InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Het kiezen van de zomervakantie die bij je past

Het kiezen van de zomervakantie die bij je past

Het kiezen van de zomervakantie die bij je past De zomer is weer in aantocht. Het is tijd om te besluiten of je op vakantie gaat, en vooral, waarheen?! Het kiezen van een geschikte vakantie kan moeilijker zijn dan het lijkt. Het is immers wel de bedoeling dat de vakantie past bij je wensen en verwachtingen en dat de kosten opwegen tegen het genot.

Wel of niet op vakantie?

De vraag wel of niet op vakantie te gaan is de belangrijkste en meteen doorslaggevende vraag. Zijn de financiele mogelijkheden ernaar? Valt er vrij te regelen op het werk in de periode dat je op vakantie wilt? Zijn er interessante reizen beschikbaar? Kun je overeenstemming over de bestemming en invulling van de vakantie bereiken met je reisgenoot?

Vakantietypen

Er zijn diverse manieren om je vakantie in te vullen. Iedere soort vakantie heeft zo zijn eigen voor- en nadelen, welke uiteraard sterk afhankelijk zijn van je eigen voorkeur.

Fietstocht

Een fietstocht kan een aangename invulling zijn van de vakantie. Je bent in de vrije natuur, kan (relatief) gaan en staan waar je wilt en je bent nog sportief bezig ook! Voordeel van een fietstocht is dat je geen vastingedeelde route hoeft te hebben en dus kunt besluiten om op een bepaalde plaats wat langer te blijven. Je moet er echter wel rekening mee houden dat in het hoogseizoen op tijd reserveren voor een plekje handig kan zijn, al kan een camping over het algemeen altijd wel een klein tentje en fietsen kwijt. De fietstocht kan men zowel in het binnen- als buitenland maken, al is voor een fietstocht in een ander (heuvelachtiger) landschap vaak wel enige training en conditie nodig. Het kan handig zijn gebruik te maken van een karretje dat je achter je fiets kunt hangen om zo de belasting van de bagage enigzins te verdelen.

Naturistencamping

Op een naturistencamping geldt een belangrijke regel: naakt. Op een naturistencamping loopt iedereen met een ontbloot lichaam om zo zo min mogelijk last te hebben van kleding, warmte en ongemak. Het kan heerlijk zijn om je geen zorgen te moeten maken of je kleding niet gestolen wordt terwijl je een duik in de zee neemt, omdat er simpelweg geen kleding is die gestolen kan worden. Op een naturistencamping kan je dichterbij de natuur komen omdat je geen belemmering hebt van je kleding. Op een naturistencamping komt publiek van jong tot oud. Vaak zijn naturistencampings afgesloten voor buitenstaanders zodat men geen last van gluuders en dergelijke heeft. Vrouwen die in hun menstruatieperiode zitten mogen uiteraard wel een onderbroekje aan of een handdoek om.

Cultuur

Je kan in de zomervakantie ook de cultuur opzoeken en een mooie trip langs allerlei bezienswaardigheden maken. Vaak zijn er in de zomervakantie gecombineerde vakantiepakketten waarbij je zowel de zon als de cultuur mee kan pakken. Een cultuurvakantie kan je geest en kennis verrijken. Interessante trips kan je onder andere maken naar Egypte, Mexico en Azië.

Zon

Als je aan de zomer denkt, denk je aan de zon! En gelukkig is de zon op vele plaatsen te vinden. Je kunt kiezen voor een heerlijke strandvakantie, waarbij je ontspannen bij kunt komen van alle dagelijkse beslommeringen onder het genot van een drankje en af en toe een verfrissende duik in de koele zee. Zonvakanties zijn vaak vrij goedkoop last-minute te boeken. Je moet er wel rekening mee houden dat vrij veel zonbestemmingen geen zandstrand maar een kiezelstrand hebben, wat minder prettig kan liggen.

Trektocht

Een trektocht kan je op eigen houtje doen of in groepsverband. Tijdens een trektocht voel je je één met de natuur en zie je de meest bijzondere natuurverschijnselen die je normaliter alleen op de televisie kan aanschouwen. Een trektocht is wel vrij intensief en vergt een stevige conditie. Denk eraan om een goede wandeluitrusting aan te schaffen. Naast dat je een trektocht te voet kunt maken kan je er ook voor kiezen een trektocht te paard te maken. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden bepaalde natuurgebieden te bezichtigen.

Cruise/bootreis

Een cruise kan het einde zijn! Een vakantie vol luxe, mooi uitzicht en een gezond fris windje. Met een beetje geluk kan je zelfs dolfijnen zien! Een nadeel van een bootreis is dat je vast zit op een bepaalde plaats en weinig vrijheid hebt. Een cruise is vaak een duur grapje, maar wel een die je geld vaak helemaal waard is.

