InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > All inclusive hotelvakanties: voordelen en nadelen?

All inclusive hotelvakanties: voordelen en nadelen?

All inclusive hotelvakanties: voordelen en nadelen? Sommigen houden er helemaal niet van, anderen vinden het helemaal geweldig: all inclusive hotels. All inclusive hotelvakanties hebben voor- en tegenstanders. Voorstanders spreken enthousiast over het zorgeloze karakter van een verblijf in een all inclusive hotel, vermits eten en drinken inbegrepen is en je budget wat makkelijker te overzien is. Tegenstanders beschouwen dit soort vakanties dan weer als voorspelbaar en weinig flexibel. Voordeel is dat alles al in de basisprijs is inbegrepen: niet alleen het hotelverblijf, maar ook het eten, drinken en vliegticket. Je kan dus naar hartelust genieten van bar en restaurant. Maar all inclusive vakanties naar de zon kunnen ook nadelen hebben. Wat zijn de voordelen en nadelen van all inclusive hotelvakanties?

Types verblijf

Op vakantie gaan is iets waar de meeste mensen al maanden op voorhand mee bezig zijn. Ze kijken er naar uit om eindelijk het schooljaar of werkjaar achter te laten en een welverdiende reis te maken. De meeste mensen willen een vakantie boeken om even de sleur van alledag te vergeten, uit te rusten van de drukte of op avontuur te gaan. Het cliché zegt dat een vakantie zorgeloos, ontspannend en opwindend hoort te zijn. Tijdens een vakantie die aan al deze criteria voldoet kan je verblijven in een leuke kamer in een hotel. Wie een hotelkamer wil reserveren kan doorgaans kiezen uit de volgende types van verblijf:
  • kamer met ontbijt
  • hotel met halfpension: ontbijt + één maaltijd
  • hotel met volpension: ontbijt + middagmaal en avondmaal
  • all inclusive hotel: alle maaltijden en dranken zijn inbegrepen, bijv. ook in de bar of discotheek

All inclusive hotelvakantie: voordelen

Eén prijs voor alles

Het grootste voordeel van de all inclusive formule voor hotels is dat je door het betalen van één bedrag een complete vakantie koopt. Niet alleen de hotelreservatie is inbegrepen, maar ook het eten, drinken, hotelanimatie en dergelijke meer. Bij all inclusive reizen georganiseerd door touroperators is ook de vliegreis inbegrepen. Je hoeft dus niet nog eens apart een vliegticket te gaan zoeken. Eens je in je hotel verblijft hoef je je dus geen zorgen te maken over het reserveren van de terugreis, of het uitrekenen van je budget voor voeding en drank.

Overzicht budget

Bij een all inclusive hotelvakantie is zowat alles inbegrepen en vanaf het begin heb je daardoor een goed zicht op je uitgaven. Al je eten en drinken is al betaald en je hoeft dus geen geld meer te spenderen aan dure restaurantbezoekjes. De enige uitgave die nog overblijft is het kopen van souvenirs of geschenken voor de familieleden op het thuisfront. Eventueel kan je op voorhand al een bepaald budget hiervoor bepalen en achter de hand houden wanneer je gaat shoppen in de plaatselijke souvenirwinkeltjes.

Goedkoper

Een all inclusive hotelvakantie is een totaalpakket: alles is inbegrepen en daardoor ligt de prijs relatief lager. Als je alles apart betaalt, zoals je vliegticket, je hotelreservatie, dan komt dit toch wel duurder uit. Doordat alles al betaald is, kan je ook zorgelozer van je vakantie genieten doordat er weinig extra dingen te betalen zijn.

All inclusive hotelvakanties: nadelen

Eten eentonig

In grote all inclusive hotels wordt alles in grote hoeveelheden klaargemaakt en is het aanbod beperkt tot een vast aantal gerechten. Na enkele dagen alles geprobeerd te hebben, kan je wel eens uitgekeken geraken op het eten. Dan krijg je misschien de neiging om toch eens een restaurant in de buurt te proberen. Hierdoor ga je toch weer extra geld spenderen, hoewel je dit niet gepland had.

Onpersoonlijk "fabriek"-gevoel

Een all inclusive hotel is zelden klein en beschikt daarom over een uitgebreid personeel. Deze grootschalige hotels zijn een soort dorp of stad op zichzelf waar je kan in verloren lopen. In de beachbar of in het restaurant is het vaak wachten in lange rijen om je drinken te krijgen en dit kan wel eens gaan irriteren. Hierdoor kan je het gevoel krijgen dat je in een toeristenfabriek rondloopt waar een persoonlijke benadering ontbreekt. Sommige mensen houden hier niet van en worden liever op een persoonlijke manier behandeld.

Niet flexibel

Het voordeel van de "zorgeloosheid" van een all inclusive hotelvakantie heeft ook een keerzijde. Doordat alles al georganiseerd en gepland is, zal het moeilijker zijn om eventueel je verblijf te verlengen. Stel dat je je erg goed amuseert en langer wilt blijven dan zal het wat lastiger zijn om je verblijfsduur te wijzigen. Een all inclusive vakantie is dus een stuk minder flexibel dan een vakantie die je op eigen houtje organiseert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
All inclusive op vakantie of toch niet?Vakanties zijn vaak vooral zo lekker omdat alles voor u geregeld kan worden afhankelijk van uw boeking. Kiest u voor all…
All Inclusive vakantiesAll Inclusive vakantiesAll Inclusive formules worden steeds populairder onder vakantiegangers. Vooral jonge gezinnen met kinderen kiezen vaak v…
Voor- en nadelen van all-inclusive cruiseschepenVoor- en nadelen van all-inclusive cruiseschepenTerwijl vakanties mooi, noodzakelijk en belangrijk zijn, kunnen ze veel geld kosten. Deze hoge kosten worden vaak geasso…
Voordelen en nadelen van All-Inclusive CruisesVoordelen en nadelen van All-Inclusive CruisesVakantie is een vorm van vrijetijdsbesteding waar velen van genieten. Terwijl vakanties prettig, nodig en belangrijk zij…
De Dominicaanse Republiek: tips voor elke vakantiegangerDe Dominicaanse Republiek: tips voor elke vakantiegangerDe Dominicaanse Republiek is een prachtige bestemming voor een zonvakantie. Het hele jaar door kan men hier genieten van…

Reageer op het artikel "All inclusive hotelvakanties: voordelen en nadelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Hotelvakanties vinden
Schrijf mee!