Parkeren op Schiphol: Wat zijn de mogelijkheden?

Parkeren op Schiphol: Wat zijn de mogelijkheden? De meest comfortabele manier om naar het vliegveld te reizen, is met de auto. Veel mensen die op reis gaan, kiezen dan ook voor deze methode. Een groot voordeel van met de auto naar Schiphol gaan, is dat je je bagage in de kofferbak kunt leggen tijdens de autorit. Wanneer je voor het openbaar vervoer zou kiezen, dan zal je je bagage in de trein en/of bus mee moeten nemen. Wanneer je moet overstappen, moet je je bagage mee zien te slepen. Dit kan zwaar en ongemakkelijk zijn. Ook ben je, wanneer je voor het openbaar vervoer kiest, niet verzekerd van een tijdige aankomst; treinen kunnen uitvallen, vertragingen oplopen en het reisschema is helaas niet altijd even strak. Als je met de auto naar het vliegveld gaat, dan zal je deze wel op of bij Schiphol moeten parkeren. Wat zijn anno 2017 de verschillende parkeermogelijkheden op en nabij Schiphol?

Parkeren op Schiphol

Er zijn meerdere mogelijkheden om je auto op Schiphol te parkeren. Afhankelijk van de duur van je reis en je eigen wensen, kun je een keuze maken uit de volgende opties:
  • Schiphol P1 Kort Parkeren
  • Schiphol P3 Lang Parkeren
  • Schiphol P6 Valet Parking
  • Schiphol Terminal Valet Parking

Elk van deze mogelijkheden heeft zijn eigen voor- en nadelen. Om een goede keuze te kunnen maken, is het handig om te weten wat deze verschillende vormen van parkeren inhouden. Ook zijn sommige opties voordeliger wanneer je kort parkeert, als je bijvoorbeeld een weekend of midweek weggaat. Andere mogelijkheden zijn juist weer gunstiger wanneer je een middellange vakantie, van 8 tot 15 dagen, of een lange vakantie vanaf 15 dagen hebt geboekt.

Schiphol P1 Kort Parkeren

Deze vorm van parkeren is ideaal voor mensen die slechts een paar dagen op reis gaan of iemand willen wegbrengen. Met Schiphol P1 Kort Parkeren parkeer je zelf je auto op loopafstand van de vertrek- en aankomsthallen. De parkeerplaatsen bevinden zich op P1, tegenover de terminal.

Voordelen van Schiphol P1 Kort Parkeren

  • Verreweg de meeste parkeerplaatsen op P1 zijn overdekt
  • Je bevindt je op bewandelbare afstand van de terminal
  • Je elektrische auto kan worden opgeladen, terwijl je weg bent

Nadelen van Schiphol P1 Kort Parkeren

  • Deze optie is alleen voordelig wanneer je kort op reis gaat
  • Je mag je auto hier maximaal 48 uur laten staan. Staat je auto hier langer geparkeerd, dan wordt het parkeerbedrag per dag met 100,- verhoogd

Schiphol P3 Lang Parkeren

Bij deze mogelijkheid heb je de keuze om je auto onoverdekt of in een garage te parkeren. Dit is eveneens de goedkoopste optie die Schiphol biedt en geschikt voor een middellange tot lange parkeerduur. Zowel de garage, die zich op P3 bevindt, als het onoverdekte parkeerterrein zijn goed bereikbaar. Elke tien minuten stopt er een snelbus, die je vanaf de parkeerplaats naar de vertrekhal brengt. Deze service is kosteloos.

Voordelen van Schiphol P3 Lang Parkeren

  • Het is de goedkoopste optie om middellang of lang te parkeren op Schiphol
  • Er zijn handige in- en uitlaadpunten voor je bagage
  • Je vindt snel een plaats door het digitale telsysteem
  • Je kunt gebruikmaken van een oplaadpunt voor je elektrische auto

Nadelen van Schiphol P3 Lang Parkeren

  • Je gaat met de bus van de parkeerplaats naar de vertrekhal
  • Je moet op voorhand reserveren

Schiphol P6 Valet Parking

Bij Holiday Valet Parking rijd je zelf de auto garage P6 binnen. Daar kun je je autosleutels afgeven aan een medewerker, die vervolgens jouw auto parkeert. P6 bevindt zich op enkele minuten loopafstand van de vertrekhallen. Je hoeft dus geen lange weg te voet af te leggen met je bagage.

