Vakantiestad Dubai

Vakantiestad Dubai Weet je niet precies wat je tijdens de vakantie wilt doen? In Dubai kan alles! De temperatuur ligt altijd boven de twintig graden dus het is er lekker warm. Dubai is een rijke oliestaat waardoor je in dit land echt alles kan doen wat jij wilt. Je kunt midden in de woestijn skiën... Er zijn meerdere pretparken, zwembaden, Go kart banen. Ook kun je in dit land een blik werpen op de overvloedige rijkdom en weelderigheid van deze oliestaat. Doordat Dubai een subtropisch klimaat kent heerst er hier het hele jaar door een aangename temperatuur. De temperatuur schommelt hier tussen de 24 graden in januari en de 41 graden in juli. Het is hier zomers vaak zo heet dat de zwembaden gekoeld moeten worden in plaats van verwarmd. Het is ook nog eens niet alleen warm in Dubai maar het regent hier ook bijna nooit waardoor zonnig weer hier min of meer gegarandeerd is.

Activiteiten in Dubai

Dubai is een echte smeltkroes van verschillende culturen. Je kunt in deze moderne wereldstad je hele vakantie via de Westerse vertrouwde levensstijl leven. Toch heeft Dubai ook wat voor de mensen die tijdens hun vakantie wat anders willen. Indien gewenst kun je heel gemakkelijk kennismaken met de traditionele Arabische cultuur.

Winkelen in Dubai

Dubai kent vele geurige met goud versierde marktplaatsen. Deze staan in schril contrast met de hypermoderne winkelcentra die hier tussendoor af en toe opduiken. In de soeks, de marktplaatsen kun je erg veel valse merkproducten krijgen. Deze markten zijn goed te vergelijken met de 'Fake Markets' in China, Thailand en India. Je kunt hier echt alles kopen van T-shirts, sweaters, schoenen en tassen tot merkonderbroeken. Toch is niet alles in Dubai nep. Dubai bevat enkele grote winkelcentra waar de duurste merkproducten verkocht worden. Hier worden uitsluiten authentieke merkproducten verkocht waardoor je hier wel zeker kunt zijn van een echt koop. Als je aan de prijs van deze producten twijfelt bedenk dan dat Dubai geen belastingen kent Hierdoor zijn de producten veel goedkoper dan in Nederland en België. Het kan goed zijn dat je in Dubai 25% korting krijgt ten opzichte van de prijzen in de voorgenoemde landen.

Winkelcentrum van de Emiraten

Zoals de naam al zegt is dit een winkelcentrum en wat voor een! Het is het grootste winkelcentrum van heel het Midden Oosten. Het heeft meer dan 400 outlets! Er bevinden zich niet alleen supermarkten, boetiekjes en andere luxueuze zaakjes, maar ook restaurants, een bioscoop en een gamegebied. Het winkelcentrum huisvest zelfs een skipiste... Midden in de woestijn! Na al deze voorbeelden zal je wel begrijpen dat het assortiment van merken hier heel groot zal zijn maar ik geef toch nog enkele voorbeelden: H&M, Emporio Armani, Hugo Boss, Lacoste, Mexx en nog heel veel meer.

Deira City Centre

Met meer dan 300 verschillende winkels in alle prijsklassen en een oppervlak van 110.000 vierkante meter mag ook zeker dit winkelcentrum er wezen. Het behoort tot een van de grootste en meest populaire winkelcentra van Dubai. Het leuke aan dit winkelcentrum is dat het een mix bevat van Westerse en Arabische ketens. Als je dit winkelcentrum in een dag wil doorlopen is het handig om onderweg een Toyota of een Lexus te kopen bij de autodealers in het centrum.

Sportieve activiteiten in Dubai

Desert Dune Bashing

Een erg populaire bezigheid onder de Arabieren is het Dune Bashing, in het Nederlands het duinen rammen. Je racet hierbij met een quad, motor of 4x4 over de zachte woestijnduinen van Dubai. Deze sport is typerend voor de Arabische cultuur en wordt hier ook erg veel beoefend. Om dit te kunnen doen kun je bijvoorbeeld terecht bij Al Qudra Motorcycle Rent maar er zijn ook zat andere bedrijven. Je kunt bij deze bedrijven kiezen tussen verschillende van motoren en quads om je in de duinen uit te leven. Het moeilijke aan de sport is om niet vast te blijven zitten in het rulle zand. Je moet ook niet vergeten de vele kamelen te ontwijken die hier rondlopen. Als je niet veel ervaring als bestuurder van een voertuig hebt kun je ook een 4x4 jeep huren met een ervaren bestuurder, hier kleven minder risicoís aan en het is zeker net zo leuk. Let wel op dat je niet vlak van te voren eet want het kan er ruig aan toe gaan. Ook kun je langere excursies door de woestijn boeken. Deze woestijn Safariís zijn een stuk rustiger en je krijgt zo de kans om een bedoeïenendorp te bezoeken.

