InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Klompenpaden, wandelen over boerenland en door natuur!

Klompenpaden, wandelen over boerenland en door natuur!

Zin in een stevige wandeling over boerenland en door natuur? Doe dan eens een Klompenpad in de provincie Gelderland of Utrecht. Klompenpaden zijn bewegwijzerde rondwandelingen die u kennis laten maken met het agrarisch cultuurlandschap en hun aangrenzende natuurgebieden. Ze lopen veelal over historische onverharde paden zoals een oud kerkepad, een jaagpad of over tienwegen en hessenwegen. U loopt ook over boerenland en landgoederen waarbij rust en ruimte de boventoon voeren. Elk pad heeft een folder met de route, weetjes en historie van de omgeving, deze folders koopt u voor een symbolisch bedrag bij de plaatselijke VVV, winkels en horeca.

Ook een gratis App voor de Klompenpaden

De moderne mens kan zich ook bedienen van de App voor Android en Apple voor de Klompenpaden, die ziet er zeker zo goed uit. De Klompenpaden zijn een initiatief van Landschaps Erfgoed Utrecht en Landschapsbeheer Gelderland, inmiddels zijn er 51 Klompenpaden, meest recent erbij gekomen zijn het Doesburgermolenpad in de gemeente Ede en het fraaie Ganderpad in de gemeente Doetinchem. De Klompenpaden App is gratis te downloaden in de Appstore en Google play, met deze App kunt u nooit verdwalen en krijgt u de verhalen van de streek gepresenteerd via filmpjes, geluidsfragmenten en historische documenten.

Klompenpaden zijn vaak al sinds mensenheugenis bekend bij de plaatselijke bevolking maar in de loop der tijd soms in onbruik geraakt. Met het opnieuw zichtbaar maken en herstellen van oude paden krijgt het landschap zijn oorspronkelijke karakter weer terug, bovendien is de combinatie van natuur, cultuurhistorie en agrarisch gebied interessant voor wandelaars.

U komt op plaatsen die vroeger onbereikbaar waren

Bij het ontwikkelen van een Klompenpad wordt vanaf het begin af aan samengewerkt met vrijwilligers, grondeigenaren en andere betrokkenen uit de streek om het gebied een stuk meerwaarde te geven. De routes worden onderhouden door vrijwilligers, vaak met steun van de gemeente waarin de route ligt, en de Stichting Landschapsbeheer Gelderland of Landschap Erfgoed Utrecht. Het aardige van de Klompenpaden is dat u op plaatsen komt die vroeger onbereikbaar waren voor wandelaars zoals boerenerven en weilanden. De paden sluiten ook prima aan bij lokale initiatieven als landwinkels, horeca en kamperen bij de boer.

U loopt over particulier terrein, honden mogen daarom beslist niet mee

Zorg voor degelijk en waterdicht schoeisel, boerenland kan drassig en modderig zijn! De paden zijn dan ook niet geschikt voor kinderwagens of rolstoelen. Honden, groot of klein, mogen beslist niet mee, ook aangelijnd kunnen zij het vee en wild verstoren.
Bovendien lopen de routes voor een deel over particulier terrein, het is heel begrijpelijk dat men daar geen honden wil zien.

Kaart en lijst met startadressen en beschrijving van alle Klompenpaden

Hier vindt u de lijst met Klompenpaden, de kaart met hun startpunt, een korte omschrijving en de lengte zodat u zich makkelijk kunt oriënteren op het voor u meest aantrekkelijke pad. De nummers op de kaart corresponderen met de nummers in de lijst, de kleur van de nummers op de kaart is ook de kleur van de markering van de Klompenpadbordjes op de route die u wilt gaan lopen. U kunt in- en uitzoomen en slepen met de kaart zodat u het adres van het door u gekozen startpunt goed in beeld kunt krijgen. Verkorten of verlengen van het traject kan bij veel routes, dit wordt op de markeringsbordjes en in de folder of App aangegeven.

1- Aderwinkelpad, 12 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Restaurant Wapen van Rijsenburg
Hoofdstraat 83
3971 KE Driebergen-Rijsenberg, Utrechtse Heuvelrug

Vanuit Driebergen naar de Langbroekerwetering met haar karakteristieke landschap met knotwilgen, mooie bospartijen van de landgoederen, langs landgoed Beverweerd en kasteel Sterkenburg. Veel motorverkeer op de Langbroekerwetering op zondag.

