InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Nachttreinen, auto(slaap)treinen en luxetreinen

Nachttreinen, auto(slaap)treinen en luxetreinen

Nachttreinen, auto(slaap)treinen en luxetreinen Wie regelmatig de trein neemt, in het binnen- of buitenland, heeft wellicht al opgemerkt dat er heel wat verschillende soorten treinen bestaan. Enerzijds heb je de klassieke binnenlandse treinen en anderzijds loopt het water je in de mond bij de woorden “nachttreinen”, “auto(slaap)treinen” of “luxetreinen”. Voor wie echt klasse wil tijdens de treinreis, moet zeker en vast de luxetreinen zoals de Orient-Express of de Royal Scotsman uitproberen. Deze treinreizen zijn niet langer een verplaatsing van A naar B. Ze brengen je landschappen, comfort en verwennerij op een nooit geziene manier. Wie de kans heeft, om een reis met één van deze treinen te maken, moet zeker en vast niet twijfelen.

Nachttreinen

Een nachttrein is een trein die ’s nachts personen vervoert tussen twee bestemmingen. Op de nachttreinen heb je quasi altijd slaapmogelijkheden, waardoor deze nachttreinen ook vaak slaaptreinen worden genoemd. Er is dan de mogelijkheid uit verschillende comfortklassen te kiezen:
  • Zitrijtuigen: de stoelen in deze rijtuigen kunnen ingeklapt worden en zo kan je slapen.
  • Ligrijtuigen: ligrijtuigen worden ook wel "couchettes" genoemd. Meestal bestaan deze uit een coupé voor zes personen waarbij de zitplaatsen kunnen uitgeklapt worden tot slaapbanken. Je hebt dan op de trein de nodige dekens en lakens ter beschikking voor een verkwikkende nachtrust.
  • Slaaprijtuigen: deze rijtuigen bestaan uit een bepaald aantal bedden en een wastafel om je op te frissen.

Vanuit Amsterdam, Parijs en Düsseldorf vertrekken er regelmatig nachttreinen naar Europese bestemmingen. In België wordt deze service niet meer aangeboden. Er bestaat nog wel de sneeuwtrein Treski (met zit-en ligplaatsen), die één keer in de krokusvakantie heen- en terugrijdt tussen België en de skigebieden in Oostenrijk.

Auto(slaap)treinen

Deze treinen vervoeren ook de voertuigen van de passagiers die aan boord zijn. Alle voertuigen die een plaats krijgen op de openbare weg, mogen mee op de trein. Men kan twee soorten autotreinen onderscheiden. De eerste soort is de autoslaaptrein waarbij de passagiers hun eigen voertuig op de trein rijden, maar dan elders op dezelfde trein gaan slapen. Meestal zijn er ligplaatsen aanwezig. Vanuit België rijden geen autoslaaptreinen meer naar het buitenland. Vanuit Nederland rijden er nog autoslaaptreinen in de zomerperiode vanuit het station 's Hertogenbosch. Als men het heeft over autotreinen, dan gaat het quasi altijd over de autoslaaptreinen. Ook bestaan er nog klassieke autotreinen. Deze worden dan hoofdzakelijk gebruikt om moeilijke trajecten te overbruggen. Een heel gekend traject is het autotrein-traject tussen Kandersteg en Goppenstein in Zwitserland, dat ongeveer een kwartiertje duurt.

Luxetreinen over heel Europa en de wereld

Venice Simplon-Orient-Express

Deze luxueuze trein is vooral bekend omwille van zijn traject vanuit Londen of Parijs naar Venetië. Er zijn zeventien rijtuigen, gerestaureerd naar de stijl uit de jaren twintig en dertig. Prachtig is het verzorgde detailwerk in deze trein. Er wordt gegeten met zilveren bestek en de drank wordt ingeschonken in kristallen glazen. De service aan boord is uitmuntend en men wordt begeleid door een persoonlijke steward. Andere routes van de Orient-Express zijn Istanbul-Venetië en Parijs-Venetië-Krakau.

Royal Scotsman

Deze trein wordt beschouwd als de meest luxueuze trein ter wereld. Er kunnen slechts 36 passagiers aan boord en de trein bestaat uit negen rijtuigen. Deze trein rijdt ’s nachts niet. De passagier slaapt dan 's nachts in de prachtig afgewerkte slaapcompartimenten. Er zijn twee catering-rijtuigen aan boord waar absolute topmaaltijden worden bereid door sterrenkoks. Als kers op de taart is er ook een barrijtuig met salon en een observatierijtuig. Deze trein rijdt dwars doorheen de “Scottisch Highlands” en af en toe wordt er gestopt om een natuurgebied, kasteel, of architecturaal monument beter te leren kennen.

