InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Een verrassingsreis als vakantie of stedentrip

Een verrassingsreis als vakantie of stedentrip

Een verrassingsreis als vakantie of stedentrip Ieder mens heeft wel eens vakantie nodig. De een doet dit het liefst in een warm land op het strand, terwijl de ander liever op een fietsvakantie alle twaalf provincies van Nederland afgaat. Weer een ander gaat er het liefst af en toe tussenuit op een actieve stedentrip. Ook zijn er natuurlijk mensen die geen idee hebben waarheen ze willen. Deze mensen zullen dan ook moeite hebben met het kiezen tussen reisorganisaties. Voor die categorie mensen bestaan er verrassingsreizen. Laat je verrassen met een vooraf onbekende bestemming.

Wat is een verrassingsreis?

Een verrassingsreis is zeer geschikt voor mensen die geen zin hebben om zelf een hele vakantie tot in de puntjes te regelen. Het zoeken van een geschikte vliegreis, een leuk hotel op de bestemming naar keuze en vervolgens nog het vervoer van- en naar de vliegvelden zijn dingen die niet iedereen ziet zitten. Daarnaast is een verrassingsreis ook handig voor mensen die gezamenlijk simpelweg niet kunnen beslissen waarheen de reis zal gaan.

Een verrassingsreis is een vakantie in welke vorm dan ook, die geheel door een reisbureau wordt samengesteld en geboekt. Hierdoor is het niet nodig maandenlang te twijfelen waarheen de reis nou weer eens moet gaan. De spanning van het onbekende dat in aantocht is, hoort bij de voorpret van het reizen. Het afreizen naar een plek die waarschijnlijk nooit in een vakantieganger zou zijn opgekomen, zorgt voor het verbreden van de horizon en het vernieuwen van ervaringen.

Een verrassingsreis kan alle vormen en maten hebben. Van een soloreis tot een groepsvakantie voor 20 personen, van een 3-daagse stedentrip tot een lange luxe vakantie van meerdere weken en van een roadtrip tot en all-inclusive vakantie, het kan allemaal.

Hoe is de verrassingsreis ontstaan?

Het concept van verrassingsreizen is ontstaan door een paar studenten uit Utrecht die in 2002 een ‘verrassingsreisbureau’ genaamd Swingbo oprichtten. Het avontuurlijke, onvoorspelbare en spannende wat reizen kan bieden, hebben veel vakantiegangers niet, omdat ze vaak voor het bekende kiezen. Met dit in gedachten kwamen ze op reis in Azië zelf op het idee om verrassingsreizen aan te gaan bieden. De reiziger zou als verrassing een reis aangeboden krijgen die door hen was samengesteld.

Origineel moesten mensen die hier interesse in hadden op de website van Swingbo hele vragenlijsten invullen. Vragen over hobby’s, interesses, reeds bezochte landen en meer dergelijke relevante vragen kwamen voor bij. Hier werd vervolgens de keuze voor de reis op gebaseerd.

Hoe gaat een verrassingsreis als vakantie in zijn werk?

Hoe kom ik na mijn vlucht op mijn bestemming? Hoe weet ik waar ik moet zijn op het vliegveld? Hoe weet ik welk type kleding ik mee moet nemen? Over al deze vragen is nagedacht.

Aanvankelijk hoeven vakantiegangers zelf nauwelijks iets te doen. Met slechts enkele informatie die geïnteresseerden kunnen aangeven, kunnen ze het van top tot teen boeken van een reis volledig uit handen geven. Bij de meeste reisorganisaties die volgens dit systeem reizen aanbieden, kan er slechts worden aangegeven welk vervoer (auto of vliegtuig) zij wensen, wat ongeveer het budget zou moeten zijn, welke periode (maanden, weken, dagen etc.) zij wensen te gaan en naar welk land of welke stad zij absoluut niet willen.

Hoe de weken voorafgaande aan de reis verlopen verschilt per reisbureau. Bij de een krijgt men enkele weken van tevoren te horen waar de reis heen gaat, om het inpakken op af te kunnen stemmen. Andere reisbureaus geven alleen informatie over het klimaat en het weer in de periode van de reis, om vervolgens op het vliegveld pas te kunnen lezen waar de reis heen gaat.

Bij de meeste soorten verrassingsreizen is enkel de heen- en terugreis en het verblijf (hotel o.i.d) geregeld, zodat de reizigers hun tijd zo kunnen indelen zoals zij deze willen besteden. Zo beleven en ontdekken zij hun vakantie geheel op hun eigen tempo, snelheid en naar eigen inzicht. De spanning van het onbekende en de adrenaline die dit opwekt zorgt voor een intensere reiservaring voor, tijdens en na de reis.

Alles dat de reiziger dan nog rest, is op reis het avontuur aan gaan.

De verrassingsreizen van reisorganisaties Bebsy, Verrassingstickets.nl en Srprs.me

Deze tak van de reisbranche is dan in 2018 nog steeds wel erg jong ten opzichte van andere soorten vakanties, maar wel zijn er enkele gevestigde reisorganisaties die reeds bekend staan om dit type reizen. In Nederland zijn de bekendste:
  • Bebsy
  • Srprs.me
  • Verrassingstickets.nl

Bebsy

Naast gewone vakanties die volledig van top tot teen zelf te boeken zijn, biedt reisorganisatie Bebsy ook verschillende verrassingsreizen aan. Hiervoor wordt gezocht naar de leukste en beste deal in de aangegeven prijscategorie. Daarnaast wordt hiervoor ook gekeken naar beschikbaarheid in de aangegeven periode.