2- Appelpad, 8 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Minicamping De Maaneschijn
Kamersteeg 3a
3862 PJ Nijkerk, Gelderland

Dit pad begint midden op de camping en loopt door weilanden en landgoederen, over boerenerven en kerkepaden in het buitengebied van Nijkerk in de buurtschap Appel. Een mooie en over het algemeen rustige route door fraai coulissenlandschap.
3- Avervoorderpad, 13 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Parkeerplaats bij Sportvereniging V en L
Kerkstraat 42
7396 PH De Vecht (Terwolde) Gelderland

De route begint op het sportveld, onderweg passeert u onder andere een stenen kruis uit 1571 en de antieke herenboerderij Huis Avervoorde. Veel onverharde paden, rustiek boerenland, een oude wetering en natuurgebiedjes. Lange maar erg fijne wandeling.

4- Baanbrekerpad, 10 kilometer, oranje markeringen
Startpunt: restaurant 't Wellse Veerhuis
Wellsedijk 29
5325 XN Well Gelderland.

Klompenpad in het rivierengebied, gaat over dijken en boerenland en langs historische plaatsen in het buitengebied van Well en Ammerzoden. Vrij veel asfalt en de Wellsedijk is druk op zondag. Het pad kan verkort worden tot 6,5 kilometer langs slot Well.

5- Beek- en Bultpad, 8 kilometer, paarse markeringen
Startpunt: Kultuurhuus
Evekinkweg 15
6733 BA Wekerom Gelderland

Mooie route door gevarieerd landschap. Het gedeelte door het bos, langs de beek en het uitzicht vanaf de Wekeromse Bult maken dit pad zeer de moeite waard. Grotendeels onverharde paden, u vindt hier nog echte stilte, neem uw picknickspullen mee.

6- Beukenburgerpad, 14½ kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Parkeerplaats Groenekanseweg bij het viaduct onder de A27
ter hoogte van Groenekanseweg 40
3737 AG Groenekan Utrecht

Niet echt stil, in het begin wel veel mooie villa's langs een route die vooral op zondag druk is met auto's en fietsers. Ligt op de grens van de Utrechtse Heuvelrug en het veenweidegebied, historische landgoederen, fort Voordorp, mooiste stuk op het eind.

7- Breeschoterpad, 6 kilometer, gele markeringen
Startpunt: Restaurant De Dennen
Utrechtseweg 34
3927 AW Renswoude

Gaat in het begin gelijk op met het Daatselaarpad, combineer beide wandelingen eventueel tot een lange wandeling van 20 kilometer. Door landelijk en rustig agrarisch gebied, langs boerenerven, landgoederen en een deel van de Grebbelinie.

8- Broekerpad, 6 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Kulturhus de Breehoek
Marktstraat 59
3925 JP Scherpenzeel

Veel zandpaden en nauwelijks asfalt in het buitengebied, alleen in Scherpenzeel zelf een beetje saai. Door de fraaie tuinen van Huis Scherpenzeel. Langs de voormalige Grebbelinie met een aantal bunkers, boeiend stukje geschiedenis. Afwisselend.

9- Cotlandenpad, 9 km vanuit Leersum, 11 km vanuit Amerongen, oranje markering
Startpunt Leersum: Eethuis Touché, Rijksstraatweg 54, 3956 CR Leersum
Open vanaf 11.00 uur, dinsdag gesloten, 's winters ook maandag gesloten
Startpunt Amerongen: Groene Entree Amerongen, parkeerplaats De Burgwal

Twee startpunten, vanuit Amerongen komt u ook langs kasteel Amerongen, een van de Nederlandse kastelen die u minstens éénmaal gezien moet hebben in uw leven. Prachtige wandeling door een karakteristiek rivierenlandschap, echt aan te raden!

10- Daatselaarsepad, 14 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Restaurant De Dennen
Utrechtseweg 34
3927 AW Renswoude

Prachtige afwisselende route, bijzonder is het stukje bij het voormalig fort Daatselaar. Over landerijen en door het fraaie park van het voorname kasteel Renswoude. U kunt overstappen op het Breeschoterpad, de wandeling wordt dan 20 kilometer lang.

