InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: reisinformatie Israël - reizen naar Israël

Toerisme Israël: reisinformatie Israël - reizen naar Israël

Toerisme Israël: reisinformatie Israël - reizen naar Israël Israël is een geliefd vakantieland bij Nederlanders. Velen gaan er per groep, met het gezin of alleen naar toe. Het is dan altijd handig om wat reisinformatie bij de hand te hebben. Met dit artikel willen we u hierin voorzien. Het gaat om praktische informatie over reizen naar en in Israël. Israël is het hele jaar te bezoeken. Maar wanneer u rond wilt reizen is de lente (april, mei) of de nazomer (oktober) de beste periode. Het is dan niet al te warm.

Reizen naar Israël

Dit kan per vliegtuig (meest praktisch), per schip of met de auto. Per vliegtuig komt u in Lod (vliegveld Ben Goerion) of in Eilat aan. Per schip arriveert u in Haifa. Dit geldt ook voor de auto tenzij u uit Egypte of Jordanië komt.

Informatie

  • Israëlisch Bureau voor Toerisme (goisrael.nl)
  • Israël startpagina

Diplomatieke vertegenwoordiging

  • Nederlandse ambassade Ė netherlands-embassy.co.il
  • Consulaat in Eilat en Haifa
  • Israëlische ambassade Ė thehague.mfa.gov.il

Winkelen

In de winkels zijn westerse producten verkrijgbaar. Op bazaars en plaatselijke markten zijn veel oriëntaalse producten te vinden. BTW is 16%. Dit geldt niet voor diensten die in buitenlandse valuta worden betaald. Souvenirs vindt u overal vooral in Jeruzalem. Ook de Dode Zeeproducten zijn gewild. De meeste winkels zijn van 9-19 uur geopend.

Inchecken en douane

U heeft een paspoort nodig dat minimaal nog een half jaar geldig is na vertrek uit Nederland. Wilt u langer dan 3 maanden in Israël verblijven dan heeft u een visum nodig. Wilt u naar Arabische landen reizen (m.u.v. Jordanië en Egypte) dan kunt u beter geen Israëlische stempels in uw paspoort hebben. Doe hiertoe een verzoek bij het douanepersoneel. Vanaf 3 juli 2008 dient u formulier 17L in te vullen dat tijdens de paspoortcontrole bij aankomst en vertrek wordt gestempeld.

Persoonlijke reisbenodigdheden mogen tolvrij worden ingevoerd. Dit geldt niet voor een videocamera of laptop en andere kostbaarheden zoals een duikuitrusting. U dient een borg te betalen dat u bij vertrek wordt terugbetaald. Verder zijn genotsmiddelen belastingvrij. Cadeaus en levensmiddelen mogen niet meer dan 3 kg wegen.

Elektriciteit

Er is 1-fase 220 volt bij 50 Herz. In de stopcontacten met drie gaten kunnen dubbele stekkers in.

Eten en drinken

De Joodse keuken is overwegend kosher. Voor meer informatie, klik hier.

Joodse feestdagen

Voor de kalender met de Joodse feestdagen, klik hier. Verder worden ook christelijke en islamitische feestdagen gevierd maar die hebben geen invloed op het openbare leven in Israël voor zover het de Joodse gemeenschap betreft.

Festivals en evenementen

Ga hiervoor naar Go Israel: klik hier.

Fotograferen en filmen

U kunt alles fotograferen mits het geen militaire installaties zijn. Ook is het niet netjes om biddende mensen te fotograferen. Tevens kunt u niet in musea fotograferen. Wees ook voorzichtig in Mea Sheariem (Joodse orthodoxe wijk in Jeruzalem) en in de Arabische dorpen.

Geld

De shekel is de Israëlische munteenheid. Er zijn munten in omloop van 10 agorot, 50 agorot, ½ shekel, 1 shekel, 5 shekel en 10 shekel. Muntbiljetten zijn: 20, 50, 100 en 200 shekel. U kunt ook vaak met Amerikaanse dollars betalen. Uiteraard kunt u ook met een creditcard betalen.

Gezondheid

De gezondheidszorg in Israël is van een erg hoog niveau. Elke stad heeft meerdere hulpposten van de Magen David Adom (Joodse Rode Kruis). Op Shabbat en Joodse feestdagen is er medische zorg voorhanden. Het alarmnummer is 101. Neem voor uw eigen medicijnen een doktersverklaring mee. Controleer van tevoren of uw ziektekostenverzekering de eventuele kosten dekt.

