InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Taborberg, Gilbo'a, Beth She'an e.o

Toerisme Israël: Taborberg, Gilbo'a, Beth She'an e.o

Belangrijke toeristische trekpleisters in Beneden Galilea zijn o.a. de Taborberg, natuurreservaat Har Gilbo'a, de opgravingen bij Beth She'an, Beit Alfa, Gan Hashlosha. Grote steden in deze regio zijn Afula en Beth She'an. Dit is het gebied van de Jisraeel Vallei, een erg vruchtbaar gebied. In het oosten ligt de grens met Jordanië.

Regionale context van de toeristische trekpleisters

Dit gebied betreft Benden Galilea (het zuid-oosten van Galilea) ten zuidwesten van het Meer van Galilea. Het centrum is Beth She'an. Hier zijn restanten gevonden van Kanaänietische paleizen en tempels, ruïnes van een Romeinse theater en amfitheater en Byzantijnse openbare baden. De toeristische trekpleisters liggen bijna allemaal in bebost gebied.

Regionale context - toeristische trekpleisters

Legenda
A. Tabor Berg
B. Ma'ayan Harod
C. Har Gilboa
D. Kochav HaYarden
E. Geon HaYarden
F. Beth She'an
G. Beit alfa
H. Gan HaShlosha

Belangrijke wegen in het gebied

hoofdwegen

  • weg 65
  • weg 60
  • weg 71
  • weg 73

regionale wegen

  • weg 767
  • weg 716
  • weg 717
  • weg 667
  • weg 675

Tabor Berg

Har Tavor Taborberg

locatie: Vanaf kruispunt Kfar Tavor boven weg 65.
omschrijving: Hier groeien veel soorten bomen en struiken, waaronder de Tabor eik. In het voorjaar ziet u op de flanken veel wilde bloemen en planten, zoals de wilde gerst. De top ligt 588 meter boven zeeniveau. Hier staat de Basiliek van de Gedaanteverwisseling. Jezus zou de berg met drie discipelen beklommen hebben. Er zijn ook resten van Romeinse en Byzantijnse burchten te vinden. De basiliek behoort tot de Franciscanen en is in 1921-1923 gebouwd op resten van oudere kerken van de Byzantijnen uit de zesde eeuw en van de Kruisvaarders uit de twaalfde eeuw. Er is ook een kloostertuin, een kleine kapel, de Grot van Melchitsedek en de Griekse kerk van Elias.
Ook in de Joodse geschiedenis is de berg belangrijk. Deze berg lag op de grens van drie stammen:
  • Zebulon in het westen
  • Issaschar in het zuiden
  • Naftali in het noorden

Ten tijde van profetes Deborah versterkten de stammen zich op de berg tegen aanvallen van de Kanaänieten in de Jisraeel Vallei. Zie Richteren 4:5-6. De Israëlieten bouwden er ook altaren ter ere van heidense goden (Hosea 5:1). Joden verschansten zich op de berg Tabor tegen de Romeinen in het jaar 66.

Vanaf de top van de berg heeft u een mooi uitzicht op de Jisraeel Vallei met vruchtbare nederzettingen. In het zuiden ziet u de bergen van Samaria, zich uitstrekkend van de Karmel in het westen tot Gilbo'a in het oosten. In het noorden zijn de bergen van Boven Galilea zichtbaar. Daar tussenin bevindt zich het Meer van Galilea. Bekend is ook de hardloopwedstrijd (cross country) die tijdens de Paasweek rond de berg Tabor wordt gehouden.

Ma'ayan harod

Gan Le'uni Ma'ayan Harod

locatie: Vanaf weg 667 bereikbaar.
omschrijving: Bron van Ein Charod. Er is ook een park met een grot waar de bron uit voortkomt, een oud meer, een zwembad, het graf van Yehoshua Hankin en zijn vrouw Olga, en een parkeerplaats.

