datum voor 2020 wordt nog bekend gemaakt. De toegang tot het festival is gratis, veel voorstellingen zijn namelijk in de openlucht, voor sommige voorstellingen zult u wel een kaartje moeten kopen. Dans, muziek, theater op stelten, humor, spektakel op grote hoogte; er zijn allerlei verschillende voorstellingen van hoog niveau te bekijken. Voor kinderen kunnen sommige acts een beetje spannend zijn, maar de meeste zijn spectaculair voor jong en oud. Verspreid over het weekend wordt het festival door circa 130.000 mensen bezocht.

Gorcums hippiefestival

in 2020 zal de 12e editie van het Gorcums hippiefestival plaatsvinden. Belangrijk om te vermelden is dat niet alles gratis is. Het festival duurt van vrijdag tot en met zondag. Overdag is het festival gratis te bezoeken, maar voor de avonden betaalt u een kleine bijdrage. Er zijn verschillende optredens, maar er is ook een hippiebazaar. Bent u op zoek naar vrijheid, openheid, creativiteit, vriendelijkheid en zorgzaamheid, dan kunt u goed terecht op het Gorcums hippiefestival.

Big Rivers Festival

Het Big Rivers Festival wordt sinds 1998 elk jaar in Dordrecht georganiseerd. Het begon ooit als een klein bluesfestival maar is inmiddels uitgegroeid tot een festival met verschillende muziek en ongeveer 150.000 bezoekers. Het zal weer plaatsvinden op 17,18 en 19 juli 2020. De aanvangstijd is anno maart nog niet bekend gemaakt. Op verschillende plaatsen in het centrum zullen verschillende muzikale optredens plaatsvinden. Daarnaast zijn er ook verschillende stands en activiteiten.

Rijnweek

De Rijnweek vindt plaats op de Veerweg in Rhenen. De Rijnweek heeft een heel breed programma verspreid over een week. Zo zijn er verschillende activiteiten en optredens. De artiesten en activiteiten lopen uiteen zodat zowel jong als oud zich goed kan vermaken tijdens de Rijnweek. Er is in die week niet alleen muziek, maar bijvoorbeeld ook een kermis. Het festival wordt dit jaar in 2020 voor de 23e keer georganiseerd.

Valkhof festival

Tijdens de week van de vierdaagse in Nijmegen vindt daar ook van 18 tot en met 24 juli 2020 het Valkhof festival plaats. Het festival wordt gehouden in het Valkhofpark waar u zich niet alleen bevindt tussen het groen maar ook tussen overgebleven bouwwerken uit de middeleeuwen. Er zijn zowel nationale als internationale artiesten op het festival. Worden uw schoenen niet gebruikt tijdens de vierdaagse? Dan kunt u ze goed gebruiken om met de voetjes van de vloer te gaan tijdens het Valkhof festival

Werfpop

Werfpop wordt al sinds 1982 georganiseerd. Het begon in het van der Werfpark in het centrum van Leiden, maar wegens de groei vindt het tegenwoordig plaats op de Grote Weide in het stadspark Leidsche Hout. Hoewel het een popfestival is met een breed aanbod aan muziek kunt u er ook genieten van straattheater, activiteitenkalender, lekker eten en een festivalmarkt. Het festival probeert ook zo goed mogelijk te zijn voor het milieu als haalbaar voor een festival. Zo worden er onder andere geen plastic wegwerpartikelen gebruikt ook wordt het energieverbruik constant gemeten om te kijken waar er energie bespaard kan worden. De datum voor 2020 moet nog worden bekend gemaakt.

Ploegfestival

Op 24 en 25 augustus kunt u het Ploegfestival in Bergeijk bezoeken. Dit festival werd voor het eerst georganiseerd in 2008. Het is een mooie groene locatie met als achtergronddecor de Ploegfabriek. Het is een festival geschikt voor jong en oud want buitenom muzikale optredens is er ook een kinderplein met onder andere theatervoorstellingen. Op zaterdag om 14:30 begint het eerste optreden, de laatste begint om 22:50. Op zondag zal het om 13:00 van start gaan en gaat het laatste optreden om 21:45 van start.