11- Dashorsterpad, 12½ kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Partycentrum Schimmel
Stationsweg oost 243
3931 EP Woudenberg, Gelderse Vallei

Enkele verharde wegen maar relatief weinig asfalt, veel bospaadjes, door weilanden en leuke opstapjes en bruggetjes. Charmante route, doet de naam Klompenpad echt eer aan. Prachtige omgeving, landgoederen, boerenerven, deel van de Grebbelinie.

12- Derde Erfpad, 9 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Fletcher Hotel Restaurant Het Witte Huis
Birkstraat 138
3768 HN Soest

Dit pad ligt op het grensgebied van de Utrechtse Heuvelrug en de weilanden langs het riviertje de Eem, in het broedseizoen niet langs de Eem. Pad met veel afwisseling, zowel weiland als zandverstuiving. Bij Boerderij het Derde Erf kunt u Boerengolf spelen.

13- Doesburgermolenpad, 8 kilometer, roodbruine markeringen
Startpunt: Huis Kernhem
Kernhemseweg 7
6718 ZB Ede Gelderland

Het pad loopt deels over de molenroute, langs een oude wildwal, over de eng, het kerkepad, de vroegere heide en langs historische plekken in de Doesburgerbuurt. Fraaie route met veel rust en ruimte, is al het zesde Klompenpad rondom Ede.

14- Eeskooterpad, 15 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Café-restaurant De Waldhoorn
Dorpsstraat 2
6731 AT Otterlo

Rond Otterlo fraai en typisch Veluwse landschap, zandpaden, hoge stuifduinen, heide. Begin niet op het startpunt in Otterlo maar bij De Aanstoot in de Weversteeg -vlakbij de Ingang van de Hoge Veluwe- zo vermijd u het saaie Otterlo en de Harscamperweg.

15- Ganderpad, 13 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Herberg Het Onland
Rekhemseweg 175
7004 HD Doetinchem

De route loopt vanaf Het Onland door 't Maatje, de Gaanderhei, Voorbroek, Tentjesbult, Akkermansbeekpark, fietspad langs de Akkermansbeek, Hulleweg naar de Watertap en langs de Oude Bielheimerbeek. Veel natuurschoon en weldadige rust.

16- Gerrit Achterbergpad, 11 kilometer, geel/bruine markeringen
Startpunt Doorn: Bosrestaurant Sandenburg, Sandenburgerlaan 2, 3941 ME Doorn
Startpunt Wijk bij Duurstede: Stadshaven, Havenweg, 3961 AA Wijk bij Duurstede
Geen rondwandeling maar van Doorn naar Wijk bij Duurstede of omgekeerd.

Pad staat in het teken van de bekende dichter Gerrit Achterberg, mooie inspirerende gedichtjes op kleine paneeltjes onderweg. Zowel vanuit Doorn als Wijk bij Duurstede kunt u er door middel van de routeverkorter toch een rondwandeling van maken.

17- Glindhorsterpad, 10 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Dorpshuis de GlindSter
Rudolphlaan 2
3794 MZ De Glind

Absoluut één van de mooiste klompenpaden, nauwelijks asfalt, weilanden, beken, boerenerven, prachtige omgeving. De excentrieke boer Appie Melissen heeft op zijn deel van het pad vele grappige constructies van oude landbouwwerktuigen gemaakt.

18- Grift en Graftenpad, 12 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Mini-Camping De Brink
Weteringsteeg 45
3911 VM Rhenen

Graften zijn verhoogde begroeide akkerwallen, de waterloop de Grift stamt uit de 14e eeuw. Vooral het stuk langs de Grebbeberg is heel mooi, langs de Grift is wat saai met veel fietsers. We bevelen de verkorte route aan met minder fietsers op een smal pad.

19- Harscamperpad, 13 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Het Protestants Militair Tehuis
Otterloseweg 12
6732 BS Harskamp

Prachtige en afwisselende route over boerenland en langs rustige weggetjes. Ontmoet Schotse Hooglanders, rustpunt bij Galerie Zuid, coulissenlandschap met tussendoor mooie vergezichten. Langs een druivenkwekerij en een stukje door de bebouwde kom.

20- Harsloërpad, 13 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Bij het Rustpunt
Zwartesteeg 1
6721 NA Bennekom

Het Harsloërpad is bijzonder fraai, veel gevarieerd natuurschoon, beken, drassig blauwgrasland en fraai weidevogelgebied. Het ligt zo dicht bij Het Breukerengpad dat beide paden goed te combineren zijn, ze staan ook bij elkaar op de infopanelen.

