Met de bus van La Paz naar Cusco

Een busreis tussen La Paz en Cusco is een goedkoop alternatief om naar de stad Cusco af te reizen. Cusco is door Machu Picchu een populaire bestemming bij reizigers. Vanuit het zuiden van Zuid Amerika is het prijzig om op Cusco te vliegen, maar de busroute La Paz naar Cusco is een prima en zeker een goedkoop alternatief. Informatie over het reizen tussen La Paz en Cusco per bus.

La Paz

La Paz is de hoofdstad van Bolivia, het armste land van het Amerikaanse continent. Hierdoor liggen de prijzen erg laan en kun je voor relatief weinig reizen tussen deze twee Zuid Amerikaanse steden. Op internet is het bijna onmogelijk om bustickets te kopen en de tickets die aangebode worden zijn meestal veel duurder dan de tickets op het busstation zelf. Vliegen op La Paz kan vanuit verschillende Zuid Amerikaanse steden.

Busstation La Paz

De bustickets kun je het beste kopen op het busstation van La Paz. Wil je zekerheid van een zitplaats naar Cusco dan is het aan te raden om een dag van te voren (of in het hoogseizoen meerdere dagen van te voren) een ticket te boeken. In het laagseizoen zitten de bussen zelden vol en kun je om half acht op het busstation nog een ticket krijgen voor de reis naar Cusco. De bussen naar Cusco zijn relatief lux en je kunt er zowel cama als semi cama stoelen voor kopen. De tickets variëren tussen de 12 en 15 euro en meestal is een upgrade niet heel veel duurder.

Bagage

De bagage wordt onderin de bus gedaan en vervolgens krijg je een kwitantie mee. Let er op dat je de persoon die je bagage in de bus legt en je de kwitantie geeft een tip geeft. Het kost ongever 50 cent (bolivianos), maar ook te betalen in soles. De bagage kun je in Cusco tegen de kwitantie weer terug krijgen.

De reis van La Paz naar Cusco

De reis van La Paz naar Cusco duurt gemiddeld 15 uur en is afhankelijk van de snelheid van de grensovergang. In het hoogseizoen, met volle bussen, duurt aanmerkelijk langer dan in het laagseizoen. De grens ligt op een paar uur van La Paz aan het Tititcacameer. Het is een reis met uitzichten op het Andesgebergte en het Titicaca meer. De bussen zijn over het algemeen direct van La Paz naar Cusco, maar het komt vaak voor dat er in Puno gestopt wordt.

Grensovergang Desuguadero

De grensovergang in het plaatsje Desuguadero is een relatief veilige overgang. Eerst worden de stempels gezet om uit Bolivia te gaan en vervolgens loop je de brug over om aan de rechterhand de stempels te halen voor Peru. Europeanen hoeven hier geen extra geld te betalen en kunnen vrij van Bolivia naar Peru reizen. Zorg er wel voor dat je niet met grote hoeveelheden geld zichtbaar de grens over gaat, maar laat en beetje in je portemonee. Mochten er wel problemen zijn, dan kun je aantonen dat je niet meer hebt dan dat kleine beetje. Handig is ook om je overgebleven bolivianos in te wisselen voor soles. Op deze manier kun je in Cusco bijvoorbeeld weer en taxi betalen.

Aankomst in Cusco

De aankomst in Cusco is meestal halverwege de avond. Je komt aan buiten de stad en het is aan te raden om een taxi te nemen naar de binnenstad. Wil je op een taxi besparen dan is het aan te raden om rechtsaf te gaan bij buitenkomst van het busstation en te lopen naar de slagboom. Vanwege de extra kosten die een chauffeur maakt door binnen te gaan bij de slagboom, zijn de kosten hoger. In de avond kost het ongeveer 5 tot 10 soles om naar de binnenstad te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met de bus van La Paz naar Cusco"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!