Westerpop

Westerpop wordt georganiseerd op het sportterrein van het Stanislas college in Delft. Er zijn verschillende optredens en er is ook ruimte voor jong talent dat heeft meegedaan aan de voorrondes van de Peter Tetteroo Bokaal. Het festival is 20 minuten lopen vanaf het station van Delft, wat misschien makkelijker kan zijn dan de auto in de buurt parkeren. Het festival trekt ongeveer 15.000 bezoekers en de optreden zijn zowel nationaal als internationaal. De datums voor 2020 worden nog bekend gemaakt.

Breda barst

Breda barst zal plaatsen vinden op 14 en 15 september 2019 in het stadspark Valkenberg, de tijden worden nog bekend gemaakt. Het stadspark ligt op loopafstand van het centraal station in Breda. Het zijn twee dagen gevuld met rock, metal, punk, hiphop, pop en dancemuziek. Iedereen is welkom bij dit festival, er wordt ook goed rekening gehouden met rolstoelgebruikers. Het festival bestaat al sinds 1995 en wordt sinds 2006 altijd in het derde weekend van september georganiseerd. Er komen grote namen, maar ook voor jong talent is er plaats op de future stage.

Appelpop

Op vrijdag 13 september en zaterdag 14 september 2019 kunt u weer naar Appelpop. Het festival wordt al sinds 1990 georganiseerd aan de Waalkade in Tiel. Er komen dit jaar weer grote namen zoals onder andere Within Temptation, Racoon, Kraantje Pappie en Ilse de Lange. De optreden vinden verdeeld plaats over drie stages. Op de vrijdag begint de eerste act om 17:00 en de laatste om 23:00, op de zaterdag begint de eerste act om 13:30 en de laatste om 23:05. Hoewel omgelegen campings niet van de organisatie van Appelpop zijn, rijden er wel pendelbussen van de campings naar het festivalterrein.

Kempenerpop

Op 21 september 2019 kunt u het Kempernerpop in Waalre weer bezoeken. Het gratis festival wordt al georganiseerd sinds 1981. Het is echt een lokaal familiefestival met onder andere muziek en producten uit de regio Aalst-Waalre. Voor kinderen worden er ook leuke activiteiten georganiseerd en voor wie honger krijgt zijn er verschillende foodtrucks aanwezig. Het terrein opent om 12:00 en het zal tot ongeveer 23:30 duren.

Dit artikel is aangepast op 20-07-2019, zodra er meer bekend is over de tijden van de evenementen dan wordt die informatie toegevoegd.
© 2019 Bembi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Horizontoer Festival - Culturele zeilvakantie op WaddenzeeHorizontoer Festival - Culturele zeilvakantie op WaddenzeeElk jaar doet een vloot platbodems de Waddeneilanden aan om de eilanden te verrassen met mooie voorstellingen en grappig…
Brielle Blues festivalBrielle Blues festivalBrielle Blues is sinds de begin jaren negentig van de vorige eeuw een jaarlijks terugkerend gratis bluesfestival dat in…
Food and Drink festivals in EngelandFood and Drink festivals in EngelandHet najaar is het ideale moment voor wie van lekker eten houdt, zeker in Engeland waar ze als nergens anders de vruchten…
Hoe presteer je goed op een podium?Presteren op een podium blijft voor vele muzikanten lastig. Hoe je moet staan en bewegen. Wanneer er iets gezegd moet wo…
Evenementenorganisator Mojo ConcertsEvenementenorganisator Mojo ConcertsNederland is het festivalland bij uitstek. In de zomermaanden kun je elk weekend wel naar een nieuw festival. Er zijn ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bbolender, Pixabay
  • https://www.festivalinfo.nl/festivals/?type_select=gratis
  • https://www.hippiefestival.nl/visie
  • https://www.parkpop.nl/over-parkpop
  • https://www.bigrivers.nl/
  • https://rijnweek.nl/
  • https://www.deventeropstelten.nl/
  • www.valkhoffestival.nl
  • https://www.werfpop.nl/
  • https://www.ploegfestival.nl/
  • https://www.westerpop.nl/
  • https://bredabarst.nl/
  • www.appelpop.nl
  • www.kempenerpop.nl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrijdingsfestival

Reageer op het artikel "Gratis festivals binnen Nederland"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!