Er zijn twee soorten reizen mogelijk bij Bebsy. Ten eerste is dat de relaxte all-inclusive vakantie. Een paar weken lang luieren in een all-inclusive resort op een nog onbekende bestemming nabij in ieder geval een strand. De andere mogelijkheid is een stedentrip, al dan niet in een vooraf geselecteerd land.

Met zekerheid wordt gegarandeerd dat de locatie veilig en betrouwbaar is en de kwaliteit van de accommodatie een acceptabele 3 sterren telt. Bij Bebsy weten de vakantiegangers 2 tot 3 weken van tevoren waar de reis naar toe zal gaan.

Srprs.me

Wellicht de bekendste aanbieder van de verrassingsreis is Srprs.me. Anno 2018 is Srprs.me vooral gespecialiseerd in stedentrips binnen Europa. Bij Srprs.me komt de onthulling van de reis pas op het vliegveld. Het enige dat men in de aanloop naar de reis te weten krijgt is de weersverwachting. Deze onwetendheid en mysterie draagt bij aan de spanning van het avontuur.

Srprs.me werkte tot 2018 met allerlei thema’s als roadtrips, stedentrips, lange en korte vakanties, éénpersoonsreizen, huwelijksreizen, etc. Sinds 2018 is dit verandert in één soort reis waarbij de reiziger zelf allerlei keuzes dient te maken. Dit betreft keuzes als auto of vliegtuig, wel of geen steden, hoelang de reis duurt en het niveau van de accommodatie. Om het nóg spannender te maken mogen slechts drie steden of locaties worden uitgesloten.

Met deze nieuwe opties wenst Srprs.me de reiziger een spannende, onvoorspelbare reis die wordt gevoerd door een ongedwongen, zorgeloze en spontane instelling.

Verrassingstickets.nl

Ook Verrassingstickets biedt louter verrassingsreizen aan. Het verschil met bijvoorbeeld Srprs.me is dat de reiziger 7 dagen na het boeken al weet waar de reis naar toe gaat. Dit kan dan nog maanden voor vertrek zijn.

Deze reisorganisatie biedt stedentrips aan waar ook allerlei voorkeuren aan te geven zijn. Zo kan de luchthaven naar keuze, het aantal personen, hoeveel dagen de reis duurt, de kwaliteit van de accommodatie en overige zaken worden gekozen.

Overige reisorganisaties

De drie genoemde reisorganisaties die deze verrassingsreizen aanbieden zijn niet de enigen die dit doen. Zeker omdat de verrassingsreizen in de periode 2016 - 2018 een behoorlijke trend is geworden, zijn er ook andere bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden. De drie beschreven reisorganisaties zijn voor dit type vakantie het bekendst. Zo heeft de landelijke drogisterijketen Kruidvat bijvoorbeeld ook eens een verrassingsreis aangeboden.

Welke soorten verrassingsreizen zijn er?

Het hangt er dus sterk van af welke reisorganisatie wordt gekozen, om te kunnen zeggen wat de verschillende mogelijkheden zijn. Grofweg lijkt het er op dat er twee soorten verrassingsreizen bestaan: de stedentrip en de all-inclusive zonvakantie. Binnen deze twee soorten kunnen de reizigers ook geheel hun eigen ding doen om de reis geheel naar wens te maken. Het leuke van een verrassingsreis is immers dat alleen de reis en het verblijf is geregeld.

Door te kiezen voor een auto als vervoersmiddel in plaats van een vliegtuig, krijgt een verrassingsreis bijvoorbeeld ook een geheel nieuwe wending. Dit zijn keuzes die een reis op voorhand al heel onderscheidend kan maken op basis van eigen interesses, zonder dat er bekend is waar de reis heen gaat. Door ook te kunnen kiezen wat het kaliber van de accommodatie is, lopen vakantiegangers niet het risico om in een gedeelde slaapzaal met andere toeristen terecht te komen.

Conclusie

Voor de avontuurlijke en spontane reizigers die eens iets anders willen, is een verrassingsreis zeer interessant. De kans zit er in dat de reis ergens heen gaat waar diegene nooit aan zou hebben gedacht. Dit verbreedt het blikveld, zorgt voor spontane en nieuwe ervaringen en is niet alleen tijdens, maar ook voorafgaande aan de reis spannend.
© 2018 Mikebouman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Vliegvakanties worden kunstmatig duurder gemaaktVliegvakanties worden kunstmatig duurder gemaaktGedurende de zomer trekken wij massaal naar de zon. Bestemmingen als Italie, Spanje en Turkije zijn populaire bestemming…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DariuszSankowski, Pixabay
  • Euclaim. (2017). Trend in reizen: de verrassingsreis, Geraadpleegd op 26-6-2018, van https://www.euclaim.nl/blog/trend-in-reizen-de-verrassingsreis
  • Redactie. (2002). De bedenkers van de verrassingsreis, Geraadpleegd op 27-6-2018, van https://www.nrc.nl/nieuws/2002/03/23/de-bedenkers-van-de-verrassingsreis-7582604-a1021425
  • Redactie. (2018). Home, Geraadpleegd op 27-6-2018, van https://srprs.me/nl
  • Redactie. (2018). Home, Geraadpleegd op 27-6-2018, van https://verrassingstickets.nl/nl/
  • Redactie. (2018). Verrassingsreizen, Geraadpleegd op 27-6-2018, van https://bebsy.nl/verrassingsreizen
  • Sandra. (z.d.). Deze reisorganisaties sturen je op verrassingsreis, Geraadpleegd op 27-6-2018, van https://www.travelgirls.nl/deze-reisorganisaties-sturen-je-op-verrassingsreis/

Reageer op het artikel "Een verrassingsreis als vakantie of stedentrip"

Infoteur: Mikebouman
Gepubliceerd: 28-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!