InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie: algemene informatie Midden-Oosten

Vakantie: algemene informatie Midden-Oosten

Vakantie: algemene informatie Midden-Oosten Het Midden Oosten als vakantiebestemming heeft voor de westerse mens iets geheimzinnigs, iets sprookjesachtig. Landen in het Midden-Oosten kennen andere gebruiken, normen en waarden dan in het westen gebruikelijk is. Alcohol drinken is niet overal toegestaan en tijdens de heilige maand (Ramadan) functioneren hotels in beperkte mate. Er gelden kledingvoorschriften voor in het openbaar en de Arabische keuken is anders dan bij ons.

Landen

Welke landen behoren tot het Midden-Oosten?
  • Turkije (het Aziatisch deel van Turkije),
  • Israël,
  • Libanon,
  • Syrië,
  • Jordanië,
  • Irak,
  • Iran,
  • Koeweit,
  • Saoedi Arabië,
  • Bahrein,
  • Quatar,
  • Verenigde Arabische Emiraten,
  • Oman,
  • Jemen.
Niet alle touroperators in Nederland en België zullen alle bovenstaande landen in hun reisprogramma hebben staan. Vaak ontbreken reisprogramma’s voor de volgende Midden Oosten landen wegens het ontbreken van de garantie van veiligheid aan de westerse toerist: Libanon, Irak, Iran, Koeweit en Saoedi Arabië.

Klimaat

Welk klimaat heeft het Midden-Oosten? Voor het gehele Midden-Oosten geldt dat het een woestijnklimaat kent:
  • De winters zijn aangenaam warm en hebben een dagtemperatuur van gemiddeld zo’n 20 graden C, maar de nachten zijn koud en
  • De zomers zijn heet en kunnen een dagtemperatuur bereiken van 40 graden en warmer, en kunnen een hoge vochtigheidsgraad hebben.
De zomernacht koelt niet voldoende af om lekker te slapen: in de zomer liggen de nacht temperaturen vaak tussen de 25 en de 30 graden. In de echte woestijngebieden is de luchtvochtigheid lager en koelen de temperaturen in de nacht sterk af.

Kleding

De westerse toerist die het Midden-Oosten bezoekt kan het beste 100% katoenen kleding dragen. Kledingvoorschriften voor de vrouw: het dragen van een lange broek, of een rok dat over de knieën valt en een hoog gesloten blouse wordt overal in het Midden-Oosten geaccepteerd. Ook de man past zich aan en draagt geen korte broek in het openbaar of loopt zonder shirt rond!Kleding dat niet geaccepteerd wordt in het Midden-Oosten, zijn:
  • Minirokken,
  • Korte broeken,
  • Laag uitgesneden blouses of shirts,
  • Mouwloze shirts.
Besef dat je te maken hebt met andere normen en waarden en pas je aan. Om problemen te voorkomen is het sterk aan te raden om de kledingvoorschriften in het Midden-Oosten op te volgen.

Zwemkleding

Zwemkleding zijn op de stranden toegestaan. Loop nooit in het openbaar in zwemkleding! Topless zonnen is ook geen goed idee in het Midden-Oosten…

Arabische eetgewoonten

Ieder land heeft zijn eigen keuken en gebruiken. Ook in het Midden-Oosten. De keuken in de landen van het Midden-Oosten zijn vaak veel sterker gekruid dan de Nederlandse of Belgische keuken. Een echte Arabier zal graag met zijn handen eten. Tijdens het eten in de landen van het Midden-Oosten zal je altijd een Pita (plat) broodje aantreffen. Arabieren eten graag met het broodje, zodat het gebruik van een vork gedeeltelijk overbodig maakt. Rijst en sauzen zijn zeer populaire toevoegingen bij het eten van vlees en gevogelte. In de Arabische keuken wordt heel veel gebruik gemaakt van olijfolie. Tijdens de maaltijden wordt vaak thee, water of vruchtensappen gedronken.
Varkensvlees eet men niet in de landen van het Midden-Oosten!

Ramadan

De ramadan is de heilige maand voor iedere moslim, het is de maand van vasten en bidden. Gedurende deze 30 dagen die de heilige maand bedraagt, zijn vele faciliteiten in de landen van het Midden-Oosten gesloten. Ook hotels in de landen van het Midden-Oosten functioneren maar in beperkte mate! Houd daar rekening mee als je als toerist in een land van het Midden-Oosten bent tijdens de heilige maand!

Alcohol

Het gebruik van alcohol is voor moslims verboden. Het is bij wet verboden als je als toerist alcoholische drank invoert in landen van het Midden-Oosten. Voor Oman gelden zeer beperkte invoerregels, maar je kan iets van alcohol invoeren. In de volgende Midden-Oosten landen is het gebruik van alcohol door toeristen verboden:
  • Koeweit,
  • Quatar,
  • Saoedi Arabië.
In de volgende Midden-Oosten landen kan de toerist in bars en restaurants van hotels alcoholhoudende dranken bestellen:
  • Bahrein,
  • Abu Dhabi,
  • Dubai,
  • Fujairah en
  • Oman.
Let op: tijdens de heilige maand (Ramadan) geldt ook in de landen waar toeristen alcohol mogen drinken flinke beperkingen!
Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen in het Midden-OostenHet Midden-Oosten is geen continent; het is een regio van Afrika-Eurazië met vage grenzen. De term is ontstaan in het Ve…
Zakendoen in het Midden-Oosten: Culturele OmgangsvormenZakendoen in het Midden-Oosten: Culturele OmgangsvormenHet Midden-Oosten heeft de naam een ingewikkelde regio te zijn, stereotypen maken een belangrijk deel uit van de beeldvo…
Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David DowningrecensieBoekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David DowningIn de reeks Het Midden-Oosten is in 2006 het boek 'Het ontstaan van het Midden-Oosten' uitgebracht. Het boek is geschrev…
Orientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenOrientalis: cultuur en religie in het Midden-OostenEen brug slaan tussen de religies uit het Midden-Oosten: jodendom, christendom en islam. Aanzet geven tot bezinning. En…
Israël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël is een klein land in het Midden Oosten. Maar ondanks haar geringe omvang is het in fysisch geografisch opzicht ee…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Midden-Oosten
  • http://reizendoejezo.nu/landeninformatie_midden_oosten.html
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/29013

Reageer op het artikel "Vakantie: algemene informatie Midden-Oosten"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 06-06-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!