InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Duurzaam op vakantie

Duurzaam op vakantie

Duurzaam op vakantie We zijn ons steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid. We streven ernaar om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan. We proberen de ruimte die nodig is om ons zelf te onderhouden, ofwel de mondiale voetafdruk, te verkleinen. Ook in het toerisme zien we steeds meer hoe belangrijk het is om de natuur, de cultuur en de mensenrechten in het land waar we op vakantie zijn te behouden. Doen we dit goed dan is reizen in de toekomst nog goed mogelijk. Dit heet Duurzaam Toerisme, of Duurzaam Toeristisch Ondernemen.

De Mondiale Voetafdruk

Iedereen gebruikt een stukje ruimte op aarde. Hierbij denken we niet alleen iemands woning of de plek waar hij zijn auto parkeert, maar ook de ruimte die nodig is om de voeding te produceren die hij eet, de energie die voor hem geproduceerd moet worden en de ruimte die hij nodig heeft voor zijn afval. Ook denken we aan de ruimte die nodig is voor transport en de belasting voor het milieu die het heeft.

De ruimte die iemand nodig heeft wordt de Mondiale Voetafdruk genoemd en wordt uitgedrukt in hectares. Vakantiereizen zijn gemiddeld gezien verantwoordelijk voor 7% van iemands totale voetafdruk. Gemiddeld gaan Nederlanders achttien dagen per jaar op vakantie en is de gemiddelde vakantie-voetafdruk 250 m2 per Nederlander per dag terwijl het beter zou zijn dit terug te brengen naar 90 m2. Wie zijn vakantie duurzaam maakt kan daarmee zijn voetafdruk verkleinen.

Wanneer je je Mondiale Voetafdruk verkleint draag je bij aan het verminderen van klimaatverandering, armoede, honger, het verdwijnen van de regenwouden en het uitsterven van planten en dieren. Daarom willen mensen tegenwoordig duurzaam op vakantie.

Duurzame vakanties zijn er in verschillende gradaties

De doorgewinterde duurzame toerist helpt mee in de natuur, bijvoorbeeld bij wetenschappelijk onderzoek. Deze toerist koopt zijn eten alleen bij lokale boeren en zorgt ervoor dat hij zo weinig mogelijk afval achterlaat.

Iets minder duurzaam is de toerist die probeert tijdens de reis de natuur niet te beschadigen. Een busreis door een natuurreservaat is dan een van de mogelijkheden. Of je maakt een wandeling langs eeuwenoude wandelpaden met een van de organisaties die duurzame wandelvakanties aanbieden.

Dan is er ook nog de toerist die voornamelijk wil genieten met daarbij het uitzicht op de natuur. Dit kan prima vanaf een luxe strandstoel onder een palmboom op een hagelwit zandstrand. Zowel de toerist als de bevolking hebben niet direct respect voor de natuur. Het gaat hierbij voornamelijk om geld en wordt soms wel duurzaam toerisme genoemd maar is het niet.

Duurzaam toerisme is pas echt duurzaam als het goed is voor de welvaart van de lokale bevolking, de natuur door de opbrengsten van het toerisme beschermd wordt, het zo min mogelijk schade toebrengt aan de natuur en geen massatoerisme is.

Wat kun je zelf doen om je vakantie duurzaam te laten zijn?

Het hoeft niet perse van de reisorganisatie af te hangen om zelf duurzaam op vakantie te zijn. Zelf kun je ook een steentje bijdragen om je mondiale voetafdruk zo klein mogelijk te laten zijn en om de natuur en de cultuur zoveel mogelijk in tact te laten.

Steun de lokale ondernemers

Koop je boodschappen en je souvenirs zoveel mogelijk bij de lokale boeren en winkeliers. Ga naar lokale markten en probeer de grote supermarktketens te vermijden. Op die manier zorg je ervoor dat deze lokale ondernemers volgend jaar weer hun waren kunnen verkopen aan toeristen. Natuurlijk betaal je een eerlijke prijs. Nog een voordeel van je inkopen doen bij lokale ondernemers is dat er minder transport nodig is, wat ook weer goed is voor het milieu.

