InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reisplanner voor lange reizen: hoe pak je dat aan?

Reisplanner voor lange reizen: hoe pak je dat aan?

Je wilt graag reizen. En dan niet een weekje, maar een paar maanden of misschien een jaar. Met de camper door Amerika. Duiken in Australië. Vrijwilligerswerk in Afrika. Of misschien liever China?De keuzes zijn oneindig. Wil je werken of de toerist uithangen? Welke plaatsen wil je bezoeken? Wat is je budget? Hoe houdt je contact met het thuisfront? Allemaal vragen komen naar voren. Hoe pak je zo’n reis aan?

Wat is je doel?

Bepaal ten eerste je doel. Wil je graag werken terwijl je reist? Of wil je liever ‘de toerist uithangen’ en alleen doen en zien wat jij graag wil? Of misschien wil je wel vrijwilligerswerk doen. Als je wilt werken zul je vaak een visum daarvoor moeten aanvragen. Als je een toeristenvisum hebt, je gaat toch werken en je wordt gepakt, dan wordt je waarschijnlijk het land uitgezet en ben je de komende jaren niet meer welkom.
Wil je vrijwilligerswerk doen? Dan zijn er verschillende website die hierbij kunnen helpen (tegen vergoedingen). Hiervoor kun je zoeken op internet naar “vrijwilligerswerk+[land]”.

Welke landen wil je bezoeken?

Welke landen lijken je interessant om te bezoeken? Misschien heb je al een duidelijke voorkeur voor een land of continent. Anders kun je eens reisverhalen van anderen lezen of kijk eens in reismagazines. Ook kun je in je netwerk eens vragen waar mensen geweest zijn en wat ze ervan vonden. Wil je meerdere landen bezoeken en heb je dus meer vliegticket nodig, dan is dit vaak relatief goedkoper.

Vaccinaties

Soms moet je je laten vaccineren voordat je een bepaald land in mag. Als je naar Afrika wil moet je je bijvoorbeeld laten inenten tegen malaria. Soms is het vrijblijvend: als je naar Fiji wil wordt aanbevolen dat je je laat inenten tegen DTP. Het kan ook afhankelijk zijn van welke landen je ervoor hebt bezocht: wil je naar Australië, maar ben je daarvoor in een land geweest waar gele koorts aanwezig is? Dan ben je verplicht je daarentegen in te enten. Anders hoeft het niet. Meer informatie over vaccinaties kun je vinden op de websites van de overheid van het betreffende land, reisbureaus of op vaccinaties op reis.

Visum

Zoals gezegd bestaan er verschillende visums. Het toeristenvisum geeft je toestemming om een bepaald aantal maanden rond te reizen in het land. Een werkvisum geeft je het recht om in het land te mogen werken. Dit kan per land verschillen. Informatie hierover kun je vinden op de website van de overheid van het betreffende land. Ook kun je een reisbureau vragen. Soms kun je het laten regelen op het moment dat je de tickets koopt..

Budget

En dan het budget. Hoe bepaal je hoeveel geld je kwijt bent in een vreemd land? Allereerst kun je eens kijken naar de wisselkoers. Dan weet je hoeveel 1 euro in de valuta van het land betekent (let op: valuta’s wijzigen gedurende de tijd, maar het geeft een indicatie).
Verder kun je bepalen of het een duur of goedkoop land is door te kijken naar prijzen van eten en hotels/campings. Australië heeft heel wat gratis campings, wat overnachten goedkoop maakt als je overnacht in een tent/camper. In Amerika kunnen hotels goedkoop zijn. In Azië zijn de kosten aanzienlijk lager dan wanneer je naar Amerika of Australië gaat.
Vergelijk ook vliegtickets met elkaar. Deze kunnen van dag tot dag verschillen. Echte last minutes (twee à drie dagen voor vertrek) zijn een stuk goedkoper, maar misschien geeft dat geen prettig gevoel. Je kunt ook een ticket nemen waarbij de data nog niet helemaal vaststaan. Experimenteer zelf eens op internet met dagen, tijden, aankomstplaatsen en aanbieders. Ook kun je van verschillende reisbureaus een offerte vragen.
Hotels zijn tegenwoordig makkelijk via internet op te zoeken. Wil je graag alleen in hotels slapen? Dan kun je hier alvast een inschatting maken van de kosten. Kosten voor een hotel zijn afhankelijk van de plaats waar je wil slapen (het centrum van de stad is duurder dan de periferie), of je misschien een slaapkamer wil delen (hostel), het land en het aantal nachten.
Verder wil je je graag vervoeren. Keuzes zijn het openbaar vervoer, een auto/camper kopen of er een huren. Het openbaar vervoer is vaak goedkoper, maar ben je minder vrij. Afhankelijk van de tijd die je in een land wil doorbrengen, kun je een auto/camper kopen of huren – waarbij je kunt aanhouden dat twee maanden of minder het huren goedkoper zal zijn en minder stress met zich meebrengt (want stel dat de auto stuk gaat). Let wel op als je jonger dan 25 bent en huren: soms wordt er een extra ‘fee’ gerekend (Amerika: $ 25 per dag!).

