InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.o

Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.o

Belangrijke toeristische attracties in Galilea in de buurt van het Kruisvaarders kasteel Montfort, Ma'alot-Tarshiha (Joods-Arabische stad), Shfar'am (Arabische stad), Nazareth (Arabische stad) en Nazareth Illit (Joodse stad). We zitten hier in een gebied waar vooral veel Arabieren wonen.

Belangrijke wegen in deze regio

hoofdwegen

  • weg 89
  • weg 85
  • weg 70
  • weg 79
  • weg 77
  • weg 76
  • weg 73

regionale wegen

  • weg 899
  • weg 854
  • weg 864
  • weg 804
  • weg 805
  • weg 784
  • weg 781
  • weg 754

Mivtzar Montfort – Kruisvaarders fort

locatie: Vanaf weg 89, voortzettingen van de weg Mi'ilya naar Hila of per voet vanaf weg 899.
omschrijving: Montfort ligt op een steile heuvel omringd door hogere bergen. De Kruisvaarders bouwden dit bolwerk in 1226. Het maakte onderdeel uit van versterkingen om Akko te beschermen. Op Montfort zaten de Teutoonse ridders die het kasteel Starkenburg noemde. Nadat de moslims tevergeefs trachten het kasteel te veroveren kwam het in 1271 toch in handen van hun koning Beibars. Het bleef sindsdien een verzameling ruïnes. In 1926 legden Amerikanen gedeelten van het kasteel bloot. Er werden o.a. wapenrusting van de Kruisvaarders gevonden. In ondergrondse reservoirs werd regen opgevangen.

Agam Montfort

locatie: vanaf weg 89 tussen kruispunt Tefen en kruispunt Hosen.
omschrijving: Een kunstmatig meer met een omvang van 51 dunams dat in een groen park ligt waar ook een restaurant, een zwembad en een kinderspeelplaats liggen.

Ma'alot – Tarshiha

locatie: Vanaf weg 89, bij kruispunt Tefen.
omschrijving: Ma'alot is een Joodse ontwikkelingsstad. Tarshiha is een Arabische stad. Beide steden hebben een gemeenschappelijke gemeenteraad.

Metzoedat Gadi

locatie: Vanaf weg 89, naast kibboets Yechiam.
omschrijving: Restanten van een 12de eeuwse Kruisvaarders burcht dat in de loop der tijd een ruïne werd en in de 18de eeuw gerestaureerd werd. Het werd door Arabische terroristen gebruikt tijdens de onlusten van 1936-1939. Tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog van 1948-1949 gebruikten leden van kibboets Yechiam het als een fort.

Shmurat Kenyon Shagor

locatie: Vanaf weg 85 tussen kruispunt Ahihud en kruispunt Karmiel Ma'arav.
omschrijving: Een natuurreservaat in het stroomgebied van het lagere deel van de rivier. Er zijn watervallen en meertjes.

Shfar'am

locatie: Vanaf kruispunt Evlayim of vanaf weg 79 tussen kruispunt Somech en kruispunt Yiftachel.
omschrijving: Dit is een schilderachtig Arabisch dorpje waar Druzen en christenen wonen. Er zijn restanten te vinden van oude gebouwen, Byzantijnse graven, en ook graven uit de Talmoed periode en een Kruisvaarders burcht.

Havat Hashomer

locatie: Vanaf weg 65.
omschrijving: De eerste Joodse boerderij in 1907. In 1956 werd de boerderij een orthodoxe Joodse school en in 1981 een legerbasis.

Nazareth

locatie: Vanaf de wegen 79, 60 of 75 bereikbaar.
omschrijving: De grootste Arabische stad in Israël. De economie van de stad bestaat uit toerisme, industrie, handel en diensten. Het is ook een belangrijke christelijke stad omdat Jezus hier opgroeide. Naast Nazareth ligt Nazareth Illit, een Joodse ontwikkelingsstad. Nazareth strekt zich uit in een cirkelvormig dal en over de hellingen van de omliggende heuvels zo'n 375 meter boven zeeniveau. Nazareth is vooral bekend vanwege het christelijke Nieuwe Testament. Toen de Kruisvaarders in Palestina waren maakten zij de stad tot centrum van Galilea. In de dertiende eeuw werd Galilea door de moslims veroverd. Onder het Britse Mandaat werd Nazareth het administratief centrum van Galilea. Op 16 juli 1948 werd de stad veroverd.

Bezienswaardigheden:
  • De Kerk van de Maria Boodschap
  • De Kerk van Jozef
  • De Synagoge-Kerk
  • Het Covent van de Vrouwen van Nazareth
  • De Maronietenkerk
  • De Mensa Christi
  • De Moskee
  • Maria's Bron
  • De Kerk van Gabriël
  • De basiliek van de jongeling Jezus
  • Het Convent van Maria's Vrees

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapNoord-Israël bestaat uit bergen en dalen. Het berggebied heet Galilea, de dalen zijn de Jordaanvallei, Harrodvallei, Jis…
Geografie Israël: plan nieuwe Joodse steden in Galilea 2013nieuws uitgelichtGeografie Israël: plan nieuwe Joodse steden in Galilea 2013De World Zionist Organisation komt eind 2013 met een plan om 100.000 Joden naar Galilea te lokken door middel van de bou…
Geografie Israël: de Arabische bevolking van IsraëlGeografie Israël: de Arabische bevolking van IsraëlDe Israëlische Arabieren bestaan uit moslims en christenen. De moslims zijn de meest homogene groep. Ze behoren tot de S…
Grenzen van Israël: Vanaf de Romeinen tot modern IsraëlVanaf de Romeinen tot aan de moderne staat Israël zijn er verschillende grenzen en districten geweest van het Land Israë…
Bronnen en referenties
  • Israël – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – Carta Jerusalem
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.o"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!