InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Egypte: overzicht toeristische badplaatsen aan de Rode Zee

Egypte: overzicht toeristische badplaatsen aan de Rode Zee

Egypte: overzicht toeristische badplaatsen aan de Rode Zee Egypte staat vooral bekend voor haar antieke schatten zoals de piramiden of de tempel van Luxor, maar ook voor haar immer zonnige badplaatsen aan de Rode Zee. Als toeristische bestemming blijft Egypte veel toeristen van overal ter wereld aantrekken. Bekende badplaatsen aan de Rode Zee kunnen bogen op een aangenaam droog klimaat, een azuurblauwe hemel en prachtige zandstranden. Vakantieoorden als Hurghada en Sharm-el-sheikh bieden onder meer voor duikliefhebbers een gedroomde bestemming om de onderwaterwereld van de Rode Zee te ontdekken. Welke badplaatsen aan de Rode Zee in Egypte zijn zeker de moeite waard?

Egypte: antieke cultuur, zon en zee

Egypte staat in de eerste plaats bekend voor haar prachtige antieke cultuurschatten, zoals bijvoorbeeld de pyramiden nabij Cairo en de tempel van Luxor. Maar Egypte is ook een ideale vakantiebestemming voor liefhebbers van zon en zee. Bovendien beschikt de Rode Zee over een unieke onderwaterwereld die duikers en snorkelaars van overal ter wereld aantrekt. Aan de kust van de Rode Zee zijn heelwat toeristische badplaatsen te vinden die met hotels, vakantieresorts, restaurants, bars en disco's een ruime waaier aan faciliteiten kunnen bieden voor de toerist.

Badplaatsen Egypte: Sharm-el-Sheikh

De Sinai is een woestijn die van het Afrikaanse vasteland en de rest van Egypte is gescheiden door het Suezkanaal. Helemaal ten zuiden van het schiereiland vind je het vrij exclusieve Sharm-el-Sheikh. Sharm-el-Sheikh is een sjieke badplaats die bekend staat voor de kwaliteit van haar hotels en een relatief duur prijskaartje. De veiligheid is er strikter dan in andere badplaatsen, het leven er iets duurder, waardoor het vooral de beter gestelde toerist aantrekt. Niet zo ver van Sharm-el-Sheikh vind je het plaatsje Dahab, dat vooral een aantrekkingspool is voor de meer avontuurlijk ingestelde reiziger.

Taba

Meer naar het noorden van het Sinai-schiereiland, helemaal tegen de grens met Israël, vind je de toeristische trekpleister Taba. Taba heeft een eigen luchthaven en is gelegen aan de oostelijke uitloper van de Rode Zee: de golf van Aqaba. Aqaba is de Jordaanse stad die aan de overkant van de zee is gelegen en die je vanuit Taba kan zien. Taba is nog een relatief jonge badplaats met relatief weinig hotels, maar kende de laatste jaren een gestage groei aan toeristen en vakantiegangers. Ook voor liefhebbers van watersport is Taba is uitstekend geschikt.

Hurghada

Cultuur en zee

Op het Egyptische vasteland, ongeveer 450 km ten zuiden van de hoofdstad Cairo, vind je de drukke maar charmante badplaats Hurghada. Hurghada heeft een grote internationale luchthaven en beschikt over tal van troeven om de doorsnee toerist gelukkig te maken. Je kan er duiken, snorkelen, zonnen, uitgaan, lekker eten en nog veel meer. Hurghada is ook een goede uitvalsbasis om culturele uitstapjes te maken zoals bijvoorbeeld naar Luxor, dat op amper 250 km gelegen is. Op een uurtje of vijf rijden (of amper een uurtje met het vliegtuig) sta je aan de pyramiden van Gizeh of bezoek je het Egyptisch museum in Cairo.

'Couleur locale'

Hurghada is misschien wel de meest fascinerende Egyptische badplaats, omdat je er naast een bruisend toeristisch uitgaansleven ook heelwat "couleur locale" vindt. Dit merk je als je door de souk loopt in het oude stadsgedeelte Dahar of in de visserswijk Marina. Dichtbij Hurghada vind je nog kleinere badplaatsen zoals Makadi, Sahl Hasheesh en Safaga.

El Gouna

Op een twintigtal minuutjes rijden van Hurghada kom je terecht in het elegante El Gouna. El Gouna is een mondain plaatsje met allinclusive hotels, appartementen en villa's. Het is een verzorgd en pittoresk stadje bestaande uit kleine eilandjes. Zowat alle voorzieningen in El Gouna zijn net iets beter en stijlvoller dan in het naburige Hurghada en ook duurder. Niet te missen is een bezoekje aan het gezellige pleintje met winkels en cafés in "downtown", maar vergeet vooral niet je onder te dompelen in de bruisende sfeer die je 's avonds kan opsnuiven aan de haven in El Gouna Marina.

Marsa Alam

Marsa Alam is gelegen op ongeveer 200 km ten zuiden van Hurghada en beschikt over een eigen luchthaven. Het is nog een vrij nieuwe badplaats die nog in volle ontwikkeling is. Marsa Alam trekt zonnekloppers aan, net als avonturiers die graag op safari gaan in de woestijn. Vanuit Marsa Alam kan je ook een bezoekje brengen aan de bedoeïnen of een tochtje maken naar een naburige oase. Uiteraard kan je ook voor de kust van deze badplaats op ontdekkingstocht gaan in de rijke onderwaterwereld van de Rode Zee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliegen naar Sharm-el-Sheikh vanuit Nederland en BelgiëVliegen naar Sharm-el-Sheikh vanuit Nederland en BelgiëSharm-el-Sheikh is een van de mooiste en meest luxueuze badplaatsen aan de Rode Zee. De president van Egypte heeft er ni…
Hotelvakanties vinden in het zonnige Sharm-el-Sheikh, EgypteHotelvakanties vinden in het zonnige Sharm-el-Sheikh, EgypteSharm-el-Sheikh is een uitstekende toeristische badplaats aan de Rode Zee in Egypte die kan bogen op een gegarandeerd zo…
Goedkoop vliegen naar Egypte met Koral Blue AirlinesGoedkoop vliegen naar Egypte met Koral Blue AirlinesOp vakantie naar Egypte en op zoek naar een goedkoop vliegticket? Dan ben je bij Koral Blue Airlines aan het juiste adre…
Klimaat Egypte door het jaar heenKlimaat Egypte door het jaar heenVeel mensen bezoeken Egypte om van de zon, de zee en het strand te bezoeken. Ook de oude schatten van Egypte zoals de pi…
Egyptische kustplaatsen aan de Rode ZeeEgyptische kustplaatsen aan de Rode ZeeEgypte is een land waar je heen kunt gaan voor cultuur, maar ook voor totale ontspanning. De temperatuur is het hele jaa…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Zee, (bron geraadpleegd op 31/08/2015).

Reageer op het artikel "Egypte: overzicht toeristische badplaatsen aan de Rode Zee"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-12-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Hotelvakanties Egypte
Schrijf mee!