British Pullman

Deze trein heeft eigenlijk een dubbele functie. Enerzijds vervoert deze trein de Orient-Express passagiers tussen Londen en Folkstone. Anderzijds biedt deze trein korte vakanties aan in Zuid-Engeland met als bestemmingen Bath, Castle, Brighton en Leeds. Overnachten gebeurt niet in de trein, maar in hotels.

De “bullet train” in Japan

De bullet trains of kogeltreinen rijden in Japan met 300 kilometer per uur op het Shinkansen treinnetwerk. De naam “bullet train" werd genoemd naar de kogelvormige neus van de locomotief van de trein. Deze kogeltreinen worden gelauwerd omwille van de grote stiptheid. De treinen en eveneens de stations worden uitermate net onderhouden. Bij aankomst in een station wordt de trein onder handen genomen door een hele schoonmaakploeg. De klant is koning en mag geen enkele hinder ondervinden van de slechte en slordige staat van het materieel.

Pride of Africa

Deze trein wordt uitgebaat door de maatschappij Rovos Rail. Het meest belangrijke traject loopt van Pretoria in Zuid-Afrika naar Swakopmund in Namibië. De rit wordt afgelegd in zeven dagen in prachtig gerestaureerde rijtuigen uit de jaren dertig. De stad Windhoek wordt aangedaan, maar ook wordt de Fish River Canyon bezocht.

De "Blue Train" in Zuid-Afrika

Deze trein rijdt van Kaapstad naar Pretoria. Op deze trein is de luxe primordiaal. Een persoonlijke butler zorgt voor een onvergetelijke ervaring. De Blue train is een hotel op zich met twee treinstellen. In het eerste treinstel kunnen 74 gasten in 37 suites en in het tweede treinstel kunnen 58 gasten in 29 suites. De trein beschikt ook over een vergader- en observatierijtuig. In 2009 sleepte deze trein de “World’s Leading Luxury Train” onderscheiding in de wacht.

Rocky Mountaineer

De “Rocky Mountaineer” gaat dwars door de Rocky Mountains in Canada. Typerend voor deze trein is dat hij rijdt op plaatsen waar geen ander vervoer mogelijk is. Prachtige berglandschappen en immens grote bossen maken van deze tocht een heuse beleving. Men kan kiezen voor drie routes van telkens twee reisdagen:

  • De “Rainforest to Gold Rush”, tussen Whistler - Quesnel – Jasper
  • De “Journey trough the Clouds”, tussen Vancouver en Jasper
  • De “First Passage to the West”, tussen Vancouver en Banff/Calgary

Op deze tweedaagse reis ontdekken de passagiers de spectaculaire omgeving van de Rocky Mountains en het gebied van de Fraser en Thompson rivier in British Columbia. De passagiers slapen in een hotel. Enkele topmomenten tijdens deze treintrip zijn het Stoney Creek, de Fraser Canyons en de Spiral Tunnels.

Prijzen

Uiteraard hebben al deze luxetreinen een prijskaartje. De prijzen zijn meestal aan de hoge kant, maar de ervaring die je ervoor terugkrijgt is buitengewoon. Heb je wat spaargeld teveel, dan kan je alvast een reisje met een luxetrein inplannen in plaats van de klassieke vakantie aan de Middellandse Zee. Meer info over luxetreinen kan je vinden op de website van de Treinreiswinkel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen naar Marokko is tegenwoordig geen kunst meer. Het land vormt zo'n belangrijke vakantiebestemming voor v…
Vakantietip: pak de treinReizen met de trein is erg ontspannend. Treinreizen zijn er in alle soorten en maten. In de trein zie je veel van het la…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
Interrailen: treinen door Europamijn kijk opInterrailen: treinen door EuropaInterrail is een treinticket dat voor een bepaalde periode geldig is. In deze periode kan je zoveel reizen als je maar w…
Agatha Christie, Grand Dame of MysteryAgatha Christie, Grand Dame of MysterySchrijfster Agatha Christie is een van grotere schrijvers en is m.n. bekend om haar detectiveromans. Wie is deze vrouw?
Bronnen en referenties
  • Treinreiswinkel, http://www.treinreiswinkel.nl, 10 november 2014
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachttrein, 10 november 2014
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_beroemde_spoorlijnen_en_treinen, 10 november 2014

Reageer op het artikel "Nachttreinen, auto(slaap)treinen en luxetreinen"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 21-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reisadvies
Schrijf mee!