Water

Doe zuinig met water. Ga niet te lang onder de douche of in bad. Maak in het zwembad geen (of niet te vaak) een bommetje. Hierdoor spat het zwembadwater namelijk over de rand zodat het wegvloeit in de grond en het opnieuw aangevuld moet worden. Verblijf je in een hotel, doe dan zuinig met de handdoeken. Verblijf je op een camping let er dan op dat het eventuele kraantje in de buurt van je tent niet onnodig openstaat. Zo verspil je geen water dat voor nuttigere doeleinden gebruikt kan worden en dat in sommige landen zelfs schaars is. Zo verklein je je mondiale voetafdruk en draag je bij aan duurzaamheid.

Reizen

Bij duurzaam toerisme is het belangrijk dat de vakantiereis een zo klein mogelijke invloed heeft op het milieu. Wanneer je een verre vliegreis maakt kun je de invloed van de brandstof compenseren door bijvoorbeeld een boom te planten. Door niet al te ver op vakantie te gaan verklein je de milieubelasting. Er zijn tal van ondernemers die duurzaam vervoer mogelijk maken door CO2 neutraal te rijden. Wil je het helemaal perfect doen, dan ga je met de fiets of met de trein.

Elektriciteit

Door elektriciteit te besparen zorg je ervoor dat er minder geproduceerd hoeft te worden. Beter voor het milieu dus. Ga je kamperen, maak dan zoveel mogelijk gebruik van lampen en andere apparaten die opgeladen worden door zonlicht of met behulp van dynamoís. Er zijn ook veel van dit soort lampen beschikbaar met gezellig en warm gekleurd licht. Er zijn zelfs bikiniís beschikbaar met zonnepaneeltjes waarmee je je telefoon kunt opladen terwijl je ligt te zonnen. Je zou ook kunnen proberen de apparaten die stroom nodig hebben zoveel mogelijk thuis te laten. Het is wellicht een goede test om te zien of je thuis ook met minder toe kan.

Vervuiling beperken

Probeer de vervuiling die je veroorzaakt zoveel mogelijk te beperken om je voetafdruk te verkleinen. Scheid afval wanneer dit mogelijk is. Als je zelf kookt, kook dan niet teveel zodat je niet teveel hoeft weg te gooien. Doe slim boodschappen zodat etenswaren geen kans krijgen om te bederven. Er zijn alternatieven voor het chemisch toilet, bijvoorbeeld het Nonolet.

De reisgids

Breng de reisgidsen terug naar het reisbureau. Op die manier kunnen ze opnieuw gebruikt worden.

Wat kunnen reisorganisaties doen?

  1. Milieucompensatie aanbieden. Sommige reisorganisaties planten bomen bij iedere verhuurde vakantiewoning of groepsaccommodatie.
  2. Afspraken maken met lokale ondernemers over hoe duurzaam te ondernemen.

Hoe vind je een organisatie die duurzame vakanties aanbiedt?

Nu de reisorganisaties weten dat duurzaam toerisme de trend is voor 2015 zijn deze vakanties gemakkelijk te vinden op internet. Daarnaast is er de Groene Vakantiegids. Deze bevat adressen van groene kampeer- en logeeradressen in heel Europa en is ook op internet te vinden. De ANVR heeft met zijn touroperators en reisagenten afgesproken dat zij moeten voldoen aan de ANVR-DTO verplichting (Duurzaam Toeristisch Ondernemen).

