InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Bouwvakvakantie 2018: datum bouwvak per regio

Bouwvakvakantie 2018: datum bouwvak per regio

Bouwvakvakantie 2018: datum bouwvak per regio In de zomer ligt een groot deel van de bouwbranche voor enkele weken stil in Nederland. Tijdens deze gezamenlijke vakantieperiode hebben de meeste werknemers uit de bouw tegelijkertijd vakantie. De bouwvak vindt elk jaar plaats in de hoogzomer, te weten in de maanden juli en augustus. Niet heel Nederland heeft tegelijk bouwvakvakantie, er is vakantiespreiding voor de regio's noord, midden en zuid. Onderstaand zijn de datums en weeknummers van de bouwvakvakantie 2018 voor de verschillende regio's samengevat.

Bouwvakvakantie

De bouwvakvakantie, kortweg ook wel bouwvak genoemd, is een vakantieperiode voor bouwbedrijven en werknemers van bouwbedrijven, aannemers en leveranciers. De bouwvakvakantie vindt traditioneel plaats midden in de zomer wanneer de weersomstandigheden klimatologisch gezien optimaal zijn. Tijdens de bouwvakvakantie zijn de meeste bouwbedrijven gesloten en liggen de meeste bouwprojecten stil. De bouwvak is geen verplicht gestelde vakantieperiode meer, tegenwoordig betreft het een door de Brancheorganisatie Bouwend Nederland geadviseerde vakantieperiode. Als bedrijf mag er gewoon worden afgeweken van deze adviesdatums. De bouwvakvakantie valt altijd grotendeels samen met de zomervakantie die van toepassing is in het onderwijs. Hierdoor kunnen ouders van schoolgaande kinderen zoveel mogelijk gezamenlijk vakantie vieren.

Waarom bouwvakvakantie?

In de bouw wordt veelal gewerkt op projectbasis. Hierbij zijn opdrachtgevers afhankelijk van aannemers en onderaannemers. Om te voorkomen dat complete projecten continue stil komen te liggen vanwege de afwezigheid van wisselende werknemers vanwege vakantie is ooit gekozen voor de invoer van de bouwvakvakantie. Door de vakantieperiode gezamenlijk in te laten gaan lag een bouwproject wel voor enkele weken stil, maar kon er daarna weer op volle kracht en met volle bezetting worden doorgegaan. Met het maken van de planningen werd hier uiteraard rekening mee gehouden. Veel projecten worden daarom altijd vlak voor de start van de bouwvakvakantie afgerond waarna na de bouwvak gestart wordt met een nieuw project.

Vakantiespreiding

Niet heel Nederland heeft tegelijk bouwvakvakantie. Nederland is namelijk opgedeeld in drie delen (noord, midden en zuid) met afwijkende vakantieweken. Deze vorm van vakantiespreiding is bijvoorbeeld ook van toepassing op het gros van de schoolvakanties. De reden dat vakanties worden gespreid heeft te maken met het voorkomen van te grote vakantiedrukte. Wanneer iedereen tegelijk vakantie heeft zou dit een te grote belasting vormen voor de wegen en toeristische attracties en locaties. Om te voorkomen dat mensen die woonachtig zijn in verschillende regio's helemaal niet samen op vakantie kunnen gaan is er sprake van een beperkte overlap in de vakantieperiodes.

Welke regio heeft het eerst bouwvakvakantie?

Er is geen vaste volgorde voor welke regio elk jaar als eerste vakantie heeft. De volgorde wisselt namelijk per jaar zodat iedere regio dan weer vroeg vakantie heeft en dan weer laat bouwvakvakantie heeft.

Bouwvak 2018

De indeling van de regio's op gemeentelijk niveau is te raadplegen via het overzicht indeling regio's noord, midden en zuid. Overigens betreffen de genoemde datums slechts een advies vanuit de Brancheorganisatie Bouwend Nederland. Er mag vrij worden afgeweken van de geadviseerde datums. De bouwvak vindt in 2018 plaats van:
  • Regio Noord: 4 augustus tot en met 26 augustus 2018 (weken 32, 33 en 34)
  • Regio Midden: 28 juli tot en met 19 augustus 2018 (weken 30, 31 en 32)
  • Regio Zuid: 21 juli tot en met 12 augustus 2018 (weken 30, 31 en 32)

Wel of geen bouwvak?

Officieel bestaat de bouwvak niet meer toen deze begin jaren tachtig werd afgeschaft. Tegenwoordig is de bouwvak vooral een traditie die vanwege praktische redenen wordt doorgezet. Toch neemt het aantal bedrijven dat tijdens de bouwvakvakantie gewoon doorwerkt toe. Vooral bouwbedrijven die het juist extra druk hebben tijdens de zomermaanden werken door. Circa 15% van alle bouwbedrijven werkt door tijdens de bouwvakvakantie. Het voordeel voor werknemers is dat ze dan zelf kunnen bepalen wanneer ze hun vrije dagen willen opnemen. In de praktijk nemen veel werknemers alsnog de weken van de bouwvakvakantie vrij. Dit recht hebben de werknemers overigens ook.

Op vakantie

De bouwvakvakantie wordt door werknemers uit de bouw voornamelijk gebruikt om op vakantie te gaan in binnen- of buitenland. Thuisblijvers gebruiken de bouwvak om één van de vele grote evenementen die plaatsvinden in Nederland te bezoeken of voor een dagje naar het strand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vereniging van bouw- en infrabedrijven Nederland, www.bouwendnederland.nl

Reageer op het artikel "Bouwvakvakantie 2018: datum bouwvak per regio"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantie
Schrijf mee!