InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > 10 manieren om de vliegreis door te komen

10 manieren om de vliegreis door te komen

10 manieren om de vliegreis door te komen In een vliegtuig zit je dicht opeen gepakt. Je kunt hele conversaties houden en luidkeels grapjes maken maar het is niet onwaarschijnlijk dat een dergelijk handelen ten koste gaat van het reisgenot van je medereizigers. Daarom zijn er hier tips verzameld om de vliegtijd goed door te komen en niemand te storen. Vliegen kan leuk zijn. Vooral de eerste keer. Daarna begin je door te krijgen dat het uitzicht alleen bij een landing of daling interessant kan zijn. Op een gegeven moment heb je de bovenkant van de wolken wel gezien.

Inhoud:

1. Schrijf een stukje voor je website

Iedereen heeft tegenwoordig een website. Vaak ben je er enthousiast aan begonnen en laat je de website verder rusten. Om bezoekers te genereren is het handig je website van tijd tot tijd te updaten. Tijdens een vliegreis, hoe kort het ook is, is er altijd wel een momentje om even iets op te schrijven. Ook tijdens het wachten in de boarding ruimte kun je al iets schrijven. Wanneer je het schrijven uitsmeert over verschillende sessies, komen er meer ideeën naar boven. Meestal blijkt dat als je iets opschrijft je ruimte schept voor nieuwe inzichten die je wilt delen met de rest van de wereld.

2. Luister naar je favoriete muziek

Een vliegreis maak je vaak om bepaalde redenen. Werk, studie of vakantie zijn allemaal goede redenen om een vliegreis te maken. Het zijn drie mogelijke oorzaken om een tekort te hebben aan het luisteren naar je favoriete muziek. Dat kun je in het vliegtuig goed maken. Koop een goede koptelefoon zodat je niet gestoord wordt door het hinderlijke vliegtuiggeluid. Verder is het slim om de muziek vanaf je eigen smartphone te beluisteren. Vooral tijdens binnen-Europese vluchten heb je niet altijd beschikking over entertainment in het vliegtuig. Zet de smartphone uiteraard in vliegtuigstand.

Binnen in een vliegtuig / Bron: Shari Weinsheimer, PublicDomainPicturesBinnen in een vliegtuig / Bron: Shari Weinsheimer, PublicDomainPictures

3. Lees een boek

Een boek lezen kan zeer ontspannend zijn. Het begin van de 21e eeuw is het tijdperk van gaming, films overal kijken en het anderszins beïnvloed worden door monitorbevattende apparaten. Daarom is het verhelderend om een ouderwets goed boek te lezen en je inlevingsvermogen te gebruiken. Je kunt natuurlijk ook gewoon een E-reader gebruiken als je verslaafd bent aan beeldschermen.

4. Word rustig

Je hoeft niet te mediteren om rustig te worden. Je vliegt vooral tijdens intercontinentale vluchten boven de wolken. Dan is het niet moeilijk om dromerig weg te zweven met je gedachten. Daarnaast kun je spierspanoefeningen doen waar je wat rustiger van wordt. Je spant je beenspieren kort om ze daarna weer te ontspannen. Dat is tevens een oefening om de bloeddoorstroming optimaal te houden tijdens het vliegen. Op deze manier verkort je voor jezelf de vliegreis. Je kunt je diep gelukkig voelen als je met een kopje of thee in je hand naar buiten kijkt en de vormen van de wolken bestudeert.

5. Doe je werk of studie

Voor vele soorten werk en voor alle vormen van studie zijn er op alle mogelijke momenten wel extra readers, stukken, boeken, syllabussen en leerboeken door te nemen. Studeren hoeft niet per sé aan een bureau te gebeuren. Sterker nog: het is verstandig om overal te studeren. Je werk gebeurt vaak ook niet op een plek. Wie voor zijn studie leest of schrijft in het vliegtuig bespaart tijd daarbuiten.

6. Kijk een film

Tijdens een internationale vlucht kun je films kijken, zowel in de economische klasse als in de business class. Een film kijken kan een reis aangenaam verkorten. Soms val je in slaap tijdens het kijken van een film. Dat geeft niet; het is juist goed. Slapen is de snelste manier om van punt A naar punt B te gaan. Bovendien verkleint slapen de gevolgen van een jetlag.

7. Speel spelletjes

Misschien heb je wel eens op je smartphone allerlei kinderachtige of ronduit debiele spelletjes gedownload, gewoon om te kijken wat het was. Deze spelletjes kunnen in het vliegtuig uitkomst bieden. Verplaats jezelf terug in het kind-zijn en ga op zoek naar de hoogste score. Het kan natuurlijk ook zijn dat je volwassen en intelligent bent en toch van simpele spelletjes zoals Candy Crush houdt. Dan is het vliegtuig de ideale plek om je helemaal uit te leven. Uiteraard kun je ook kiezen voor echte intelligente spellen zoals schaken. Voor dit doel kun je zelfs een schaakcomputer in handformaat kopen.

