InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Meet&Seat van KLM: vliegen naast een leuke 'buur'

Meet&Seat van KLM: vliegen naast een leuke 'buur'

Medepassagiers op een lange vliegreis kunnen op je zenuwen werken. Vooral als er eentje naast je zit die slurpt en smakt tijdens het eten, stinkt of het hoofd al slapend op je schouder vleit. Met een dergelijke 'buur' heb je echt pech. Meestal zit je naast iemand voor wie je je gewoon niet bijzonder interesseert, en vice versa. Vooral op langere vluchten vinden sommigen dat een gemiste kans; zou het immers niet mooi zijn naast iemand te vliegen met wie het klikt, aan wie je een blijvend contact overhoudt, of meer? Luchtvaartmaatschappij KLM biedt sinds najaar 2012 aan passagiers de mogelijkheid om zelf te bepalen naast wie ze zitten. Het heet Meet&Seat. Sinds voorjaar 2012 kunnen passagiers van KLM-vluchten naar Sao Paulo, San Francisco en JFK New York hun vluchtburen zelf uitkiezen. En vanaf het najaar 2012 geldt deze service voor alle vluchten. Een lange vlucht wordt stukken prettiger wanneer je vluchtbuur goed gezelschap is. Wil je bijvoorbeeld naast iemand zitten die naar hetzelfde evenement gaat of gewoon naast een persoon met wie je bepaalde interessen deelt? Meet& Seat biedt uitkomst.

Hoe werkt het?

Het werkt heel eenvoudig. Wie een vlucht boekt bij KLM kan 'kennismaken' met de medereizigers die dat willen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Facebook- en LinkedIn-profielen. Dienden KLM-klanten het eerste jaar de speciale app Meet&Seat te gebruiken, vanaf april 2013 is het volledig in de boekingprocedure meegenomen. Je kunt het bijna niet meer missen. Wanneer je online boekt, stelt KLM automatisch de vraag of je wilt meedoen aan Meet&Seat. Bij een bevestigend antwoord deel je je Facebook- of LinkedIn-profiel met je medepassagiers.

Drie dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met een overzicht van de medepassagiers die ook gebruikmaken van Meet&Seat. Meet&Seat is tot 48 uur voor vertrek beschikbaar op KLM.com/mijn reis. Bij het inchecken, vanaf 30 uur voor vertrek, kun je op KLM.com/mijn reis weer de profielen per stoel checken en selecteren. Op een plattegrond van het vliegtuig zie je welke stoelen beschikbaar zijn en welk 'profiel' waar zit. Zo kies je je favoriete buurman of buurvrouw uit. Bovendien kun je je alvast verdiepen in deze persoon door het profiel verder te bekijken. Zo heb je altijd een gespreksonderwerp.

Deelnemers

25.000 Passagiers hebben het eerste jaar gebruik gemaakt van Meet&Seat. Zowel mannen als vrouwen melden zich aan. Vakantiegangers en zakelijke reizigers gaan eveneens gelijk op. Wel blijken iets meer Facebookers dan LinkedInners mee te doen en zijn de afnemers van Meet&Seat vaker congresbezoeker dan backpacker. Brazilianen en Amerikanen staan respectievelijk op plaats een en twee. Nederlandse deelnemers zijn op alle vluchten vertegenwoordigd.

Gegevens

Het opslaan van alle profielgegevens zou een goudmijn kunnen zijn voor KLM. Maar de vliegtuigmaatschappij zegt verder niets met de gegevens te doen. Sterker, ze beschikken er niet eens over. De informatie wordt niet opgeslagen in een database maar direct na de vlucht weggegooid, aldus een woordvoerder van KLM in NRC Handelsblad (12 april 2013). Overigens doet iedereen vrijwillig mee en kun je tot een uur voor vertrek van stoel wijzigen. En daarbij alsnog je profiel verwijderen.

Andere maatschappijen

Anno 2013 is KLM met Meet&Seat nog uniek. Andere maatschappijen bieden ook mogelijkheden maar die zijn vaker nog beperkt vergeleken met de KLM-service.

Malaysia Airways heeft MHbuddy. Dit is alleen gericht op Facebook-gebruikers. Zij kunnen met een speciale app checken of er ook andere Facebookers in het toestel zitten. Daarnaast kunnen ze nagaan of er Facebookvrienden op de plaats van bestemming zijn, en waar.

Air Baltic biedt SeatBuddy. Dit werkt zonder een social media-profiel. Je kunt tijdens het inchecken kiezen naast welk type passagier je wilt zitten. Je hebt de keuze uit vier 'vluchtstemmingen': 'werken', 'kletsen', 'relaxen' en 'netwerken'.
Gerelateerde artikelen
Wat mag er niet ontbreken op je LinkedIn profiel?Het virtuele sociale media netwerk LinkedIn is sinds kort ook in het Nederlands beschikbaar. LinkedIn bestaat al sinds 2…
LinkedIn vs Facebook op zakelijk gebiedLinkedIn vs Facebook op zakelijk gebiedSinds de opkomst van verscheidene social media platforms woedt de discussie welk platform nu het meest geschikt is voor…
LinkedIn vergroot kansen nieuwe baanLinkedIn vergroot kansen nieuwe baanDoor actief te zijn op LinkedIn vergroot u uw kansen op het vinden van een andere baan. U kunt uw netwerk inzetten om u…
Bronnen en referenties
  • KLM.com
  • NRC Handelsblad (12 april 2013)

Reageer op het artikel "Meet&Seat van KLM: vliegen naast een leuke 'buur'"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 14-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!