Har Gilboa

Shmurat Har Gilbo'a

locatie: Vanaf weg 667 bereikbaar.
omschrijving; Natuurreservaat met Har Gefet, Har Burkan en Har Sha'ul. Ook aanwezig zijn Horbat Geduda en Horbat Lapiden. De Gilbo'a irissen bloeien in maart-april.

Kochav HaYarden

Gan Le'umi Kochav Hayarden

locatie: Vanaf weg 90 bereikbaar, ten zuiden van kruispunt Kochav Hayarden.
omschrijving: Restanten van de Kruisvaarders burcht Belvoir. Deze ligt 550 meter boven de Jordaan Vallei. U heeft hier een mooi uitzicht op de Beth She'an Vallei, het Meer van Galilea, de Gilead Bergen en de heuvels van Beneden Galilea.

Geon HaYarden

Shmurat Ge'on Hayarden (Hamadiya)

locatie: Vanaf kruispunt She'an (weg 90 en 70) bereikbaar.
omschrijving: Een van de vier kleine natuurreservaten langs de rivier de Jordaan in de Beth She'an Vallei. De flora staat bekend als het Ge'on Hayarden bos en er zijn ook veel vogels en talloze kleine zoogdieren. Binnen het reservaat ligt Ganei Huga, een natuur waterpark.

Beth She'an

Gan Le'umi Beth She'an

locatie: Opgravingen van Tel Beth She'an. Er zijn restanten gevonden van Kanaänietische paleizen en tempels, ruïnes van een Romeinse theater en amfitheater en Byzantijnse openbare baden.

Beth She'an werd in 1949 gesticht door nieuwe Joodse immigranten. Hiervoor woonden Arabieren die de stad Bissan noemden. Vroeger was het een beroemde stad. Het behoorde de stam Manasse toe. In Samuël 31:10 staat: En zij legden zijn wapenrusting neer in de tempel van Astarte, en zijn lijk hingen zij aan de muur van Beth She'an. Het gebied staat bekend om haar vruchtbaarheid. In de Middeleeuwen was Beth She'an ook een belangrijke stad. Rabbi Asjtori Haparchi woonde hier en schreef het beroemde boek Kaftor wa Ferac h. Dit is het eerste geografische boek over het Heilige Land in het Hebreeuws.

Beit alfa

Gan Le'umi Beit Alfa

locatie: In kibboets Heftzi Ba.
omschrijving: Resten van een oude synagoge vermoedelijk gebouwd in de derde eeuw en vernietigd in de zesde eeuw door een aardbeving. In de synagoge werd een mozaïekvloer blootgelegd. De synagoge is de fraaiste en opmerkelijkste uit het hele land. Er zijn unieke illustraties zoals een leeuw en een stier die elkaar aankijken. Er staan verschillende dieren en bloemen rondom afgebeeld.
De mozaïekvloer is in drie panelen onderverdeeld:
  • bovenpaneel: religieuze emblemen, bewaarplaats van de Tora met versieringen en een lamp. Kandelaars, twee leeuwen en een gordijn flankeren de bewaarplaats.
  • middenpaneel: dierenriem (maand symbolen)
  • onderpaneel: het bijna-offer van Izaäk met de tekst uit Genesis 22:3

Gan HaShlosha

Gan Hashlosha

locatie: Vanaf weg 669 bereikbaar.
omschrijving: Warm water meertje. Er is een park omheen gemaakt. Het is een bekend toeristische trekpleister.
Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van GalileaHet Meer van Galilea en omgeving is een grote toeristische trekpleister. Het gebied is zowel voor Joden als christenen v…
Fysische geografie van Israël: een introductieFysische geografie van Israël: een introductieErets Jisraeel ligt tussen de Middellandse Zee in het westen en de Syrische en Arabische woestijnen in het oosten en zui…
Water in Israël: vechten om elke druppel waterWater in Israël: vechten om elke druppel waterIsraël bevindt zich aan de rand van de woestijn. Daardoor vormt het tekort aan water een belangrijk probleem voor Israël…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Bronnen en referenties
  • Israël Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide Carta Jerusalem
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Taborberg, Gilbo'a, Beth She'an e.o"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!