InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vliegreizen zonder reisziekte en uitgerust weer uitchecken

Vliegreizen zonder reisziekte en uitgerust weer uitchecken

Vliegreizen  zonder reisziekte en uitgerust weer uitchecken Talloos zijn de tips om een vliegreis zo aangenaam mogelijk te maken. Steeds meer mensen vliegen om (goedkoop) op de vakantiebestemming te komen. Door de mondialisering moeten zakenmensen vaker gebruikmaken van het vliegtuig. Het zijn vooral de lange vluchten die gezondheidsproblemen veroorzaken, wat overigens ook geldt voor lange bus- en autoreizen. Problemen zoals slaaptekort, diep-veneuze trombose, longembolie, jetlag en tal van andere kwalen kunnen zich dan doen gelden. Tips te over om bijvoorbeeld iets aan de jetlag te doen. Zoals een geschikt vluchtschema kiezen en er aldus voor zorgen dat u 's avonds op lokale tijd arriveert. U kunt dan meteen gaan slapen en dat scheelt. Vergeet niet dat uitdroging dit soort vermoeidheid versterkt, dus pas op met alcohol. En in dat opzicht ook met koffie. Drink liever water. Zorg tijdens de vlucht ook voor een goede doorbloeding.

Inhoud

Aankomst luchthaven en vluchtschema

Het vliegtuig missen is een van de ergste dingen die u op een reis kunnen overkomen. Daar begint het al mee. Ga dus tijdig naar de luchthaven. Neem in alle opzichten ruim de tijd, want gestrest bij de incheckbalie arriveren, is een zeer slecht begin van uw vakantie- of zakenreis. Voor veel vluchten kunt u online inchecken, zelfs 24 uur of nog langer van tevoren. In alle rust op het vliegveld arriveren is belangrijk. Vergeet niet dat de meeste hartinfarcten in relatie tot vliegreizen op de luchthaven plaatsvinden en niet tijdens de vlucht zelf. Het is wel zo fijn als u bij de incheckbalie niet in een lange rij hoeft te staan. Mijd paniek als u denkt het vliegtuig te missen of dat het kantje boord wordt. Een ander heikel punt is het kiezen van het vluchtschema. Oostwaarts of westwaarts door de tijdzones vliegen veroorzaakt vaak een stevige jetlag. Probeer 's avonds op lokale tijd te arriveren, dan kunt u meteen gaan rusten, zoals iedereen.

Bron: StockSnap, PixabayBron: StockSnap, Pixabay

Stoelkeuze en roken tijdens de vlucht?

Roken in het vliegtuig is verboden, het is maar dat u het weet. Ook al zitten er in veel toestellen nog asbakjes in de armleuningen. Het is voor veel maatschappijen simpelweg te duur om ze te verwijderen. Verstokte rokers zullen dus voordat ze de luchthaven binnenlopen hun 'laatste trekje' moeten nemen. Dat geldt ook voor de dampers (elektrische sigaret).

Veiliger?

Probeer wat betreft de stoelkeuze zo ver mogelijk voorin te reserveren. Het maakt de vlucht een stuk aangenamer. Hoe dichter bij de staart van het toestel, hoe meer trillingen en geluiden. Denk echter niet dat het voorin veiliger is in geval van een crash, net zomin als dat u zich achter in het vliegtuig veiliger mag wanen.

Drink veel water en strek de benen

Uitdroging is een probleem tijdens lange, doorgaans intercontinentale vluchten. Nuttig de avond ervoor geen alcohol. Drink veel water tijdens de vlucht. Zo'n 2-3 liter per 24 uur. Op grote hoogte is de lucht in het vliegtuig vaak droog. Compenseer het vochtverlies om uitdroging, met in het kielzog daarvan vermoeidheid, te voorkomen. Koffie en frisdranken zijn allemaal diuretisch van aard.

Trombose

Diep-veneuze trombose vormt eveneens een risico op lange vluchten. Strek regelmatig de benen, loop even door het gangpad. Reserveer dus liefst een stoel bij het gangpad, dan stoort u niemand. Neem de avond ervoor en op de dag van de vliegreis eventueel een aspirine. En blijf voldoende drinken. Het maakt het bloed wat 'dunner'. Vraag daaromtrent echter eerst advies aan uw huisarts of apotheker. Zeker ook als u andere medicijnen slikt of met gezondheidsproblemen kampt.

Slapen

Kies voor een koptelefoon met ruisonderdrukker. U kunt die ook gebruiken om te slapen. Vliegtuiggeruis kan immers zeer hinderlijk zijn als men een oogje dicht wil doen. Veel luchtvaartmaatschappijen bieden een zogenaamd 'slaappakket' aan met een kussen, oordopjes, oogmasker en tevens andere nuttige dingetjes voor mensen die tijdens een lange vlucht moeilijk de slaap vatten. Probeer tijdens een lange intercontinentale vlucht zo lang en zo vaak mogelijk te slapen. Sommigen kunnen dat moeiteloos, anderen weten bij voorbaat dat dat toch niet lukt. Ook doezelen of even dutten heeft wel degelijk zin. Het kan het verschil maken tussen een milde of zware jetlag, die sowieso ontstaat als u verschillende tijdzones passeert.

Sjaal en trui?

Neem altijd een warm kledingstuk mee in het vliegtuig, ook al is het hoogzomer. Zoals een sjaal, een dunne trui, een jasje. Kleed u in laagjes. In veel gevallen is het in het vliegtuig uiteindelijk altijd kouder dan u verwacht. Denk eraan dat u die kleding in de handbagage stopt. Ook op korte vluchten (continentaal) kunnen de temperatuurverschillen groot zijn, denk daaraan bij het uitchecken en terwijl u buiten op een taxi of op de bus wacht. Op intercontinentale vluchten spelen klimatologische verschillen een grote rol. Een winters Nederland wil zeggen dat het in landen op, net boven of onder de Steenbokskeerkring zoals Australië hartje zomer is.