Dan het totaal. Hoeveel ben je per maand kwijt? Afhankelijk van wat je allemaal wil doen, kun je uitgaan van € 3000 per maand. Dat is inclusief ticket (gemiddelde uitgespreid over de maanden), eten, benzine (ga uit van 1 liter benzine voor 11 kilometer), vervoer (op basis van huren), overnachtingen (op basis van een tweepersoonskamer) en uitstapjes. Natuurlijk kan het goedkoper als je een goedkoper land bezoekt, als je op gratis campings overnacht of hostels neemt, het openbaar vervoer neemt en minder uitstapjes maakt.

Een reisplan maken

De vraag is in hoeverre je je reis wil vastleggen. Op internet kun je een hoop vinden over je reisbestemming, maar ook reismagazines kunnen je inspireren. Echter kun je ook ter plekke tips krijgen over ‘wat je echt moet doen/zien’. Het zou jammer zijn als je dit niet meer kan inpassen, omdat je planning al vol zit. Daarom een aantal opties voor je reisplan:
  • Optie 1: Je reserveert al je vluchten die je wilt inclusief de hotels. De route leg je vast.
  • Optie 2: Je reserveert al je vluchten die je wilt inclusief een hotel voor de eerste drie dagen in de aankomstplaats. De route ligt hierdoor enigszins vast tussen bijvoorbeeld grote steden, maar daartussen is het vrij.
  • Optie 3: Je reserveert een open vliegticket, zodat je een aantal vluchten zelf kunt invullen. Hierdoor ben je erg vrij. Let op: sommige landen willen dat je een vertrekticket kunt overleggen.
  • Optie 4: Je reserveert een ticket heen en laat de rest vrij. Hierdoor kun je ook ‘even’ naar een ander land vliegen.

Aangeraden wordt om zeker na een lange vlucht (bijvoorbeeld naar Australië) een hotel in de aankomststad te boeken, zodat je daar geen stress van hebt en rustig kan uitrusten voordat je op pad gaat. Een jetlag is niet zomaar weg!

Het thuisfront

Overleg je plannen met het thuisfront. Op die manier weten zij waar je ongeveer bent en geef je hen soms een stukje rust. Ook kun je laten weten dat je contact opneemt via bijvoorbeeld Skype op momenten dat je in de grote steden bent (en dus internet hebt). Wil je altijd bereikbaar zijn voor het thuisfront? Koop dan een mobieltje in het land zelf en geef je nummer door. Schakel de voicemail uit en laat een sms sturen als er echt iets dringends is.
© 2013 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties: de meest voorkomende vaccinatiesBijna iedereen is wel eens bij de dokter geweest om een vaccinatie te halen. De redenen om een vaccinatie te halen kunne…
Praktische informatie voor een reis naar LaosPraktische informatie voor een reis naar LaosLaos is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekkend.…
Praktische informatie voor een reis naar ThailandPraktische informatie voor een reis naar ThailandThailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Werk Reis Visum AustraliëEen werk reis vergunning voor Australië, oftewel een working holiday visum, is voor jongen mensen van 18 tot 30 jaar die…

Reageer op het artikel "Reisplanner voor lange reizen: hoe pak je dat aan?"

Infoteur: Marilyn
Laatste update: 20-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!