8. Sorteer en bewerk je foto's

Op vakantie maak je foto's. Soms heb je ook een laptop mee. Een vliegreis is de ideale manier om foto's te sorteren. Download eerst de foto's op je laptop en zoek daarna de leukste uit. Deze kun je verkleinen met simpele verkleinsoftware zoals Phatch. je kunt ook dit artikel over het verkleinen van foto´s lezen. Daarnaast is het verstandig om de foto's een naam te geven. Deze naam is vaak handig als je een foto uploadt op een website zoals Facebook. Dan weten mensen tenminste waar ze naar kijken. Verder is het altijd een slim idee om foto's te croppen. Tijdens het maken van een foto vergeten mensen dikwijls om rekening te houden met de goede kadrering. Te veel vloer of te veel plafond kan een foto lelijk maken. Wanneer elke foto is ontdaan van overbodige vloer, stukken lucht en plafonds, dan staat dat een stuk professioneler. Ook kun je de foto' qua kleur wat mooier maken door bijvoorbeeld de saturatie of kleurverzadiging lichtjes op te schroeven. Werken met een subtiele verhoging van het contrast kan een foto superscherp laten lijken. Als je echt een semi-professionele manier van fotoverscherping wilt toepassen, kun je met een rond selectievak het gezicht of in geval van een close-up, de ogen scherper maken.

9. Slapen in het vliegtuig

Een vliegreis vindt soms plaats op een onmogelijk tijdstip zoals 's morgens om 7.10 of midden in de nacht. Daarom is het verstandig om je oogjes dicht te doen en je lichaam in de slaapstand te zetten. Het kan helpen om een opblaasbaar kussentje te gebruiken zodat je nek goed wordt ondersteund. Tijdens langere vluchten heb je de beschikking over een dekentje. Wanneer je dit dekentje over je lichaam doet dan kom je sneller in een slaapstand terecht; je lichaam is immers geprogrammeerd om onder een dekentje te slapen. Voor het slapen gaan kun je het raamluikje dicht schuiven. Licht kan de vorming van melatonine tegengaan en melatonine is het slaaphormoon. Overigens gaat slapen in de business class een stuk beter dan in de economy class omdat de stoelen vrijwel plat kunnen liggen. De business class van de KLM is in dit opzicht niet eens de beste. Air France of North-West Airlines hebben veel betere business class stoelen.

Vliegtuig / Bron: George Hodan, PublicDomainPicturesVliegtuig / Bron: George Hodan, PublicDomainPictures

10. Lees een krant

In een vliegtuig heb je vaak de beschikking over een gratis krant. Soms liggen ze al voor het grijpen in de boarding ruimte en in andere gevallen kun je ze vlak voor het instappen bemachtigen. In de business class komen de stewards of stewardessen langs met kranten.

Een krant lezen is niet in alle opzichten een goed idee. Er staan veel verschrikkelijke gebeurtenissen in de krant die je onrustig maken en uit je slaap houden. Toch kun je middels het lezen van een krant je kennis van ontwikkelingen in het nieuws updaten. Je krijgt een goed idee van wat de dagelijkse gesprekken in het land van aankomst zullen zijn als je de krant leest. Soms is het handig kennis te hebben van de dagelijkse gang van zaken.
Gerelateerde artikelen
Tips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor het slapen in de bus, het vliegtuig of de trein. U kent het wel, heel enthousiast boekt u een busreis, vliegre…
Kinderboek "Pien en Patrick gaan vliegen"Kinderboek "Pien en Patrick gaan vliegen"Hoe kun je je peuter goed op een vliegreis voorbereiden? Door met hem of haar het boek "Pien en Patrick gaan vliegen" te…
Wat te doen tijdens een lange vlucht in het vliegtuig?Wat te doen tijdens een lange vlucht in het vliegtuig?Vliegen kan heel leuk zijn, maar ook erg lang en vermoeiend. Vooral reizen naar het westen en verre oosten zijn tripjes…
Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Tips voor als je gaat vliegen: wat meenemen in 't vliegtuig?Op vakantie gaan met het vliegtuig is voor velen een hele belevenis. Vliegen zorgt bij sommigen voor enthousiasme, bij a…
Zwangerschap: voorzichtig met vliegreizenZwangerschap: voorzichtig met vliegreizenTijdens de zwangerschap willen veel aanstaande ouderpaartjes nog éénmaal genieten van een gezellig samenzijn met zijn tw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rosendahl, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • De auteur heeft vele vliegtuigen van binnen gezien. (12 in het jaar 2014)
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Shari Weinsheimer, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: George Hodan, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "10 manieren om de vliegreis door te komen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!