InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips bij overstappen in Abu Dhabi

Tips bij overstappen in Abu Dhabi

Steeds meer vluchten hebben een overstap in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. De overstap biedt de gelegenheid om het vliegveld te verkennen, aangezien Abu Dhabi een grote luchthaven heeft. Ook kun je even de stad in om de Oosterse cultuur op te snuiven en de hete woestijnwind te voelen. Maak van je overstap geen noodzakelijk kwaad, maar zie het als het begin van je vakantie. Hier vind je tips om je transfer zo leuk mogelijk te maken. Er zijn verschillende vluchtmaatschappijen die de luchthaven van Abu Dhabi aandoen. De belangrijkste is Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Vanaf Abu Dhabi International Airport vertrekken talloze vluchten richting het Midden-Oosten, Europa, Azië en Australië.

In 2009, 2010 en 2011 ontving Etihad Airways de prijs voor beste luchtvaartmaatschappij ter wereld tijdens de World Travel Awards. Het is dan ook geen straf om met deze vliegtuigen je reis te beginnen. De luchthaven zelf is de op een na grootste in de VAE, na Dubai en biedt dagelijks toegang aan circa 20 miljoen passagiers.

De luchthaven kent 3 terminals. Terminal 3 wordt gebruikt voor alle Etihad vluchten, terminal 1 en 2 voor alle overige maatschappijen. Er gaat iedere 15-20 minuten een shuttle bus, waarmee je van de een naar de andere terminal kunt komen als dat nodig is voor jouw overstap. Je moet daarna opnieuw door een veiligheidscontrole. Op je ticket zie je naar welke terminal je moet voor je aansluitende vlucht.

Op het vliegveld blijven

Als je overstaptijd korter dan 4 uur is, kun je het beste op het vliegveld blijven. Je hebt dan geen visum nodig voor de VAE.
Er zijn vele winkels en restaurants op de luchthaven aanwezig: je kunt er zelfs een auto kopen. Daarnaast kun je relaxen in de verstelbare stoelen of gebruik maken van de gratis wi-fi.

Wil je liever wat luxer ontspannen, dan kan dat. Ook als je geen first class of business ticket hebt, kun je gebruik maken van één van de zeven lounges op het vliegveld. Je moet dan een bijdrage betalen. Het bedrag ligt, afhankelijk van de lounge, tussen de 150 en 400 AED. Je kunt hier televisie kijken, de wi-fi gebruiken, laptops opladen, eten en drinken. Tegen extra betaling kun je gebruik maken van de douches (75-85 AED).

Abu Dhabi bezoeken

Als je overstap langer dan 4 uur duurt, kan het de moeite waard zijn om de stad in te gaan. Houd er rekening mee dat je heel wat tijd kwijt kan zijn aan het vervoer. Zorg ervoor dat je ruim op tijd terugkeert naar de luchthaven, zodat je in geen geval je vlucht mist. Het vliegveld ligt circa 32 kilometer van de stad verwijderd.

Het visum

Als Europeaan ontvang je een visum bij het verlaten van het vliegveld, dat 30 dagen geldig is. Je krijgt dan een stempel in je paspoort. Je paspoort moet minimaal nog 6 maanden geldig zijn.

Kleding en gebruiken

  • Houd er rekening mee dat het érg warm kan worden in Abu Dhabi. Temperaturen van 45 graden zijn in de zomermaanden gebruikelijk. Bereid je voor op de hitte en kleed je gepast.
  • Ontblote lichaamsdelen worden niet gewaardeerd. Je kunt het beste ruimvallende kleding dragen die de schouders en knieën bedekt. Abu Dhabi is iets conservatiever dan bijvoorbeeld Dubai, dus lees je goed in over de lokale gebruiken.
  • Tijdens de Ramadan zijn vrijwel alle horecagelegenheden gesloten. Ook voor toeristen is het dan lastig om water of voedsel te kopen, en op straat eten of drinken wordt als ongepast beschouwd.
  • Het is niet toegestaan om militaire gebouwen of islamitische vrouwen op de foto te zetten.

