InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De stunt serie en show Nitro Circus

De stunt serie en show Nitro Circus

Nitro Circus is op dit moment één van de populairste stuntshows ter wereld. De show is gebaseerd op de gelijknamige serie die is te zien op MTV. Hoewel de stunts met regelmaat geoefend worden blijft het erg gevaarlijk en zal er altijd ambulance personeel bij shows aanwezig moeten zijn. In dit artikel leest u meer over Nitro Circus.

Korte geschiedenis van de televisie serie

In het jaar 2000 werden er 10 DVD's uitgebracht met hierop verschillende stunts en actie-sporten. Na het succes werd besloten dat er een televisieshow van gemaakt ging worden. Pas in 2006 volgde er een miniserie op tv die was te zien op de Amerikaanse zender 'Fuel TV'. In februari 2008 kwam officieel het eerste seizoen van Nitro Circus uit op de Amerikaanse televisie. En werd later in vele landen door MTV uitgezonden. De producers van Nitro Circus zijn Jeff Tremaine en Johnny Knoxville, welke ook de producer was van de populaire stuntserie Jackass.

Travis Pastrana

Travis Pastrana is als het ware de hoofdpersoon en mede-producer van de series en shows Nitro Circus. Deze man die in 1983 werd geboren heeft vele titels op zijn naam van de beroemde X-Games. De Extreem Sport Games werden voor het eerst georganiseerd in 1999. Hij behaald de eerste vier jaar achter elkaar telkens goud op het onderdeel Freestyle Motorcross. Daarbij was hij de eerste die een dubbele backflip landde met een motor en hij heeft het record van de langste jump met een Rally auto op zijn naam staan. Als hij ergens mee doet aan een competitie zal hij altijd uitkomen onder het nummer 199.

Het team

Buitenom Travis Pastrana doen de volgende mensen ook mee in de serie:
  • Andy Bell - Freestyle motorcrosser
  • Jolene Van Vugt - Freestyle motorcrosser, zij is tot nog toe de enige vrouw die een backflip heeft gedaan
  • Jim DeChamp - pro mountainbiker
  • Erik Roner - pro skiër/parachutespringer
  • Tommy Passemante - ook wel 'Street Bike Tommy' genoemd. Hij is meer de grappenmaker en doet de stunts waar volgens de andere leden geen talent voor nodig is.
  • Greg Powell - pro BMX, hij heeft de trick 'Special Greg' zelf uitgevonden en uitgevoerd
Echter zijn er in de serie vele andere te zien die meedoen aan stunts of zelf stunts uitvoeren. Ook Tijdens Nitro Live zijn er veel meer stuntmannen/vrouwen en professionele extreme sport beoefenaars aanwezig.

Nitro Circus LIVE

Momenteel reist het team van Nitro Circus de wereld over met hun show Nitro Circus Live. Tijdens deze show krijgt men de gekste stunts van ramps te zien die niet zonder gevaar zijn. Er komen zelfs stunts voor die maar enkele keren of nog nooit goed geland zijn. Op 1 december 2012 was Nitro Circus te zien in het Gelredome in Arnhem. Het was met 30.000 toeschouwers en daarmee een uitverkocht stadion hun best bezochte show tot nog toe. Wegens het grote succes hebben zij aangegeven in 2013/2014 weer terug te willen komen. U kunt onder andere genieten van stunts op de:
  • BMX
  • Crossmotor
  • Step
  • ski's
  • driewielers
  • skateboards
  • inline skates
en de geweldige ambiance.

Nitro Circus 3D

De film Nitro Circus 3D wordt in landen uitgebracht waar de show al geweest is. Zo is Nitro Circus 3D al in augustus 2012 in Amerika in première gegaan en in november in Autstralie en Nieuw Zeeland. In het voorjaar van 2013 zal deze film die 92 minuten duurt ook in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.

Pijnlijke momenten

Stunts verlopen niet altijd goed. Vooral zoals deze stuntmannen en vrouwen ook steeds nieuwe dingen uitproberen. Zo heeft Travis Pastrana al operaties gehad aan:
  • zijn pols twee keer
  • zijn duim
  • zijn rug twee keer
  • zijn elleboog
  • zijn knieën vijftien keer
  • zijn schouder
Jolene van Vught heeft tijdens een cross motor race voor vrouwen haar pols op drie plaatsen gebroken en een Whiplash.
Tijdens de opnamens van Nitro Circus 3D ging een auto stunt van Jim deChamp helemaal mis. Hij had een gebroken wervel en een hersenschudding. Echter na opereren en lang herstellen zal hij weer voor de volle 100% meedoen.
Gerelateerde artikelen
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Een kijkje in het circusSinds het begin van de 20e eeuw zijn er al reizende circussen te bezoeken in Nederland één van de beroemste die nog alti…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.nitrocircus.com

Reageer op het artikel "De stunt serie en show Nitro Circus"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 02-12-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!