InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Lekker licht en relaxed op vakantie

Lekker licht en relaxed op vakantie

Lekker licht en relaxed op vakantie Voor steeds meer mensen is de zware koffer tijdens de vakantie meesleuren, verleden tijd. Irritatie, kapotte spullen – we proppen de koffer immers zo vol mogelijk - en vermoeidheid tijdens de reis, zijn zaken die niet leuk zijn. We willen anders, daar komen we steeds meer op uit. Maar dat wil ook zeggen dat er een mindset moet plaatsvinden, want we hoeven ons “huis” niet mee te sleuren op vakantie.

Waarom zo veel?

We willen wat te kiezen hebben, in Nederland zijn we gewend om van kleding te moeten wisselen in verband met het weer… dan zal dat overal wel moeten, denkt menigeen. Daarnaast willen we het comfort van thuis met alles erop en eraan. Dat maakt dat er naast kleding en schoenen in overvloed ook voeding, accessoires, de föhn en onze internetaansluiting (met bijbehorende producten) mee moeten. We willen helemaal niets missen.

Anders, waar hoe en waarom?

Echter, als we het anders willen, moet je ook bedenken wat je insteek van je vakantie is. Misschien is voor de rust op je vakantieadres het wel helemaal niet zo goed om continu online te zijn en opnieuw alles te volgen én je er mogelijk druk over te maken. De vakantie is om bij te komen, op te laden en een andere omgeving om de dagelijkse dingen te laten voor wat ze zijn. Je agenda kan tijdens je vakantie goed gevuld zijn met al die nieuwe indrukken in de mooie natuur, de wereldstad of zomaar een uniek plekje.

Kleding, een verhaal apart

Daarbij geldt ook dat je niet dubbele sets kleding nodig hebt in nogal wat vakantielanden. Waar het altijd mooi weer is, hoef je geen dikkere kleding mee te nemen. Een bui die in een warm land valt, maakt het niet direct kouder. Iets wat we in Nederland vaak wel zo ervaren. Thuislaten of maximaal één exemplaar in de koffer voor het geval het toch iets frisser aanvoelt.

Een ander aspect is dat we ook op ons vakantieadres wat te kiezen willen hebben. Prima, niets mis mee. Maar we slepen een complete kledingkast mee en aangezien dat nauwelijks in de koffer kan, moet er natuurlijk ook nog een strijkapparaat mee.
Als je zorgvuldig naar je sets kleding kijkt en ze over en weer met elkaar kunt combineren, is die grote hoeveelheid helemaal niet nodig. Ditzelfde geldt voor de lading schoenen die in menig koffer meegezeuld wordt.

Dan hebben we nog de accessoires en ook hiervoor geldt dat je kunt combineren. Of het nu om de zonnebril gaat, de ketting of de riem. En beetje slim combineren maakt dat er veel minder mee hoeft. Een ander accessoire is de make-up tas die menig vrouw bij zich heeft. Is de vakantie niet voor "alles de boel laten" … en misschien kom je met wat mascara en lipgloss ook al een heel eind. Perfectie is een, maar een ontspannen vakantie willen we ook allemaal.

Nog handiger zijn de combinaties. Een badpak met een bijpassende rok en je hebt zomaar een setje voor de avond. Een slippertje op het strand maakt met een grote schoenbloem of –strik plots een leuk avondslippertje. En eerlijk is eerlijk … een setje even tussendoor door een sopje slaan en je hebt weer een schoon setje. Soms kan je ook met praktische oplossingen weer lekker fris gekleed gaan.

Geluid en beeld

Dat je leuke muziek bij je wilt hebben is niet zo vreemd, maar combineer het met je telefoon en je neemt niets extra’s mee. Een beetje knappe telefoon kan ook nog leuke foto’s maken en soms ook filmpjes. Een tablet steek je nog in je handtas, maar voorkom laptops etc. Ook al zijn ze klein en compact... net zoals andere geluid- en/of beelddragers.

Randapparatuur

Als je minder kleding meeneemt heb je misschien geen strijkijzer nodig of je neemt een compact reisexemplaar mee. Een föhn nodig hebben of kan je in een warm land je haar aan de lucht laten drogen. Nog beter voor je haar ook.

Eten

Een geval apart en “wat de boer niet lust, dat vreet hij niet” gaat voor nogal wat mensen op. We nemen massaal eten uit Nederland mee, terwijl je juist naar een ander land gaat voor die andere cultuur. Daar hoort eigenlijk ook eten bij. Proberen en gewoon doen. En ja, er zal soms iets tussen zitten wat niet lekker is. Maar ja, in Nederland wordt ook niet alles door iedereen gegeten. Durf eens wat … is het motto en mogelijk verruim je ook nog je smaak. Dat is ook vakantie.

Tot slot

Een koffer die je mee moet sleuren voor pakweg 14 dagen vakantie is eigenlijk te gek voor woorden en gelukkig gaan steeds meer mensen dit inzien. We proberen al veel met combinatie setjes qua kleding, minder apparatuur meenemen scheelt ook al en vervolgens is het eten aan de beurt. Waarbij geldt dat op het vakantieadres ook niet de Nederlandse friettent opzoeken (die in veel toeristische oorden aanwezig is) geplunderd moet worden, maar probeer de lokale keuken uit. Relax … opladen … en je vakantie begint op het moment dat je je voordeur achter je dichttrekt.

“Less is more” is ook in reizen een trend aan het worden, alleen mag het Nederland nog wel wat gestimuleerd worden.
Gerelateerde artikelen
Het vakantiekrediet, geld lenen om een vakantie te betalenJe kunt voor je vakantie een vakantiekrediet afsluiten. Deze kredietvorm bestaat uit een bepaald soort lening die je kun…
Psychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantiePsychiatrische problemen, angst en heimwee tijdens vakantieEen vakantie moet rust en ontspanning brengen, maar in sommige gevallen krijgen mensen last van heimwee, angststoornisse…
Doorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenDoorlopende reis- en annuleringsverzekering vergelijkenBij iedere vakantie, die je boekt krijg je het aanbod om te kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekeri…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TiBine, Pixabay
  • Zin (magazine): nr. 6 mei/juni 2015 - “Summerproof”

Reageer op het artikel "Lekker licht en relaxed op vakantie"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!