InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?

Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?

Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig? Wanneer heb je een paspoort nodig? Dat is de vraag die mensen stellen als ze plannen maken om naar het buienland te reizen. Is een paspoort met visum vereist of heb je voldoende aan een identiteitskaart? Vaak is een duidelijk antwoord niet makkelijk te geven. Toch is dit vrij belangrijk, want in sommige landen kan je de toegang geweigerd worden wanneer je niet over een geldig visum beschikt. Binnen de Schengenzone heb je als Europees burger alvast geen paspoort nodig en hoef je ook je identiteitskaart niet te tonen als je een ander Schengenland binnenkomt. Buiten de Europese Unie ligt dat anders. Wanneer is een paspoort, of in de volksmond "reispas", dan wel vereist?

Paspoort of "reispas"

Als je op regelmatige basis naar het buitenland reist, is een paspoort iets waar je niet zonder kan. Het bij je dragen van een paspoort dient om je identiteit te bewijzen en te bepalen van welk land je een inwoner ("ingezetene") bent. Met een geldig paspoort met eventueel een geldig visum heb je het recht om te reizen naar landen overal ter wereld. Een paspoort is dus een reisdocument dat je het recht geeft om een land binnen te komen waarvan je niet de inwoner bent. In België spreekt men in de volksmond ook wel van "reispas".

Reizen binnen de Schengenzone

Een paspoort is niet te verwarren met een identiteitskaart. Deze twee termen worden nogal eens door mekaar gebruikt, terwijl er toch een wezenlijk verschil is. Een identiteitskaart is in de eerste plaats een bewijs van je identiteit, terwijl een paspoort een identiteitsbewijs én een reisdocument is. Met een identiteitskaart kan je als burger van de Europese Unie wel reizen naar andere landen van de Europese Unie die tot de Schengenzone behoren. Binnen de Schengenzone kan je vrij reizen zonder dat je je identiteitskaart hoeft te laten zien als je de grens oversteekt. Wel kunnen de overheidsdiensten (bv. politie, douane) je vragen om je identiteit te bewijzen.

Wanneer heb je een paspoort of visa nodig?

Blijf je binnen de Europese Unie, dan heb je dus geen paspoort nodig. Reis je naar een bestemming buiten de EU, dan heb je in de meeste gevallen wel een paspoort nodig. Ga je bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten van Amerika, dan heb je een paspoort én een visa nodig. Het visum moet je vooral aanvragen aan de ambassade en is een bewijs van het doel van je reis, zoals bijvoorbeeld toerisme, familiebezoek of business. In sommige landen met heelwat toeristische vakantieoorden zoals bijvoorbeeld Turkije of Egypte heb je genoeg aan een identiteitskaart als je tenminste ter plaatse een toeristisch visum bij aankomst koopt. Dit wordt in vele landen het "visa on arrival" genoemd.

Geldig paspoort

Een paspoort is geldig als alle identiteitsgegevens matchen met de eigenaar van het paspoort. De foto op het paspoort moet overeenkomen met jouw uiterlijk en alle persoonlijke gegevens zoals je geboortedatum en geboorteplaats moeten kloppen. Verder heeft ieder paspoort een geldigheidsdatum: voor Belgische paspoorten is dit 7 jaar, voor Nederlandse paspoorten 10 jaar. Is de geldheidsperiode verstreken, dan is het tijd om een nieuw paspoort aan te vragen. De meeste landen stellen als eis dat een paspoort nog minstens zes maanden geldig is na aankomst in het land.

Namaak paspoorten

Net als bij zoveel andere dingen wordt er ook op het gebied van paspoorten veel aan namaak gedaan. Van oudsher zijn vervalste paspoorten voor sommige mensen een middel om illegaal een land binnen te geraken, om welke reden dan ook. Daarom hebben overheden door de jaren heen tal van manieren ontwikkeld om paspoorten extra te beveiligen. Zo worden paspoorten op speciaal papier gedrukt, zijn er allerlei profielen in het papier te zien en worden er chips in de paspoorten geplaatst.

Vereisten voor visum

Als je reist is het belangrijk om goed voorbereid te zijn. Het zou maar erg vervelend zijn om een land niet binnen te mogen als je visum niet in orde is. Ga dan ook altijd uitgebreid na welke paspoort- en visumvereisten er gelden voor een bepaald land. Dit kan door informatie aan te vragen op de ambassade. Hou er rekening mee dat er tussen de aanvraag en het toekennen van een visum soms een lange tijd kan verlopen. Neem dus voldoende tijd om je voor te bereiden als je een reisje naar het buitenland hebt gereserveerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Paspoort, bezocht op 28/12/2015.

Reageer op het artikel "Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reistips
Schrijf mee!