21- Het Breukerengpad, 5½ kilometer, rode markeringen
Startpunt: Kaasboerderij Hoekelum
Edeseweg 120
6721 KE Bennekom

Wij geven de voorkeur aan het Harsloërpad, het Breukerengpad bevat veel asfalt en ligt eigenlijk te dicht bij de immer drukke A12. Evengoed heeft ook dit pad zijn charme, de kaasboerderij is zeker een bezoek waard, geopend van wo t/m za, 09:00-17:00 uur.

22- Huinerpad, 14 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: parkeerplaats Verenigingsgebouw Huinen
Huinerschoolweg 3
3882 TJ Huinen

Bijzonder mooi pad over bolle akkers -de zogenaamde essen die door eeuwenlange bemesting hun bolle karakter hebben gekregen- en door weilanden, langs de randen van akker en bos, over landgoederen en boerenerven. Geen verkeer, heerlijk rustig.

23- Klompenmakerspad, 10 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Café-restaurant Dorpszicht
Dorpsstraat 10
8167 NL Oene, IJsselvallei Gelderland

Dit pad eert Oene dat al sinds mensenheugenis een klompenmakersdorp is geweest. Weidse vergezichten in een gevarieerd landschap. Totale rust, ga even liggen in het gras, sluit uw ogen en geniet van het gekwinkelier van de vele zangvogeltjes.

24- Kruishaarderpad, 15 kilometer, paarse markeringen
Startpunt: Station Nijkerk
Willem Alexanderplein 16
3862 CE Nijkerk

Door akkers en langs weilanden, plekken waar u inderdaad beter met klompen aan kunt lopen. Prima rustpunt onderweg bij de Elzenhoeve, een groot boerenbedrijf. Fijne wandeling, eindigt wel met een wat saai stuk door de bebouwde kom van Nijkerk.

25- Leestensche Broekpad, 11 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Boerderij De Berghege
Dennendijk 2a
7207 EB Zutphen, parkeren bij Sportpark Meijerink

Het pad kan verlengd worden tot 20,5 km, dan gaat u door de uiterwaarden van de IJssel, bij hoog water kan dit echter niet. Mooie route, veel rustige paden en landgoed Hackfort. Klein stukje industrie naar de IJssel toe maar daarna is het echt prachtig!

26- Leuvenschepad, 10 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Het Buurthuis
Arnhemsestraat 117
6974 AH Leuvenheim

Heel afwisselende wandeling, loopt langs uiterwaarden, over landgoederen, door boerenland met bossen en beken. Neem ook zeker even een kijkje bij de Gelderse Toren die bij hoogwater soms op een eilandje blijkt te staan. Dit is een topwandeling!

27- Loobrinkerpad, 10 kilometer, paarse markeringen
Startpunt: Dorpshuis De Hezebrink
Dominee van Rhijnstraat 69
8166AL Emst

Over de Emster Enk, Vossenbroek en Kievitsveld, boeren met hart voor de natuur hebben stroken bloemen langs de akkers ingezaaid. Erg mooi pad, loopt een stukje over het tracé van een voormalige spoorlijn, ooit door Koning Willem I aangelegd.

28- Meulunterenpad, 16 kilometer, groene markeringen
Startpunt: Restaurant De Wormshoef
Dorpstraat 192
6741 AS Lunteren

Door agrarisch gebied over de Meulunterse Eng en op de flanken van de Goudsberg. Langs meerdere oude boerderijen. Gaat ook langs de drukke Barneveldseweg, volg daarom het alternatief langs de Broeksteeg waar nieuwe natuur is aangelegd.

29- Molenbeeksepad, 16 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Station Wolfheze
Parallelweg
6874 BH Wolfheze

Loop door het Renkumse en Heelsumse beekdal en geniet van de sprengenbeken, bos, hei en landgoederen. Gaat over het terrein van Pro Persona in Wolfheze en, aparte ervaring, over het ecoduct over de A50. Een van de mooiste Klompenpadenroutes.

30- Nederwoudsepad, 14 kilometer, gele markeringen
Startpunt: Camping de Grebbelinie
Ubbeschoterweg 12
3927 CJ Renswoude

Loopt gelijk op met of kruist diverse andere Klompenpaden. Langs Fort Daatselaar en waterpartijen, veel boerderijen en door de parktuin van Mariënhof en langs Landgoed Roodselaar. Flink wat asfalt op het laatste deel, wel langs heel rustige wegen.