Kuuroorden

Rond de Dode Zee, het Meer van Tiberias en rond de Middellandse Zee zijn kuurbaden te vinden. Er zijn hier veel therapeutische mogelijkheden.

Archeologie

Op een beperkt aantal locaties en onder vakkundige leiding kunt u naar het verleden graven. Israël is een heel interessante plek voor (hobby)archeologen.

Israëliërs thuis ontmoeten

Op verschillende plekken kunt u zich aanmelden om in een Israëlisch gastgezin te verblijven. Dit kan via toeristische bureaus en bij zogeheten Volunteer Desks in grote hotels.

Nationale parken en natuurgebieden

Er zijn op dit moment (in 2012) 65 nationale parken en beschermde natuurgebieden. Ze liggen verspreid over het hele land. Met een zogenaamde Green Card kunt u twee weken lang alle nationale parken bezoeken.

Alarmnummers Israël

  • politie 100
  • ambulance 101
  • brandweer 102
  • noodarts 911

Post

Grote postkantoren zijn geopend van zo-do tussen 8-12 uur en tussen 15.30-18.30 uur (met uitzondering van woensdag). Voor vrijdag geldt 8-12 uur. Kleinere postkantoren zijn alleen 's ochtends open.

Reizen met een handicap in Israël

Milbat is de organisatie in Tel Aviv die zich bezighoudt met gehandicapte voorzieningen (milbat.org.il). Over het algemeen zijn veel hotels en openbare instellingen goed bereikbaar voor gehandicapten. Bij yadsarah.org.il kunt u krukken, rolstoelen en andere hulpmiddelen regelen.

Reizen in Israël

Het openbaar vervoer is in Israël goed geregeld. Er zijn treinen, bussen, taxi's sheroet (groepstaxi's), huurauto's, binnenlandse vluchten. De wegen in Israël zijn behoorlijk. Er mag minder hard gereden worden dan in Nederland. Verder zijn er veel benzinestations. Als u naar Judea en Samaria reist kunt u het beste openbaar vervoer nemen. Palestijnen gooien vaak met stenen naar auto's met Israëlische kentekens.

Reisperiode

Israël is het hele jaar te bezoeken. Afhankelijk van wat voor weertype u houdt kunt u kiezen tussen de lente, zomer (nazomer) en winter. De winter is mild en nat. De zomer is warm en droog. De lente en de nazomer lijken het meest geschikt om rond te trekken.

Terugreis

De terugreis moet minimaal 72 uur vóór vertrek bevestigd worden bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De veiligheidscontrole, evenals bij de heenreis, is streng en er worden veel vragen gesteld. Kom minimaal twee uur van tevoren aan bij de check-in.

Veiligheid

Bij het ministerie van buitenlandse zaken kunt u van tevoren vragen naar de veiligheidssituatie in Israël.

Telefoneren

Dit kan vanuit een postkantoor of hotel. Met een telefoonkaart kunt u in speciale internationale telefooncellen gesprekken voeren. Lokale gesprekken kunt u in elke telefooncel voeren of u kunt mobiele telefoons huren.

Verblijf

Verblijfplaatsen variëren van heel eenvoudige onderkomens tot zeer luxe appartementen. Tijdens Joodse feestdagen, in de zomermaanden en rond kerst liggen de prijzen hoger. U kunt ook in kibboets hotels of jeugdherbergen verblijven. De SPNI heeft 26 Field School waar u ook kunt overnachten.

Sport

Er kunnen veel sporten beoefend worden: vissen, roeien, zweefvliegen, parachutespringen, golfen, klimmen, fietsen, paardrijden, zwemmen, zeilen, skiën, surfen, duiken, tennis, wandelen en waterskiën. De populairste sporten in Israël zijn voetbal en basketbal.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recensie: Israël en de Palestijnse gebieden Ė ANWB reisgidsIn 2011 is de ANWB met een gloednieuwe kunstreisgids gekomen over Israël en de Palestijnse gebieden. Naast de vele illus…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Cultuur Israël: Reizen in IsraëlCultuur Israël: Reizen in IsraëlReizen in Israël begint met aankomst op vliegveld Ben Goerion dat sinds 2005 een hypermoderne Terminal 3 heeft. Bent u e…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Israël: grote gasreserves bij Haifa - wordt Israël rijker?Israël: grote gasreserves bij Haifa - wordt Israël rijker?Er zijn drie zeer grote gasbellen (88 miljard kubieke meter) op zo'n 80 kilometer van de kust van Haifa, Israël, gevonde…
Bronnen en referenties
  • Israël en de Palestijnse gebieden Ė ANWB reisgids

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: reisinformatie Israël - reizen naar Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 07-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!