Schoenen

Draag bovendien loszittende kleding in het vliegtuig, En gemakkelijke schoenen. Als u urenlang in de vliegtuigstoel zit, kunnen anders de enkels gaan zwellen (oedeem) en u een opgeblazen gevoel geven. Draag dus liefst geen strakke spijkerbroek of andere nauwsluitende kleding, die op den duur niet prettig meer zit. Voorkom diep-veneuze trombose door regelmatig de benen te strekken, been- en voetoefeningen te doen en wat op en neer te lopen door het gangpad, als dat mogelijk en toegestaan is. Voorkom in alle gevallen uitdroging. Let dus op met koffie en alcohol, en drink voldoende water.

Oorpijn?

Soms slaan de oren dicht, hoe goed de luchtdruk ook gefaseerd gereguleerd wordt in moderne vliegtuigen. 'Verstopte oren' is een normale kwaal naargelang de druk in het middenoor zich aanpast aan de luchtdruk in het toestel. Slik vaak bij het opstijgen, drink wat. Kauwgom of een zuurtje helpt ook. Bij verkoudheid of een bijholteontsteking kunt u wellicht neusdruppels gebruiken om het probleem te ondervangen.

Eten en drinken

Maaltijden en drankjes die in het vliegtuig geserveerd worden, mogen als een welkome onderbreking worden beschouwd. Goed tegen de verveling. Let echter op, want vliegtuigmaaltijden bevatten nog steeds veel te veel zout, ongeacht in welke klasse u vliegt. In combinatie met de doorgaans droge lucht werkt te veel zout uitdroging in de hand. En in het verlengde daarvan ook diep-veneuze trombose, vaak in combinatie met te weinig beweging.

Drink voldoende water

Ten overvloede, drink altijd voldoende water (koop flesjes als u eenmaal de douanecontrole gepasseerd bent). Probeer de maaltijden op een lijn te brengen met uw normale eetpatroon. Het maakt de jetlag bovendien een stuk milder. Als uw biologische klok zegt dat het vier uur 's nachts is, ga dan niet 'buffelen' want het maag-darmstelsel is daar dan niet klaar voor. Neem snacks mee in het vliegtuig, zorg dat uw bloedsuikerspiegel op peil blijft.

Bron: Fuzz, PixabayBron: Fuzz, Pixabay

Voorkom reisziekte in de lucht

In de grote, moderne vliegtuigen zult u weinig merken van acceleraties of snelheidsafnames in de lucht. En de zogenaamde turbulentiecellen zullen gemeden worden, of er wordt overheen gevlogen. Enkele van de belangrijkste oorzaken van reisziekte zijn dan meteen van de baan. Kies geen stoel bij het raam, maar aan het gangpad, liefst midden in het toestel waar de vliegbewegingen het minst voelbaar zijn. Slik eventueel een pilletje tegen reisziekte, ook al wordt u er mogelijk wat suf van. Andere geijkte methoden om reisziekte te voorkomen zijn onder andere:
  • Kies enige tijd voor en tijdens de reis licht verteerbaar maaltijden. Mijd in alle gevallen vette of zure gerechten.
  • Eet weinig voor vertrek, mijd alcohol en koffie. Dat geldt ook voor koolzuurhoudende dranken.
  • Houd uzelf bezig, leid uzelf af. Lezen of schrijven kunnen echter averechts werken, omdat u daarbij uw ogen te veel moet fixeren, wat reisziekte in de hand werkt. Naar muziek luisteren is daarentegen wel weer goed.
  • Stress werkt reisziekte in de hand, let op uw ademhaling.
  • Een pilletje tegen reisziekte werkt bij velen niet. Kies bijvoorbeeld voor een huismiddeltje. Sommige mensen zweren bijvoorbeeld bij gemberpoeder.

Uitgerust landen

Uitgerust uitchecken zonder een noemenswaardige jetlag na een lange vlucht. Dat lijkt voor velen een utopie. Met enkele eenvoudige tips zullen de problemen in elk geval een stuk minder zijn. De cabinedruk en het zuurstofgehalte zijn in een vliegtuig lager dan normaal. Dat is de reden waarom veel passagiers zich na enkele uren vliegen niet opperbest meer voelen. De Boeing 787 Dreamliner is overigens een van de toestellen die in dat opzicht het beste uit de tests komen, waarbij de genoemde verschillen geminimaliseerd zijn en u er in elk geval geen of minder last van krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Wanneer je een vliegreis gaat maken is het een leuk vooruitzicht om op je bestemming aan te komen. Maar de reis is vaak…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken en tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…
Trombosebeen: risicofactoren om een trombose te ontwikkelenTrombosebeen: risicofactoren om een trombose te ontwikkelenEen trombosebeen herkennen is in de meeste gevallen niet zo moeilijk: het been voelt zwaar en gezwollen aan en is ook no…
Hoe voorkom je oorpijn?Hoe voorkom je oorpijn?Sommige mensen hebben nooit last van oorpijn en oorontstekingen en voor anderen is dit een veelvuldig terugkerend proble…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gustavmelin0, Pixabay
  • 'What to do in an emergency', Reader's Digest Association, London
  • https://www.thuisarts.nl/reisziekte
  • https://ikwilmeerreizen.nl/reistips/tips-voor-comfortabel-vliegen/
  • Afbeelding bron 1: StockSnap, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Fuzz, Pixabay

Reageer op het artikel "Vliegreizen zonder reisziekte en uitgerust weer uitchecken"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 11-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Verkeer en luchtvaart
Schrijf mee!