InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins redden

Vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins redden

Vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins redden Altijd al vrijwilligerswerk willen doen in het buitenland maar geen voorkeur voor een weeshuis in Peru of werken met straatkinderen in Brazilië? Als je van dieren houdt dan is het redden van Pinguïns in Kaapstad, Zuid-Afrika misschien wel het ideale vrijwilligerswerk in het buitenland voor jou! Lijkt het je niet geweldig om pinguïns te redden van de vervuiling van de natuur?

Vrijwilligerswerk doen tijdens je vakantie

Vooral onder jongeren is het doen van vrijwilligerswerk tijdens de vakantie erg populair. Het kan in alle delen van de wereld maar vooral in ontwikkelingslanden. Je reist op eigen gelegenheid naar de locatie toe en verblijft veelal bij de lokale bevolking thuis of in een simpel hostel. Overdag steek je flink de handen uit de mouwen om bijvoorbeeld weeskinderen te leren lezen of ouderen mensen een fijne dag te bezorgen. Niet zelden concentreren dit soort reizen zich ook op de zorg voor dieren. Je kunt bijvoorbeeld helpen om bedreigde dieren te beschermen of dieren die zijn gered uit de handen van handelaren er weer helemaal bovenop te helpen.

Tegenwoordig kun ook terecht bij reisorganisaties die 'vrijwilligersreizen' aanbieden. Het gaat dan vaak om een pakket van vliegticket, accommodatie en de link met een organisatie die jouw hulp goed kan gebruiken. Veel mensen kiezen ervoor om na een periode van maatschappelijk verantwoord werk het land waarin ze zich bevinden door te trekken als toerist. Een van de mogelijkheden uit het brede scala van vrijwilligersproject is het project van African Pinguin, waarin je je bezig kunt houden met het redden en verzorgen van pinguïns en zeevogels in Kaapstad, Zuid-Afrika.

Je reis verrijken met een project als dit kost wel geld. Het is niet zo dat je gratis kost en inwoning krijgt omdat je een van de vrijwilligers bent. Je kunt in overleg met de organisatie regelen dat je bij de lokale bevolking logeert, maar je moet hier dan wel een vergoeding voor betalen. Ook kun je kiezen voor een hostel dat dan net wat duurder zal uitpakken. Je krijgt niets betaald voor je werk, want dan zou het natuurlijk geen vrijwilligerswerk meer zijn!

Pinguïns redden en rehabiliteren

Wanneer je als vrijwilliger aan het werk gaat bij African Penguin leer je alles over het leven van pinguïns en andere zeevogels en wat zij nodig hebben om te overleven in een wereld die nogal eens bedreigd wordt door milieurampen en door de mens veroorzaakte vervuiling. Pinguïns zijn nog steeds een bedreigde diersoort en hebben veel aandacht nodig. Zeker in de omgeving van Kaapstad krijgen de dieren nogal eens te maken gelekte olie die hun helen vacht doordrenkt. Daarnaast is ook klimaatverandering een serieus probleem. De Afrikaanse pinguïn heeft het dus moeilijk rond de Zuid-Afrikaanse kust. Het genoemde project stelt alles in zijn werk om de beestjes te redden van de gevaren die hen bedreigen.

Als vrijwilliger bij dit project maak je van dag tot dag mee wat het inhoud om te werken met zeevogels: het afwassen van olie, het voeden van vis en het schoonmaken van de bassins. Als de geredde volgens weer voldoende zijn aangesterkt worden ze uiteraard weer in het wil vrijgelaten. Als je geluk hebt maak je ook dat een keer mee.

De organisatie bestaat al sinds 1968 en heeft meer dan 80.000 vogels verzorgd gedurende de afgelopen decennia. Het project is opgezet door de Zuid-Afrikaanse overheid om te zorgen voor zieke, gewonde en verlaten zeevogels. Het zorgen voor de pinguïns is de meest bekende taak van de organisatie maar daarnaast zorgt het waar nodig ook voor vogels als de Kaapse jan van gent, de meeuw, aalscholver, pelikaan en soms zelfs een albatros.

Er werken ongeveer tien mensen voor de organisatie waarvan nog niet de helft direct contact heeft met de pinguïns en andere vogels. Het spreekt dus voor zich dat vrijwilligers hard nodig zijn!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika: pinguins redden"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 11-05-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!