31- Nesserpad, 10 kilometer, rode markeringen
Startpunt: parkeerplaats Oude Haven
kruising van de Eemnesservaartsteeg met de Wakkerendijk
3755 DA Eemnes

Vanuit Eemnes door weilanden en over de zomerdijk langs de Eemnesser Vaart terug naar Eemnes. Een deel van de route is in het weidevogelbroedseizoen tussen 15 maart en 15 juni gesloten, een klein deel ook tot 15 juli, volg dan de alternatieve route.

32- Netelenburchpad, 6 kilometer, paarse markeringen
Startpunt: Gemaal Zeldert
Ongeveer bij: Zuidereind 35
3741 LG Baarn

In het broedseizoen zijn delen afgesloten en loopt u over asfalt. Heel bijzonder is het vogelkijkscherm tegenover de charmante boerderij Netelenburch. Het stuk langs de Eem is erg mooi, polderwandeling met fraaie vergezichten. Loopt deels dicht bij de A1.

33- Niebroekerpad, 14 kilometer, gele markeringen
Startpunt: NH-kerk Nijbroek
Dorpsplein 8
7397 NH Nijbroek

Karateristieke boerderijen en landerijen, over schouwpaden langs oude weteringen met kruidige plantengroei tot op heuphoogte, volop rust, ruimte en weidse vergezichten. De route kan men verkorten door na 8 kilometer het oeroude kerkepad te nemen.

34- Norderpad, 12 kilometer, groene markeringen
Startpunt: naast het VVV-kantoor
Kerkplein 15
3881BH, Putten

De route heeft zeker een aantal mooie stukken en leuke stops als "Boerenpret", een indoor speeltuin, maar het deel langs de Engersteeg, de Cleenhorsterweg en de Stationsstraat is minder, asfalt waar te hard gereden wordt en daarna industrieterrein.

35- Oldenallerpad, 8 kilometer, rode markeringen
Startpunt: de Zoete Inval
Broekermolenweg 5
3882 MG in Putten

Een hele fijne en afwisselende wandeling, kan deels lekker drassig zijn. Boerenland, heide, houtwallen en kasteel Oldenaller, één van de mooiste paden! Startpunt De Zoete Inval is het hele jaar open, zondags niet, erg leuke plek ook voor een feestje.

36- Oudenhorsterpad, 7½ kilometer, gele markeringen
Startpunt: Partycentrum Schimmel
Stationsweg oost 243
3931 EP Woudenberg

Nauwelijks asfalt, echt een prachtige wandeling, een deel loopt over de vroegere en nu weelderig begroeide spoorlijn Amersfoort-Kesteren. Als u van te voren reserveert kunt u overnachten bij De Boerenstee, vier zeer fraaie B&B kamers met eigen badkamer.

37- Overlangbroeksepad, 11 km, rondwandeling 22 km, groene markeringen
Startpunt Leersum: parkeerplaats Staatsbosbeheer, Utrechtse Baan, Leersum
Startpunt Doorn: Het Wapen van Sandenburg, Sandenburgerlaan 2, 3941 ME Doorn

De Langbroekerwetering en Langbroekerdijk is op zondag te druk met verkeer, door de week heerst er meer rust. Schitterend gebied met kasteeltjes en "Spijkers", de oudste gevechtstorens van ons land. Het stuk na Langbroek is eveneens prachtig.

38- Paddenpad, 10 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Restaurant De Hekserie
Groteweg 24
8191 JW Wapenveld

Het eerste stuk tot de Luttenbroekseweg is zonder meer fraai, daarna volgt er relatief veel asfalt maar dat zijn smalle rustige weggetjes met prachtige vergezichten. Pas op voor het levensgevaarlijke bijtende hondje op het erf van minicamping 't Klooster.

39- Paradijspad, 10 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: vlakbij Landwinkel/kaasboerderij Vanelly
Achterveldseweg 26
3772 NB Barneveld

Prachtige wandeling door bos, heide en over drassige weide, een echt klompenpad! Heerlijke rust en bijzondere planten, op natte delen van de heide groeit de zeldzame wolfsklauw. Koop na de wandeling de lekkere boerenkaas bij Landwinkel Vanelly.