Go Karting

Er zijn momenteel drie circuits om te karten in Dubai.

  • Je hebt het Formula One circuit nabij Nad Al Sheba dit is een zeer modern indoor racecircuit met airconditioning in een ruimte van maar liefst 3.716 vierkante meter.
  • Dan is er nog de Dubai Kart Club, dit is een circuit waar je in de buitenlucht kan racen en is elke dag van de week open van oktober tot en met mei.
  • Als laatste is er nog het KartDrom de dit ligt bij het kruispunt van de Emiratenstraat en Al Khailstraat. Hier kun je met Honda 390cc 4-takt go karts over een Gokartcircuit van 1,2 km af rijden. Dit circuit bevat 17 bochten, een tunnel en ook nog eens een brug om je flink uit te leven.

Skiën of snowboarden

Dubai bevind zich in midden in de woestijn waar de temperaturen kunnen oplopen tot boven de 45 graden, skiën? Ja, skiën in Dubai is werkelijk alles mogelijk. Ski Dubai is de grootste overdekte skipiste ter wereld en heeft 5 pistes met zelfs verschillende moeilijkheidsniveauí s. De grootse piste, een zwarte, heeft een lengte van 400 meter en daalt 60 meter over dat stuk. Maar in een echte indoor skihal moeten natuurlijk ook de snowboarders aan hun trekken komen. Voor deze categorie mensen is er een Freestyle zone aangelegd compleet met half pipe.

Schaatsen

Dubai heeft twee grote ijsbanen waar de bevolking en de toeristen zich kunnen uitleven in een andere wintersport, weer midden in de woestijn! Er is zelfs nog een derde ijsbaan in aanbouw, het Snowdone van Dubailand. Een andere ijsbaan is gelegen bij Al Nasr Leisure Land. De laatste ligt bij de Hyatt Regency Galleria. Schaatsen en schaatslessen zijn bij alle ijsbanen verkrijgbaar aan de receptie.

Watersporten

Zowel beginners als pro's kunnen materiaal huren. Ook hebben zij de keuze om met of zonder begeleider op pad te gaan. Er zijn vele gespecialiseerde clubs. Omdat Dubai erg goede watertemperaturen heeft in combinatie met af en toe best sterke wind en de rustige wateren van de Perzische golf is deze locatie perfect om te surfen, kitesurfen, jetskiën, waterskiën, wakeboarden enzovoort. Door het kalme water en de warmte ervan kunnen zowel beginners als gevorderden en professionals hier erg goed terecht. Ben je wel een liefhebber van watersporten maar bekijk je het liever dan dat je het zelf beoefend, wees gerust. Dubai International marine Club houdt regelmatig races voor zeilboten, jachten en powerboats, sensatie genoeg dus.

Zandskiën

Dubai biedt je een vrij aparte sport aan: skiën en snowboarden op het zachte woestijnzand. Je hebt alleen een snowboard (kan ter plekke gehuurd worden), lichte kleding en een zonnebril nodig. Vervolgens moet je een zandduin beklimmen om van boven naar beneden te skiën precies zoals je dit op sneeuw gewend bent. Zand is zwaarder dan sneeuw dus je zult wel sneller vermoeid raken. skiën of snowboarden op de zandduinen van de woestijn is simpel. Je hebt alleen maar een snowboard/skiís, lichte kleding en een zonnebril nodig. Het board of de skiís kunnen ter plekke gehuurd worden. Doordat je zelf door het zand naar boven moet ploegen raak je wel eerder vermoeid dan bij echte sneeuw.

Uitgaansleven Dubai

Dubai Chillout Bar

De Chillout Bar is zonder twijfel de coolste bar van heel Dubai. Deze door verlichting futuristisch ogende bar is helemaal opgebouwd uit ijs; de bar, stoelen, tafels, kandelaren en de muren alles is permanent bevroren en bestaat uit ijs. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom er in Dubai zoveel ijs en sneeuw nodig is midden in de woestijn maar toch heeft het wel wat. Met alleen een ijsinterieur is nog geen vette bar geboren. In de Chillout Bar wordt de verlichting verzorgd door tal van LED lampen waardoor de kleur van het ijs regelmatig veranderd. Dit alles maakt deze bar een echte bezienswaardigheid die je niet mag missen.

Double Decker Bar

Tussen de vele overdreven attracties van Dubai kom je in het Al Murooj Rotana Hotel de Double Decker bar tegen. Deze bar kan worden ervaren als gewoon even een normale bar zonder franje of gedoe om gewoon weer even terug op aarde te komen en een avondje simpel plezier te beleven. Op de begane grond zit een restaurant en op de eerste verdieping is en bar. In het restaurant kun je elke dag tussen 12:00 en 16:00 onbeperkt eten en drinken voor minder dan 50 Euro.