Vervoer van en naar Abu Dhabi centrum

Je kunt per taxi of bus naar het centrum.

Bus

De A1 bus vertrekt vanaf Terminal 1, 2 en 3. Je herkent de bushalte aan de blauwe en witte borden. De route: de bus vertrekt bij de terminals en stopt bij alle bushaltes op weg naar de stad. Eindstop is Old Fish Market op Al Nash Street. Zie hier een overzicht van de route. De bus rijdt ook langs de beroemde Sjeik Zahed-moskee. Houd er rekening mee dat het onaangenaam kan zijn om grote afstanden te voet af te leggen, met de hoge temperaturen.

De bus vertrekt elke 40 minuten, 24 uur per dag. Een ticket kost 4 AED, circa 1 euro. Je kan het ticket in de bus kopen. Zorg dat je over dirham beschikt (in de luchthaven vind je pinautomaten). Er wordt wisselgeld gegeven in de bus. Reken op circa 45 minuten reistijd tot aan het centrum. Zorg ervoor dat je ruim op tijd terugkeert naar het vliegveld en controleer goed hoe laat en waar de bus naar de luchthaven vertrekt.

Taxi

De airport taxi heeft een vaste prijs en kost 70 AED (circa 18 euro), ongeacht het tijdstip. Het duurt circa 40 minuten om de stad te bereiken. De als volgt: sla linksaf bij het verlaten van de aankomstterminal en loop door tot aan het overdekte platform, waar je kunt wachten. Er zijn soms lange rijen bij de taxistand tijdens de avond- en nacht.
De terugweg is in principe wat goedkoper of gelijk geprijsd, omdat je dan gebruik maakt van de meter. Tussen 22 uur en 6 uur ligt de prijs iets hoger. Maak gebruik van de officiele, zilverkleurige taxiís.

Slapen op of nabij het vliegveld

Als je de nacht op het vliegveld moet doorbrengen zijn er diverse mogelijkheden. Je kan een dutje doen in de (lig)stoelen, maar ook gebruik maken van de sleep pods in Terminal 1 en Terminal 3. Dit zijn een soort ei-vormige, afgesloten slaapcabines. De kosten bedragen US$13 per uur, US$25 per 2 uur, US$36 per 3 uur of US$46 per 4 uur.
Er zijn tevens verschillende hotels op of nabij het vliegveld aanwezig.
  • Abu Dhabi Airport Hotel. Gesitueerd op het vliegveld in de Terminal 1 Transit Hall.
  • Premier Inn. Locatie is tegenover Terminal 1 en 3. Direct toegankelijk via de Skypark corridor.
  • Park Inn by Radisson. Op 6.6 km afstand van het vliegveld.
  • Yas Viceroy. Op 6 km afstand van het vliegveld. Transferdiensten op verzoek en tegen betaling beschikbaar.

Bezienswaardigheden

Het is de moeite waard om je te verdiepen in de bezienswaardigheden in Abu Dhabi voor aankomst, omdat de onderlinge afstanden groot kunnen zijn. De stad is uitgestrekt en heeft geen duidelijk stadscentrum. Drie van de belangrijkste must-seeís zijn:
  • De Sjeik Zahed-moskee is de grootste moskee in de Emiraten. Het is zaterdag t/m donderdag geopend van 9 uur ís morgens tot 22 uur ís avonds, en op vrijdag van 16.30 tot 22 uur. Gratis entree. De vliegveld bus stopt hier vlakbij.
  • De Etihad tower, het hoogste punt in de stad, biedt goed overzicht over Abu Dhabi. Er is een toegangsprijs van 75 AED (circa 19 euro), maar die kun je vermijden als je gebruik maakt van het restaurant in de obversation deck. Dagelijks van 10 tot 18 uur geopend.
  • Emirates Palace. Dit overweldigend luxe 7-sterren hotel, dat 6 miljard heeft gekost om te bouwen, is vrij toegankelijk voor gasten. Bekijk het prachtige gebouw en geniet van de weelde, zowel in het gebouw als in de tuinen. Het is gesitueerd op loopafstand van de Etihad tower.

