InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Rondom Rosh Hanikra, Naharia, Akko

Toerisme Israël: Rondom Rosh Hanikra, Naharia, Akko

We zijn aanbeland in het noordwesten van Galiea. Hier zijn de belangrijkste toeristische trekpleisters Rosh Hanikra en Akko. Ook is een bezoek aan de badplaats Naharia de moeite waard. Andere bekende plekken zijn, Gan Le'umi Achziv kibboets Lochamei Hageta'ot, El Bahja (Bahai Tempel) en Tel Afek.

Belangrijke wegen in noordwest Galilea

hoofdwegen

  • weg 4
  • weg 70
  • weg 85
  • weg 89
  • weg 79
  • weg 22

regionale wegen

  • weg 899
  • weg 781

Rosh Hanikra

lokatie: noordelijke einde van weg 4.
omschrijving: Een klif 70 meter boven de Middellandse Zee. Spelonken aan de voet van de klif zijn per kabelbaan bereikbaar. De top van de klif is de grens tussen Israël en Libanon. De grote weg loopt door naar de historische steden Tyrus en Sidon en verder naar Beiroet. Rosh Hanikra is het zuidelijkste punt van een keten heuvels langs de Middellandse Zee.

Gan Le'umi Achziv

lokatie: Aan weg 4, ten westen van kibboets Gesher Aziv.
omschrijving: Resten van de oude nederzetting Tel Achziv, een verlaten Arabisch dorpje en strand. In het noorden is een herdenkingsmonument en ten zuiden het Club Med recreatie dorp. Bij de grote weg is een brug die evenwijdig loopt met de ijzeren spoorbrug die nu niet meer gebruikt wordt maar vroeger Israël en Libanon met elkaar verbond. De brug werd door Joden opgeblazen waarbij 14 jonge Israëliërs omkwamen. De brug heet Gesher Haziew (Brug van Glorie). Het gedenkteken is opgedragen aan degenen die zich destijds illegaal hebben ingezet voor de veiligheid van Joodse immigranten uit Europa. Het gedenkteken is gemaakt van ijzer van de vaartuigen waarmee Joodse verzetsstrijders de Britse blokkade wisten te breken.

Achziv eilanden

lokatie: Tegenover Kfar Hanofesh Achziv.
omschrijving: De eilanden zijn de resten van een kalksteen bergkam die afbrokkelde met de afbraak van de kustlijn. De meertjes zijn van zeewater en daarom is er geen natuurlijke fauna. De plek wordt veelvuldig bezocht door overtrekkende vogels.

Kibboets Lochamei Hageta'ot

lokatie: Langs weg 4 te noorden van Akko.
omschrijving: Deze kibboets is opgericht door gettostrijders uit Polen en Letland. Er is een Gettostrijders Museum ter herinnering aan de Holocaust en er is een onderzoeksinstituut. Tevens is er een Turkse aquaduct en een amfitheater waar tijdens Holocaust Dag (Jom Hashoa) een ceremonie wordt gehouden.

El Bahja (Bahai Tempel)

lokatie: Langs weg 4 aan de noordelijke ingang van Akko.
omschrijving: “Perzische Tuin” met het graf van de tweede profeet van de Bahai religie, Mirza Husein Ali (Baha'u'llah).

Akko

lokatie: Langs weg 4, noorden en westen van kruispunt Akko Darom.
omschrijving: Joods-Arabische kuststad (vissersplaatsje). Akko dateert al uit de tijd van het Oude Egypte. De stad heeft vele oorlogen meegemaakt. De muur van de Oude Stad bevat structuren uit de Kruisvaarders, Mammelukken en Ottomaanse Periode. Er is een Ridderzaal, een moskee, de haven, Khan El Umdah en de synagoge. Tel Akko ligt op de plek van een Kanaänietische stad.

Wat vertelt de geschiedenis ons nog meer over Akko? De stad kent twee gedeelten: de Oude Stad en de Nieuwe Stad. Akko is één van de oudste steden ter wereld. Het lag aan de grens van de stam Asher die het pas later veroverde. Ook de Grieken hebben de stad veroverd en gaven het de naam Aka. Onder Romeinse overheersing woonden veel Joden in Akko. Zij hielden zich bezig met de visserij. Onder de Kruisvaarders werd Akko een zeehaven en kreeg het de naam van St. Johannes van Acre. Toen de moslims Jeruzalem veroverden maakten de Kruisvaarders Akko tot hun hoofdstad. In 1750 maakte de sjeik der Bedoeïenen, Daher al Omar van Akko zijn hoofdkwartier. Onder de Ottomanen werd Akko de hoofdstad en de zetel van de Pasja's (Hoge Commissarissen). De beruchtste Pasja was Achmad (1775-1804), die een Joodse raadgever had, Chaim Farchi. Achmad (Djazzar) wist Akko te verdedigen tegen Napoleon. Onder het Britse Mandaat en onder Israëlisch bestuur is Akko minder belangrijk geworden.

Tel Afek

lokatie: Vanaf weg 79 tussen kruispunt Ein Afek en kruispunt Gil'am.
omschrijving: Heuvel (Tel) van een oude nederzetting, vermoedelijk het Bijbelse Aphek. Ten oosten liggen de moerassen van het Ein Afek natuurreservaat met bronnen en molen, dichte bebossing, waterhoen en verschillende soorten vis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
recensieRecensie: Israël en de Palestijnse gebieden – ANWB reisgidsIn 2011 is de ANWB met een gloednieuwe kunstreisgids gekomen over Israël en de Palestijnse gebieden. Naast de vele illus…
Israël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapNoord-Israël bestaat uit bergen en dalen. Het berggebied heet Galilea, de dalen zijn de Jordaanvallei, Harrodvallei, Jis…
Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.oBelangrijke toeristische attracties in Galilea in de buurt van het Kruisvaarders kasteel Montfort, Ma'alot-Tarshiha (Joo…
Grenzen van Israël: Vanaf de Romeinen tot modern IsraëlVanaf de Romeinen tot aan de moderne staat Israël zijn er verschillende grenzen en districten geweest van het Land Israë…
Bronnen en referenties
  • Israël – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – Carta Jerusalem
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Rondom Rosh Hanikra, Naharia, Akko"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!