InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Goedkoopste vakantieland

Goedkoopste vakantieland

Goedkoopste vakantieland Wat zijn nu eigenlijk de goedkoopste vakantielanden? Vaak wordt hier naar gekeken, maar toch wordt er tijdens een vakantie relatief veel geld uitgegeven aan levensmiddelen. Een goedkoop vakantieland kan daarom toch extra voordelig uitpakken. Dit artikel geeft u een totaaloverzicht. Dit artikel is gebaseerd op onderzoek van Eurostat, het statistiekenbureau van de Europese Unie. Deze heeft een verdeling gemaakt in een aantal categorieën. Eerst heeft zij een gemiddelde vastgesteld gebaseerd op de uitgave van de 'gemiddelde Europese burger' en daarna gekeken hoe de kosten in de verschillende landen uitvallen ten opzichte van dit gemiddelde. Als een land boven de honderd procent valt, dan is een land relatief duur. Andersom is een land goedkoop wanneer het onder de honderd procent valt. Het onderzoek is gehouden in de (kandidaat-)lidstaten van de Europese Unie.

Categorie

In groep I (met een gemiddelde van meer dan 130 procent vinden we vooral veel noordelijke landen zoals IJsland, Noorwegen Denemarken en Zwitserland. In groep 2 vinden we de grote meute. Dit zijn landen met een gemiddelde van tussen de 100 en 130 procent. Dit zijn België, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Zweden, Oostenrijk, Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Groep 3 heeft een gemiddelde van tussen de 80 e 100 procent en verrassend genoeg vinden we daar Nederland in terug, samen met landen als Spanje, Malta, Portugal, Griekenland, Slovenië, Kroatië en Turkije. Voor de vierde categorie zakken we af naar de Balkan en Oost-Europa. En categorie vijf helemaal, maar dit is allemaal in onderstaande tabel te lezen.

LandUitgaven in procenten ten opzichte van Europees gemiddelde
Macedonië56
Bulgarije56
Litouwen64
Servië67
Slovenië67
Polen67
Letland69
Tsjechië69
Bosnië71

Goedkoop

Nederland is vooral goedkoop op het gebied van brood en zuivelproducten. Ook alcoholische consumpties en groente en fruit zijn goedkoop. Wel valt Nederland weer duurder uit bij vis en vlees. En ondanks de hoge accijnzen zitten ook de sigaretten nog netjes rond het Europees gemiddelde.

Bier en sigaretten

Wie veel bier wil drinken is vooral goed af op de Balkan, waar de prijzen soms nog wel dertig procent goedkoper zijn dan in Nederland. Het goedkoopste land is Bulgarije. Waar de alcoholliefhebber niet naar toe moet gaan is IJsland. Daar ligt de prijs van een biertje meer dan tweemaal boven het Europese gemiddelde. Voor het kopen van sigaretten in Macedonië het goedkoopste land, met een kwart van de Nederlandse prijs. Letland en Litouwen volgen op slechts kleine afstand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Goedkoopste vakantieland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!