Voordelen van Schiphol P6 Valet Parking

  • P6 ligt tegenover de terminal
  • Route wordt bijgehouden middels GPS, je weet dus precies wat er met je auto gebeurt
  • Je elektrische auto kan worden opgeladen, terwijl je op reis bent

Nadelen van Schiphol P6 Valet Parking

  • De parkeerplaatsen zijn onoverdekt
  • Het is verplicht om online te reserveren
  • In verhouding met andere opties vrij prijzig

Schiphol Terminal Valet Parking

Met Schiphol Terminal Valet Parking maak je het jezelf gemakkelijk. Wanneer je bij Schiphol aankomt, zet je je auto tussen de vertrekhallen 2 en 3. Je pakt je bagage uit de auto en je geeft de sleutels af aan een medewerker. Hij zal de auto voor je parkeren in een overdekte en beveiligde garage. Wanneer je terugkomt van je reis, kun je je sleutels afhalen. Je auto staat inmiddels buiten, klaar voor vertrek.

Voordelen van Schiphol Terminal Valet Parking

  • Extra service beschikbaar, zoals het wassen van de auto of het opladen van je elektrische auto
  • Je kunt de Valet Parking tot 24 uur van te voren gratis aanpassen of annuleren
  • Je auto staat in een beveiligde omgeving
  • Je hoeft geen lange afstand met je bagage af te leggen

Nadelen van Schiphol Terminal Valet Parking

  • Duurder dan Schiphol P3 Lang Parkeren
  • Het is noodzakelijk om online te reserveren
  • Het afgeven van je autosleutels kan als nadeel worden ervaren

Shuttle Parking

Wanneer je om wat voor reden dan ook je auto niet op Schiphol kunt of wilt parkeren, dan is er een aantal mogelijkheden waarop je voertuig in de buurt van dit vliegveld kwijt kunt. Er zijn diverse parkeerplaatsen in de buurt van deze luchthaven die Shuttle Parking aanbieden. Je reserveert bij Shuttle Parking van tevoren en je rijdt op de dag van het vertrek van je vlucht naar de betreffende parkeerplaats. Wanneer je je bagage hebt uitgeladen, word je (doorgaans gratis) met een shuttlebus naar het vliegveld gebracht. Wanneer je bent aangekomen op de luchthaven als je vakantie erop zit, neem je telefonisch contact op met een medewerker van de Shuttle Parking. Vervolgens word je opgehaald met een shuttlebus en weer terug naar je auto gebracht. Vaak is dit voordeliger dan parkeren op Schiphol zelf. Op internet zijn veel van dit soort bedrijven te vinden, wanneer je bijvoorbeeld de zoekterm 'Shuttle Parking Schiphol' invoert. Je doet er wel verstandig aan om bij dergelijke bedrijven even wat reviews van andere gebruikers te lezen en de beoordelingen te bekijken.

Park, Sleep and Fly

De naam van dit type arrangement zegt eigenlijk al precies wat het inhoudt. Je parkeert, je overnacht en je vliegt. Een aantal hotels in de nabije omgeving van Schiphol bieden Park, Sleep and Fly aan. Boek op voorhand dit arrangement bij een hotel naar keuze en parkeer je auto hier een dag voordat je vertrekt met het vliegtuig. Je overnacht in het hotel en de volgende dag word je met een shuttlebus naar het vliegveld gebracht, terwijl je auto bij het hotel blijft. Je kunt ervoor kiezen om bij terugkomst nog een nacht in het hotel te verblijven voordat je de rest van de terugreis voortzet. Na een lange vlucht kan dit een prettige optie zijn, zeker wanneer je ook nog eens een lange afstand met de auto moet afleggen voor je thuis bent.
© 2017 - 2020 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2020Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2020In 2020 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…

Een vulkaanuitbarsting overleven: voortekenen en wat te doenEen vulkaanuitbarsting overleven: voortekenen en wat te doenAls argeloze toerist verzeild raken in de eruptiezone van een vulkaan is een risico dat zowel bij actieve als slapende v…
Goedkope vliegtickets: 10 tips om te besparen op je vluchtGoedkope vliegtickets: 10 tips om te besparen op je vluchtVliegtickets zijn doorgaans een grote kostenpost voor zakelijke reizigers. Ook wanneer je privé reist en met het vliegtu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hpgruesen, Pixabay
  • https://www.schiphol.nl/nl/parkeren/producten/p1-kort-parkeren/#abt
  • https://www.schiphol.nl/nl/parkeren/producten/p3-lang-parkeren/#abt
  • https://www.schiphol.nl/nl/parkeren/producten/p6-valet-parking/#abt
  • https://www.schiphol.nl/nl/parkeren/producten/terminal-valet-parking/#abt
  • https://www.goedkoopparkerenschiphol.eu/park-sleep-and-fly/

Reageer op het artikel "Parkeren op Schiphol: Wat zijn de mogelijkheden?"

Infoteur: Mileena
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!