InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Op afspraak door douane op Schiphol: Personal Security Check

Op afspraak door douane op Schiphol: Personal Security Check

Op afspraak door douane op Schiphol: Personal Security Check Met de Personal Security Check kun je op Schiphol extra snel door de douane. Tussen 28 november en 11 december 2017 loopt op Schiphol een proef met deze service. Het is dan mogelijk om op afspraak door de douane te gaan. Doordat je je meldt op de afgesproken tijd hoef je niet in de rij te gaan staan. Is de proef succesvol dan wil Schiphol deze manier van het passeren van de douane ook gaan inzetten in de drukke piekperioden. Reis je frequent en wil je altijd snel naar je vertrekgate dan is een Privium abonnement wellicht interessant.

Personal Security Check op Schiphol

Wachttijden bij de douane op Schiphol checken

Reis je met het vliegtuig vanaf Schiphol dan moet je ruim van tevoren aanwezig zijn. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat zowel het inchecken als de veiligheidscontroles bij de douane enige tijd in beslag kunnen nemen. De aanbevolen tijden variëren per vlucht maar doorgaans geldt dat men geadviseerd wordt voor vluchten naar Europese bestemmingen twee uur van tevoren aanwezig te zijn en voor intercontinentale vluchten drie uur. Wie weleens bijna een vlucht gemist heeft als gevolg van de lange rijen bij de douane neemt de geadviseerde inchecktijd misschien zelfs nog wel wat ruimer. Buiten de piekperiodes in de zomer en rondom de landelijke schoolvakanties valt het echter doorgaans wel mee met de wachttijden. Als je op de hoogte wilt blijven van de actuele wachttijden dan kun je hiervoor de Schiphol app downloaden. Wanneer je in de app op je vlucht klikt kun je naar ‘Wachttijd bij security op dit moment’ scrollen om de actuele wachttijd te bekijken. In de zomer publiceert Schiphol bovendien statistische gegevens over de wachttijden op de website zodat deze voor iedereen inzichtelijk zijn.

Op afspraak door de douane met de Personal Security Check

Om de doorstroom van reizigers door de douane nog soepeler en sneller te laten verlopen draait Schiphol tussen 28 november en 11 december een proef met de Personal Security Check. Vlieg je in deze periode en voldoe je aan de voorwaarde dan kun je een reservering maken voor een afspraak bij de security check. Je ontvangt dan een bevestiging per email met daarin een QR-code. Deze email kun je uitgeprint meenemen of tonen op je smartphone of tablet. Aangekomen bij het securitypoortje op Schiphol wordt de QR-code in je email gescand. Een medewerker checkt vervolgens of je gegevens kloppen. Is dit het geval dan scan je je boardingpass bij het selfservice securitypoortje en loop je door naar de speciaal hiervoor ingerichte Personal Security Pass-rij. Deze is duidelijk herkenbaar een banner.

Voorwaarden
Om gedurende de proefperiode deel te nemen aan de Personal Security Check moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:
  • Je vliegt tussen 28 november en 11 december 2017
  • Je vertrektijd ligt tussen 10:00 en 13:30
  • Je vliegt naar een bestemming in een Schengenland
  • Je vliegt niet met EasyJet of Ryanair

Als de proef in november en december 2017 een succes is dan wil Schiphol deze methode ook gaan hanteren om mensen gedurende de drukke piekperioden in de zomer sneller door de douane te laten stromen. Mensen die deelnemen aan de proef krijgen per email een enquête toegestuurd waarin ze hun mening kwijt kunnen over de service.

Privium voor frequent flyers

Maak je zeer frequent vliegreizen, bijvoorbeeld voor zakelijk doeleinden, dan is tijd geld. Hierop kan aanzienlijk bespaard worden met een Privium-abonnement. Met een Privium Basic-abonnement krijg je een snelle grenspassage en skip je de wachtrijen door gebruik te maken van een irisscan. Een apparaat scant je oog en wanneer deze wordt erkend gaan de sluisdeuren direct open. Je hoeft daarom niet meer met je paspoort langs een douanier en bereikt razendsnel de terminal. Met een Privium Plus-abonnement heb je daarnaast ook nog toegang tot de Privium ClubLounge en Airside Lounge en kun je vooraan parkeren in de Privium Excellence-parkeergarage. Het is tevens mogelijk om een Privium-proefabonnement af te sluiten voor vier maanden. Check voor actuele prijzen van de Privium-abonnementen de website van Schiphol.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • https://www.schiphol.nl/nl/pagina/lees-meer-over-de-personal-security-pass/
  • https://www.schiphol.nl/nl/privium/privium-proefabonnement/

Reageer op het artikel "Op afspraak door douane op Schiphol: Personal Security Check"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 29-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!