InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantiehulpmiddelen voor ouderen en senioren

Vakantiehulpmiddelen voor ouderen en senioren

Vakantiehulpmiddelen voor ouderen en senioren De ouderen van tegenwoordig zijn actiever dan ooit. Ondanks lichamelijke gebreken zijn ze toch ondernemend en gaan ze meer op vakantie. Daaruit volgt vanzelfsprekend een groeiend aanbod van artikelen die bedoeld zijn voor reizende ouderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan allerlei soorten draagbare artikelen. Ook reisorganisaties zorgen er met hun uitgekiende aanbod en service voor dat ouderen steeds comfortabeler kunnen reizen.

Groeiende markt vakantiehulpmiddelen voor ouderen

De na-oorlogse geboortegolf heeft nu tot resultaat dat er in verhouding meer ouderen zijn. Omdat mensen in het algemeen meer op vakantie gaan dan vroeger betekent dit dat er ook meer ouderen op uittrekken. Drie kwart van de 55 plussers gaat (regelmatig) op vakantie. Ze gaan gemiddeld vaker dan jongeren, en gaan ook langer weg. Hoewel veel ouderen tegenwoordig in relatief goede gezondheid verkeren, zijn er ook veel met lichamelijke beperkingen. Voor hen zijn er allerlei handige hulpmiddelen op de markt, en deze markt is vanzelfsprekend groeiende.

Medicijnalarm voor op reis niet alleen voor senioren

Met behulp van een medicijnalarm kunt u tot wel 12 alarmen per dag instellen. Het is dus niet alleen handig voor mensen die aan hun medicijnen moeten denken. Ook voor andere doeleinden is het te gebruiken. Het is bovendien discreet aangezien naast geluid ook trillingen in te stellen zijn als alarm. De intensiteit hiervan is tevens in te stellen.

Reishulpje bij het opstaan

Heeft u thuis een stoel waaruit u gemakkelijk kunt opstaan? Deze mee nemen op vakantie zal ongetwijfeld lastig zijn. Er is een draagbare variant te koop. Hij weegt ongeveer drieënhalve kilo en u kunt hem los op een stoel neerleggen. Hij is voorzien van een hydraulisch systeem dat u helpt bij het opstaan. De Eayslift, zoals het ding heet, kan tot tachtig procent van uw lichaamsgewicht optillen.

Opvouwbare reis-rollator

Er zijn rollators die u kunt opvouwen. Ze wegen zo'n zeven kilo en zijn dus erg licht maar door het materiaal ook erg sterk. De tas die voorop de trolley zit wordt gebruikt om de rollator in op te bergen. Het draaggewicht is maximaal 136 kilo.

Opvouwbare douchekruk voor op reis

Sommige ouderen gebruiken tijdens het douchen een zitje. Weet u niet zeker of uw vakantie-adres over een dergelijk hulpmiddel beschikt dan kunt u uw eigen douchekruk meenemen. Er zijn opvouwbare varianten te koop die tevens in hoogte te verstellen zijn. Het gewicht is een kleine drie kilo. Het draaggewicht is 120 kilo.

Draagbare toiletverhoger voor op reis

Voor de senioren die thuis over een hoger toilet beschikken en die op reis gaan zijn er de draagbare toiletverhogers. Met behulp van klemmen zijn ze zo vast te maken dat ze niet verschuiven en ze passen op de meeste w.c.'s. De toiletverhoger is mee te nemen in een discrete tas.

Opblaasbare bedsteun

De bedsteun dient om gemakkelijker in- en uit bed te komen. Met behulp van een riem is hij vast te maken aan elk bedtype. Doordat hij opblaasbaar is en licht van gewicht kan hij eenvoudig in een tas meegenomen worden naar uw vakantiebestemming.

Opvouwbare grijppaal

De aluminium grijppaal kan bevestigd worden zonder de hotelkamer of het appartement te beschadigen omdat hij simpelweg geklemd wordt tussen grond en plafond. Hij is opvouwbaar, licht van gewicht en kan tot maximaal 150 kilo dragen.