Werkvakantie

Een werkvakantie is een handige optie voor mensen met weinig geld die toch op vakantie willen, en voor mensen die zich graag nuttig willen maken in de vakantie in een andere omgeving. Er zijn veel organisaties die werkvakanties organiseren in verschillende landen en met verschillende werkzaamheden. Een gedegen talenkennis is vaak een vereiste.

Binnenland of buitenland?

Hoewel het buitenland vaak erg aanlokkelijk klinkt, heeft ook ons kikkerlandje Nederland een pracht aan vakantiemogelijkheden. Het grote voordeel aan een reis in eigen land is natuurlijk dat je weinig vervoerskosten hebt, geen gedoe met paspoort hebt én je eigen taal kunt blijven spreken. Dit is vooral voor gezinnen met (jonge) kinderen erg plezierig. Nederland biedt een wijde variëteit aan vakantiemogelijkheden, omdat het een grote keus aan natuur te bieden heeft, zoals strand, bos, duin, zee, meren en zelfs kleine bergen. Een nadeel van een vakantie in Nederland is mogelijk het onstuimige en onvoorspelbare weer. Je bent nooit verzekerd van een lekker zonnetje en een aangename temperatuur. De vraag is echter of je dat überhaupt ooit ergens kunt zijn.

Welk land?

De keuze voor een bepaald land hangt voornamelijk af van je talenkennis, je eisen en het doel van je vakantie. Het is handig om je verstaanbaar te kunnen maken in een land, en zeker de landen buiten Europa spreken vaak weinig tot geen Engels. Voor sommige landen moet je een visum aanvragen, of een medicijnpaspoort waarin door een arts verklaard is dat je bepaalde medicatie gebruikt en dat het geen drugs is dat je het land in probeert te smokkelen.

Vervoermiddel

Een vakantiebestemming kan je op verschillende manieren bereiken. In sommige gevallen kan je heel goedkoop met de trein naar je reisbestemming reizen, je kunt zelfs speciale interrailkaarten aanschaffen waarmee je een bepaalde periode door een of meerdere landen kunt reizen. Het vliegtuig is ook een goede optie, en soms zelfs de enige, om je vakantiebestemming te bereiken. Door zogenaamde chartervliegreizen wordt het reizen per vliegtuig steeds goedkoper. Je bent echter wel relatief veel tijd kwijt op het vliegveld en je kunt vrij gemakkelijk vertraging oplopen door tegenwerkende weeromstandigheden. Een reis per boot is soms ook een mogelijkheid, zeker wanneer je naar eilanden wilt. De auto blijkt ook een populair vervoersmiddel naar de vakantiebestemming. Een groot voordeel aan de auto is dat je alles op je eigen tijd kunt doen en niet erg afhankelijk bent van anderen, behalve in het geval van een file die nogal eens voor wil komen tijdens de vakantieperiode.

Last minute?

Steeds meer reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen bieden last minutes aan. Het idee van een last minute is dat men de plaatsen die leeg zijn gebleven of leeg gekomen zijn door annuleringen alsnog op probeert te vullen. Voordeel voor jou is dat de reizen dan aanzienlijk in prijs verlaagt zijn en je zo dus soms een mooie dure reis kunt maken voor een prikkie. Een nadeel is dat je slechts enkele dagen van tevoren of soms zelfs op de dag zelf pas de last minute kunt boeken. Dit moet natuurlijk maar net passen met je werk en andere verplichtingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De goedkoopste last minute vakanties vindenDe goedkoopste last minute vakanties vindenAfhankelijk van de temperatuur in Nederland, kunt u in de zomer voor zeer aantrekkelijke prijzen nog een last minute boe…
Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?"Lastminute" of "last minute" is een begrip in de reiswereld. In dit artikel wordt uitgelegd wat lastminute vakanties en…
Tips om goedkoop op vakantie te kunnen gaanWie wil er nu niet op vakantie? In de zomer het liefst naar een lekker warm land aan het stand liggen, in de winter op w…
Vroegboekkorting voor een goedkope vakantie in 2019Vroegboekkorting voor een goedkope vakantie in 2019Meivakantie boeken, herfstvakantie, kerstvakantie boeken vroegboekkorting, uitverkoop, last minute? Wie vroeg zijn vakan…
Naaktstranden aan de Costa del SolLiefhebbers van naaktrecreatie kunnen aan de Costa del Sol heerlijk vakantie vieren. De “kust van de zon” met maar liefs…

Reageer op het artikel "Het kiezen van de zomervakantie die bij je past"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Zomer
Schrijf mee!