InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zomercarnaval Rotterdam: 28 juli 2018

Zomercarnaval Rotterdam: 28 juli 2018

Zomercarnaval Rotterdam: 28 juli 2018 Het kleurrijkste festival van Nederland is het Zomercarnaval dat elke zomer plaatsvindt in Rotterdam. Het Zomercarnaval maakt onderdeel uit van het driedaagse festival Robin Rotterdam Unlimited, wat één van de best bezochte evenementen in Nederland is. Het Zomercarnaval vormt ieder jaar het hoogtepunt van Robin Rotterdam en trekt honderdduizenden mensen naar de Rotterdamse binnenstad. De prachtige versierde mensen op de praalwagens en op straat maken steevast één groot feest van het Zomercarnaval.

Zomercarnaval 2018

Elk jaar in de zomer vindt in de Rotterdamse binnenstad één van de kleurrijkste en meest uitbundige feesten plaats van Nederland. Dan vindt namelijk het Zomercarnaval plaats waarbij prachtig versierde praalwagens en uitgedoste mensen door de straten van het centrum van Rotterdam trekken. Het Zomercarnaval wordt al sinds medio jaren tachtig georganiseerd en trekt bezoekers uit het hele land. Tijdens de parade wordt nadrukkelijk een link gelegd met de multiculturele samenstelling van de Rotterdamse bevolking, wat een van de doelstellingen is van Robin Rotterdam Unlimited (serie festiviteiten die vijf dagen duren in totaal). De deelnemers en toeschouwers van het Zomercarnaval zijn afkomstig uit tientallen verschillende landen en samen vieren ze een geweldig feest. Iedereen is uitbundig gekleed en gaat dansend door de straten, gadegeslagen door honderdduizenden toeschouwers. In 2018 vindt het Zomercarnaval plaats op zaterdag 28 juli.

Tijden en route

De carnavalsstoet start op Blaak, nabij het treinstation Rotterdam Blaak. De stoet trekt vervolgens in westelijke richting waar het via de Schilderstraat, Witte de Withstraat, Museumpark alsmaar westelijker gaat. Via de Nieuwe Binnenweg en Westblaak gaat de route eerst oostelijk, waarna deze richting het noorden afbuigt via de Karel Doormansstraat en Weena. De Coolsingel leidt de stoet weer richting het zuiden, waar de Blaak weer wordt bereikt. Het eindpunt is bij het startpunt. De route is 2,5 kilometer in totaal. De parade start om 13.00 uur en eindigt rond 19.00 uur.

Robin Rotterdam Unlimited

Sinds 2013 maakt het Zomercarnaval onderdeel uit van Robin Rotterdam Unlimited. Dit vijfdaagse festival staat in het teken van muziek, cultuur, eten en drinken, dans, poëzie en optredens. De nadruk tijdens het culturele festival ligt op de multiculturele samenstelling van de tweede stad van ons land. Met bijna één miljoen bezoekers behoort Rotterdam Unlimited tot de best bezochte evenementen van Nederland. Het evenement vindt plaats op locaties door de hele stad, zowel binnen als buiten.

Tickets en kaartverkoop

Een groot deel van het Robin Rotterdam Unlimited evenement is gratis te bezoeken. Het hoogtepunt van het evenement, de Zomercarnaval Straatparade, is bijvoorbeeld geheel gratis te bezoeken. Sowieso zijn alle buitenactiviteiten van het Robin Rotterdam Unlimited evenement gratis te bezoeken. Voor sommige van de binnenactiviteiten moet wel entree worden betaald. Kaarten voor deze acts kunnen worden gekocht via de website van Robin Rotterdam Unlimited zodra het programma bekend is gemaakt. Het zesdaagse evenement vindt plaats van dinsdag 24 tot en met zaterdag 28 juli 2018.

Bereikbaarheid

De activiteiten van Rotterdam Unlimited, waaronder het Zomercarnaval, vinden allen plaats in de Rotterdamse binnenstad. Er wordt geadviseerd om het evenement te bezoeken met het openbaar vervoer. De reden hiervan is dat grote delen van de Rotterdamse binnenstad niet goed of helemaal niet bereikbaar zijn met de auto. Reizigers met het openbaar vervoer kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de treinstations Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak. Deze treinstations zijn perfect centraal gelegen. Zo start en eindigt het Zomercarnaval bijvoorbeeld nabij het treinstation Rotterdam Blaak. Ook via de metro zijn het Zomercarnaval en de overige festiviteiten uitstekend te bereiken. De metrostations Beurs, Stadhuis, Centraal Station, Blaak en Eendrachtsplein zijn uitstekend gelegen. Reis je toch liever met de auto? Houd dan rekening met de slechte bereikbaarheid van parkeergarages in de binnenstad. Eventueel kan geparkeerd worden op P+R parkeerterreinen aan de rand van de binnenstad. Vanaf deze parkeerterreinen kan vervolgens gebruik worden gemaakt van het openbaar vervoer richting de binnenstad.

Bezoekers met rolstoel

De Zomercarnaval Straatparade vindt in de binnenstad van Rotterdam plaats en is daarom vrij toegankelijk voor iedereen. Ook rolstoelgebruikers kunnen de parade bezoeken, maar er zijn geen speciaal ingerichte rolstoelplaatsen. Houd rekening met grote drukte. De indoor activiteiten hebben over het algemeen goede voorzieningen voor rolstoelgebruikers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanuit Nederland kan vanaf verschillende vliegvelden. Het meest grote en populaire vliegveld in Nederland is Sch…
Het plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlHet plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlVanuit je luie stoel een uitstapje voorbereiden? Het wordt een eenvoudige klus als je gebruik maakt van www.hollandtoer.…
Winkelen in RotterdamVoor een ruim aanbod aan winkels kun je het beste eens gaan winkelen in Rotterdam. Hier vind je zeker wat je zoekt. Ga w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 489327, Pixabay
  • www.rotterdamunlimited.com

Reageer op het artikel "Zomercarnaval Rotterdam: 28 juli 2018"

Reacties

Alma Oosterling, 12-06-2016 12:00 #3
Is op de route van de straatparade een tribune voor bezoekers? Ouderen die niet lang kunnen staan willen ook graag van dit evenement genieten.

Savitrie Marhe, 23-07-2015 13:43 #2
Ik moet zaterdag bij mijn dochter aan de Jan Evertzenplaats 99 zijn spullen die ik niet met de trein kan brengen. Wat moet ik doen?
M.v.g,
S.Marhe

D. Donkelaar, 18-07-2014 17:15 #1
Als ondernemer op de kareldoormanstraat vindt ik het zeer vervelend dat om de haverklap onze bereikbaarheid wordt geminimaliseerd. Tevens is het gezien de omstandigheden i.v.m de vliegramp helemaal ongepast.

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Grote evenementen
Reacties: 3
Schrijf mee!