40- Pelserpad, 15 kilometer, roestbruine markeringen
Startpunt: Schapenhoeve Telgt
Nijkerkerweg 38-40
3853 NW Ermelo

Een van de mooiste klompenpaden, heel afwisselend met zowel mooie doorkijkjes als vergezichten, verschillende rustpunten met onder andere Boerenpret voor kinderen. Kan opgesplitst worden in een rondje Horst van 9 km of een rondje Telgt van 6 km.

41- Rijnweidepad, 11 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Bij de kerk in Spijk
Kerkstraat 32,
6917 AK Spijk

Ook een startpunt in Tolkamer. Op de Spijkse Dijk op zondag veel autoverkeer, men kan onderaan de dijk over het graspad. Vrij veel asfalt maar dit boeiende en historisch interessante rivierenlandschap biedt mooie vergezichten en natuurrijke afwisseling.

42- Schaverensepad, 10 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Dorpshuis De Hezebrink
Ds. van Rhijnstraat 69
8166 AL Emst

Loopt over de door eeuwenlange bemesting bolstaande landerijen van de Emsterenk, langs weilanden en over akkers, door bossen en landgoederen. Volop rust, gebieden van het Geldersch Landschap maar ook plekken waar u anders nooit zou komen.

43- Schutpad linksom 3½ km of rechtsom 2½ km, rode en blauwe markeringen
Startpunt: recht tegenover Leusbroekerweg 11, daar niet parkeren
Leusbroekerweg 11
3832 BG Leusden

Beide wandelingen lopen gelijk op langs een centrale as, volg halverwege de rode markering dan gaat u rechtsom, de blauwe markering gaat linksom. Beide delen zijn fraai, mooie doorkijkjes, weinig asfalt en u passeert de chique buitenplaats De Boom.

44- Snorrenhoefpad, 9 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Café-restaurant De Roskam
Hessenweg 212
3791 PN Achterveld

Een echt Klompenpad met nauwelijks asfalt door een fraai coulissenlandschap, één van de mooiste paden. U komt langs een rustpunt waar u zelf koffie of thee kunt zetten, grappig hier zijn de vele oude klompen die dit punt markeren. Deze zeker doen!

45- Teylingenpad, 16 kilometer, oranje markeringen
Startpunt: Op het Toeristisch Overstap Punt nabij Camping 't Oortjeshek
Oortjespad 2
3471 HD Kamerik

Wandelen door drassig veenweidegebied met ontelbaar veel slootjes, onmiskenbaar boerenland langs de Kamerikse Nessen. Veel weidevogels, vooral het deel langs het watertje de Grecht is heel bijzonder, geniet van de stilte en weidse vergezichten.

46- Turfvelderpad, 13 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Dorpshuis De Zicht
Marktplein 10
6744 WJ Ederveen

Veel boerenpaadjes en doodstille landweggetjes, over een dijkje van de Grebbelinie, Landgoed Roodselaar en over boerenerven. Neem picknickspullen mee, geen horeca onderweg. Afwisselende wandeling met aan het einde de heldere Munnikebeek.

47- Tuylermarkerpad, 11 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Cosmas en Damianuskerk
Molenweg 2
7396 AB Terwolde

Het uitzicht op de IJssel, de ruimte, de lucht, het licht en de leegte zijn op een aantal plaatsen verpletterend fraai. Neem de tijd om stil te staan en u over te geven aan filosofische gedachten. 's Zomers fruit te koop aan de weg, een van de mooiste routes.

48- Veen- en Veldendijkpad, 13 kilometer, oranje markeringen
Startpunt: VVV Bunschoten-Spakenburg
Oude Schans 90
3752 AH Bunschoten-Spakenburg

Hollandser kan het bijna niet, polders, dijken, water, vergezichten en weidevogels. De wandeling heeft een Oostlus, 8 km en een Westlus, 5 km. Routeomleidingen in het broedseizoen en 's winters voor de overwintering van de beschermde Kleine Zwaan.

49- Vredelantsepad, 11 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Dorpshuis Vreeland
Fetha 16
3633 CT Vreeland

Door het mooie oude dorpje Vreeland, langs De Vecht met haar fraaie landhuizen en villa's en de voormalige buitenplaats De Nes, daarna boerenland tot het Amsterdam-Rijnkanaal. Typisch Hollands landschap, lekker ijs bij de kaas- en ijsboerderij.