Bezienswaardigheden

Burj Dubai

De Burj Dubai of in het Nederlands de Toren van Dubai Is het hoogste gebouw ter wereld en is meer dan 800 meter hoog. De toren is gebouwd in de vorm van een woestijnbloem die in de omgeving erg veel voorkomt. Tevens wordt het grondvlak bij elke verdieping kleiner.

Burj al Arab

Burj al Arab (Toren van de Arabieren of Arabische Toren) is een luxe hotel met maar liefst 7 sterren. Het is gebouwd op een opgespoten eiland en ligt bijna 300 meter van het strand af. Door zijn lengte van 321 meter is het het hoogste hotel ter wereld. Er is 8.000 vierkante meter bladgoud en 25.000 vierkante meter marmer gebruikt voor het interieur van het hotel. De restaurants bieden op 200 meter hoogte een mooi uitzicht over de Perzische golf. Het restaurant de oester wordt bereikt door een tunnel onderin een zoutwateraquarium.
Voor de gewone toerist is dit hotel niet te betalen aangezien het minimumbedrag 800 Euro per nacht is. Gelukkig mogen toeristen tegen een vergoeding wel prachtige architectuur bewonderen. Neem wel je paspoort mee en trek nette kleding aan want in het hotel is een dress code van toepassing.

Pretparken

Wild Wadie Water Park

Bij het Wild Waldi waterpretpark in Dubai krijg je waarschijnlijk meer adrenalinestoten dan je ooit hebt meegemaakt. Alleen al de 33-meter hoge Juneirah Sceirah jaagt veel mensen angst aan. Je schiet met 80 km/u snoeihard naar beneden. Als dit te zwaar is kun je nog naar Breakerís Bay waar je tussen de 1,5 meter hoge golven terecht komt. Of twee meter hoog in Flood River. Ook is er nog een wildwaterbaan van 170 meter lang om je helemaal in uit te leven. Het park is open van 11:00 tot 18:00 en de entree is 48,- Euro.

Dubai Encounter Zone

De Dubai Encounter Zone is een echt entertainment Center. Het ligt in het Wafi Stadwinkelcentrum. Hier kunnen zowel volwassenen als kinderen zich de hele dag vermaken met onder andere het populaire Spiegeldoolhof en de 3Dbioscoop. Dit park is alle dagen van de week open en je betaalt alleen voor de attracties.

Vervoer in Dubai

De makkelijkste manier om te reizen in Dubai is met de taxi. Het starttarief van de taxi bedraagt omgerekend 0,67 Euro en daar komt 0,33 Euro bij per kilometer. De taxi's beschikken over meters waardoor je zeker weet dat je niet wordt afgezet. Voor een taxi de hele dag betaal je ongeveer 97 Euro.

Het verkrijgen van een visum

Om een visum te krijgen om Dubai in te mogen heb je een paspoort nodig dat tenminste nog 6 maanden geldig is. EU inwoners krijgen aan de grens een gratis visum voor maximaal 30 dagen.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar DubaiDubai is een erg grote stad in de Verenigde Arabische emiraten. Het is de ideale vakantiebestemming voor ieder budget.
Dubai: Weer en klimaatDubai: Weer en klimaatDubai heeft een woestijnklimaat en de temperaturen kunnen in de zomer oplopen tot 40 of zelfs 50 graden Celsius. Toch zi…
Dubai architectuur: bezienswaardighedenDubai architectuur: bezienswaardighedenIn Dubai kijk je je ogen uit. Niet voor niets is Dubai een hele populaire vakantiebestemming. Shoppen is een paradijs (v…
Betaalbare zonvakanties in de winterBetaalbare zonvakanties in de winterAls u van de zon houdt is het zeer aan te raden een keer in de winter een zonnig land op te zoeken. Vooral voor mensen m…

De grotwoningen van Guadix zijn bijzonder om te overnachtenDe grotwoningen van Guadix zijn bijzonder om te overnachtenWie Andalusië bezoekt zal meestal enige dagen verblijven in een hotel of op een camping. Iets totaal anders is het verbl…
Ecuador Zuid-AmerikaDe onafhankelijkheid van Ecuador van zijn Spaanse bezetters was een hele bevalling. Ecuador leent zich uitstekend voor h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Schmid Reportagen, Pixabay
  • http://www.dubaitips.nl/
  • http://www.landenportal.nl/dubai.htm
  • http://www.steden.net/dubai/
  • http://royaldubai.nl/

Reageer op het artikel "Vakantiestad Dubai"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: Juli 2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!