Houd er rekening mee dat je je gepast dient te kleden om de moskee en het Emirates Palace te mogen bezoeken. Slippers en korte broeken zijn bijvoorbeeld verboden. Bij de moskee moeten ook enkels en armen bedekt zijn. Je kunt hier een sluier en bedekkende kleding lenen, als je deze niet bij je hebt.

Meer bezienswaardigheden en plekken om te eten of winkelen vind je op de website van Abu Dhabi.
© 2015 - 2018 Suzannevh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Koerdistan met ZagrosjetGoedkoop vliegen naar Koerdistan met ZagrosjetVanaf Amsterdam vliegen naar Koerdistan was vroeger erg duur omdat altijd gekozen moest worden voor een vlucht met overs…
Goedkoop vliegen naar Servië met Air SerbiaGoedkoop vliegen naar Servië met Air SerbiaWie van Nederland naar Belgrado of een andere bestemming in Servië wil vliegen kan kiezen uit een aantal luchtvaartmaats…
Goedkoop vliegen met Middle East AirlinesGoedkoop vliegen met Middle East AirlinesMiddle East Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Libanon en behoort tot de luchtvaartalliantie SkyTeam. A…
Thailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand is met haar natuurschoon, haar cultuur en haar immer glimlachende bevolking een populaire toeristische bestemmi…
Goedkoop vliegen naar Cambridge met Darwin AirlineGoedkoop vliegen naar Cambridge met Darwin AirlineDarwin Airline biedt sinds 2013 vluchten aan tussen Schiphol en Cambridge. Het is daarmee de eerste luchtvaartmaatschapp…
Bronnen en referenties
  • Bronnen geraadpleegd op 16-03-2015
  • Abu Dhabi Airport, http://www.abudhabiairport.ae/english/
  • Wikipedia, Abu Dhabi International Airport, http://nl.wikipedia.org/wiki/Abu_Dhabi_International_Airport

Reageer op het artikel "Tips bij overstappen in Abu Dhabi"

Reacties

Glenn, 14-08-2017 20:33 #4
Als je land in abu dhabi en dan doorvliegt naar kuala lumpur en dan naar phucket. Moet je dan zelf je bagage opnieuw ingeven of worden deze automatisch verwisseld van vliegtuig? De trip is geboekt voor Brussel - phuket.

Martin, 26-03-2017 15:07 #3
Wat zijn de mogelijkheden als je 's avonds om 20:00 uur aankomt en dan bijna 13 uur moet wachten op je volgende vlucht? Kun je ook 's avonds en 's nachts de stad in of is er dan niets of weinig te doen in Abu Dhabi?

Mahmoed, 01-11-2016 11:41 #2
Ik heb een tussenstop in Abu Dhabi van 12 uurtjes, is het toegestaan om de vliegveld te verlaten? Heb ik dan visum nodig? Reactie infoteur, 05-12-2016
Hoi Mahmoed,
Als je een Europees paspoort hebt krijg je een transit visum voor de duur van deze overstap. Succes!

Nina, 03-10-2016 10:15 #1
Hoe weet je waar en welke bus je moet hebben als je moet overstappen? Ik moet 2x overstappen en alle 3 de vluchten zijn met Etihad, moet je dan gewoon in de zelfde terminal blijven? Reactie infoteur, 05-12-2016
In principe wel, en anders vind je de terminal op je ticket. Het personeel kan je dan vast helpen! Goede reis!

Infoteur: Suzannevh
Laatste update: 19-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!