50- Woldermarkerpad, 7 kilometer, rode markeringen
Startpunt: Cosmas en Damianuskerk
Molenweg 2
7396 AB Terwolde

Een mooie route langs stille plekjes, boerenerven met fraaie boerderijen, loopt over schouwpaden en historische wegen. Fijne wandeling, veel rust en ruimte in het altijd fraaie IJssellandschap. Bezoek in het zomerseizoen na afloop Theehuis de Stamroos.

51- Zeldertsepad, 7 kilometer, blauwe markeringen
Startpunt: Boerderij De Pol
Zeldertseweg 73
3828 PN Hoogland

Lekker soppen door drassig weiland, geitenboerderij met uitstekende kaas, prachtige polderroute met veel vogels en weidse uitzichten. Mooie combinatie van cultuur en natuur met veel rust. Gesloten tijdens het broedseizoen tussen 15 maart en 15 juni.

Kaarten en uitgebreide informatie, honden mogen niet mee

Uitgebreide informatie over de Klompenpaden in Utrecht en Gelderland vindt u op klompenpaden.nl, u kunt hier de kaarten van de routes downloaden en direct door naar de Facebookpagina van het Klompenpad waar u uw eigen avonturen op de paden met andere wandelaars kunt delen. Nogmaals, honden mogen niet mee, ook aangelijnd kunnen zij het vee en wild verstoren.

Weblog Door de Zoeker

Buitengewoon inspirerend is het weblog Door de Zoeker van Wim, aan de hand van veel foto's geeft deze ervaren wandelaar een uitstekende en objectieve beschrijving van de klompenpaden, zijn aanstekelijk enthousiasme zet u op het goede spoor!

Veel toewijding

De vrijwilligers onderhouden de routes met veel toewijding, ze worden maandelijks door hen gecontroleerd en als dat nodig is worden bordjes, hekjes en bruggetjes of overstapjes vervangen. In de toekomst zullen er nog meer Klompenpaden bijkomen, diverse locaties kennen al plannen in een vergevorderd stadium. Wij wensen u veel wandelplezier op de Klompenpaden!

Lees verder

© 2014 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wandelen en gewicht verliezenWandelen en gewicht verliezenDoor te wandelen kunnen we gewicht verliezen. Daarnaast is het een goede manier om aan je gezondheid te werken, zonder d…
Wandelen is voor iedereenWandelen is voor iedereenStrikt genomen kan niet iedereen wandelen in de zin van lopen, maar ook in de rolstoel is een ‘wandeling’ een verademing…
Afvallen met wandelenAfvallen met wandelenKun je afvallen met wandelen? Heel veel mensen vinden het heerlijk om te gaan lopen. Ze willen liever niet rennen en hop…
Wandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheidWandelen: de voordelen van wandelen voor de gezondheidWandelen is een van de meest eenvoudige, en daardoor misschien ook meest onderschatte manieren om je gezondheid te onder…
Wandelen binnen ZwolleWandelen binnen ZwolleWoon je in Zwolle en omgeving en houd je van wandelen? Dan hier wat wandelroutes op een rij. Per route is het aantal kil…
Bronnen en referenties
  • Bergloper.blogspot.com
  • Boergondischesferen.nl
  • Bouwmeester.us
  • Camping-t-klooster.nl
  • Deberkebomen.nl
  • Destentor.nl
  • Dezoeteinvalputten.nl
  • Doesburgerbuurt.nl
  • Doordezoeker.vmblogs.nl
  • Dorpsraadgaanderen.nl
  • Edestad.nl
  • Eemvallei.nl
  • En.wikiloc.com
  • Eropuitinede.nl
  • Grebbelinie.nl
  • Facebook.com/klompenpaden
  • Fotoko.nl
  • Groetenuitbrummen.nl
  • Henrifloor.nl
  • Hetderdeerf.nl
  • Kasteleninutrecht.eu
  • Klaskedejong.wordpress.com
  • Klompenpaden.indegeldersevallei.nl
  • Klompenpaden.jouwpagina.nl
  • Play.google.com
  • Purperpol.blogspot.com
  • Refdag.nl
  • Runandrearun.nl
  • Sprengenbeken.info
  • Virtualtourist.com
  • Voetstappen.nl
  • Wandelzoekpagina.nl

Reageer op het artikel "Klompenpaden, wandelen over boerenland en door natuur!"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!