Achteruitkijkspiegel voor reislustige ouderen

Er is een achteruitkijkspiegel op de markt die u een naadloos, 180 graden beeld geeft over een vijfbaanssnelweg. “The No Blindspot Rearview Mirror”. U hoeft uw hoofd niet te bewegen om alles goed te kunnen zien. Hij is vast te zetten over een gewone achteruitkijkspiegel.

Flexibele draaischijf voor in de auto

U vergemakkelijkt de transfers (in- en uit de auto stappen) met behulp van een flexibele draaischijf. Het is een losse zitting die u op de zitting van uw autostoel legt. De zitting draait met u mee.

Wigkussen voor in de auto

Wigkussens zijn ideaal voor mensen met tussenwervelaandoeningen, artrose of rugklachten. Het kussen zorgt voor een goede verdeling van de druk over het zitvlak. Het is gemaakt van veerkrachtig schuim dat versmolten is met 3 centimeter visco-elastisch traagschuim. De wigstand zorgt ervoor dat de wervelkolom in de natuurlijk s-vorm gehouden wordt.

Reiskousen

Veel zitten is niet goed voor uw benen. Gaat u op een bus- of vliegreis of bent u van plan een lange rit met de auto te maken dan zult u uw benen lange tijd nauwelijks bewegen. Hierdoor wordt de afvoer van veneus bloed vertraagt. Zware en vermoeide benen zijn het resultaat. Wilt u zo fit mogelijk aan uw vakantie beginnen dan kunt u reiskousen aanschaffen. Deze zorgen ervoor dat de afvoer van het veneuze bloed gestimuleerd wordt.

Vakantiehulpmiddelen voor ouderen op vakantiebestemming

U kunt er ook voor kiezen om uw hulpmiddelen thuis te laten. Er zijn reisorganisaties waarbij u zorg- of mobiliteitshulpmiddelen kunt bestellen op het vakantie-adres.Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld een rollator of een scootmobiel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoverzekering voor ouderenVeel verzekeraars blijken een hogere premie te vragen aan de ouderen, indien de regelmatige bestuurder een man of vrouw…
Ouderenvoorzieningen en welzijnVeel ouderen zitten bijna de hele dag stil en hebben niks te doen. Toch zijn er heel wat activiteiten waaraan ze mee kun…
IPad-cursus biedt voordelen voor seniorenIPad-cursus biedt voordelen voor seniorenVeel senioren vinden de stap naar een iPad te groot. Toch biedt de iPad een groot gebruikersgemak en is het daarom een g…
Kenmerken van ouderenKenmerken van ouderenEr zijn tegenwoordig veel ouderen. Er komen er steeds meer, dit noemen we vergrijzing. Hier zijn een aantal kenmerken va…
mijn kijk opOuderenzorg: emancipatie ouderen – vitale ouderenVeel mensen hebben moeite hoe tegen ouderdom aan te kijken. Is er sprake van aftakeling en verval of juist van inzicht,…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-3928-wm.htm (6 januari 2016)
  • http://www.hammacher.com/publish/74978.asp (9 juni 2015)
  • http://www.homeandmedical.co.uk/healthcareaid/easylift-hydraulic-portable-lifting-seat (9 juni 2015)
  • http://www.stelcomfortshop.nl/mobiliteit/hulpmiddelen-voor-in-de-auto (9 juni 2015)
  • http://www.comfortland.nl/Mee-op-vakantie.html (9 juni 2015)
  • http://www.challengeresorts.org/themareizen/senioren-vakanties-met-zorg-en-of-hulpmiddelen/ (9 juni 2015)
  • http://www.stelcomfortshop.nl/medicatie-alarm-lydion (9 juni 2015)

Reageer op het artikel "Vakantiehulpmiddelen voor ouderen en senioren"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!