Vakantievoetafdruk berekenen

De Vakantievoetafdruk is een programma waarmee je de voetafdruk van je vakantie kunt berekenen. Het is ontwikkeld door De Kleine Aarde uit Boxtel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAlleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAls single een reis boeken is niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat je op reis nog meer met je "alleen zijn" wordt gecon…
Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het va…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.anvr.nl
  • www.duurzaamheidinactie.nl
  • www.voetafdruk.eu
  • www.vakantievoetafdruk.nl

Reageer op het artikel "Duurzaam op vakantie"

Reactie

Jannie, 14-08-2015 07:55 #1
Als groot voorstander van duurzaamheid mis ik hier het een en ander. Uit eten gaan in een vegetarisch restaurant bijvoorbeeld? Een fietsvakantie? Je elektrische apparaten opladen dmv zonne-energie.
Wandelen langs oude wegen? Hoe kom je daar? Reizen met een vliegtuig belast de natuur enorm!
Op een wandelvakantie zelf je eigen waterfles vullen ( wie heeft die niet tegenwoordig) is ook zo'n kleine bijdrage die al heel wat rommel minder geeft! Een zakje mee voor je afval. Kun je het thuis weggooien enz. Reactie infoteur, 15-08-2015
Jannie,
Hartelijk bedankt voor je reactie! Ik zal je vragen en opmerkingen puntsgewijs beantwoorden:
1 - Vegetarisch restaurant:
Ik had totaal niet gedacht aan restaurantbezoek, iets dat bijna onvermijdelijk is als je niet in de gelegenheid bent om zelf te koken. Ik zal kijken of ik hierover informatie kan toevoegen aan het artikel.

2. - Een fietsvakantie
Over de fietsvakantie vind je in dit artikel het volgende (onder het kopje Reizen): "Wil je het helemaal perfect doen, dan ga je met de fiets of met de trein."
Toch zal ik kijken of ik het artikel op dit punt wat meer kan uitbreiden. Ik houd je op de hoogte!

3. - Zonne-energie
Onder het kopje elektriciteit staat er: "Ga je kamperen, maak dan zoveel mogelijk gebruik van lampen en andere apparaten die opgeladen worden door zonlicht of met behulp van dynamoís"
en:
"Er zijn zelfs bikiniís beschikbaar met zonnepaneeltjes waarmee je je telefoon kunt opladen terwijl je ligt te zonnen."

4.- Wandelen langs oude wegen
Hoe oud zou de weg moeten zijn voordat de wandeling langs deze weg duurzaam is? Moet hij aangelegd zijn in de oudheid, door de Romeinen of mag deze nieuwer zijn? Of gaat het je niet om de oude weg op zich maar puur om het wandelen dat op zich erg duurzaam is tenzij je er op een duurzame manier komt? Een wandelvakantie die begint bij je eigen voordeur is inderdaad duurzamer dan eentje die begint na een lange reis met het vliegtuig bijvoorbeeld. Is dat wat je bedoelt met: 'Hoe kom je daar? Reizen met een vliegtuig belast de natuur enorm!' Ik ga kijken of ik hier wat over kan toevoegen, ik houd je op de hoogte!

5.-Water
Ik schrijf in dit artikel inderdaad wel wat over water maar ga inderdaad niet in op het drinken ervan. Dankjewel voor je opmerking. Ik ga kijken of ik hierover informatie kan toevoegen.

6. Afval
Hierover schrijf ik: "Deze toerist koopt zijn eten alleen bij lokale boeren en zorgt ervoor dat hij zo weinig mogelijk afval achterlaat."
Onder het kopje "Vervuiling beperken" vind je verdere informatie over hoe je met afval kunt omgaan. Zeker als je doorklikt via de hyperlink in deze alinea naar het onderwerp dat hier nog specifieker op in gaat kun je nog meer te weten komen hierover.
Het thuis weggooien van afval is volgens mij niet perse beter dan het op je vakantie-adres (liefst) gescheiden weggooien.

Als je verder nog meer wilt weten over duurzaamheid kun hier hierover nog meer lezen via de hyperlinks onder het kopje "Lees verder". Veel plezier hiermee en erg bedankt voor je reactie.

Infoteur: Gway
Laatste update: 07-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaamheid
Reacties: 1
Schrijf mee!