Exporteisen huisdieren naar Verenigd Koninkrijk aangepast

Exporteisen huisdieren naar Verenigd Koninkrijk aangepast Het Verenigd Koninkrijk past vanaf 1 januari 2012 de eisen van import van huisdieren vanuit Nederland aan. De eisen worden hiermee grotendeels gelijkgetrokken met eisen voor export naar de meeste andere lidstaten. De bloedtest (bepaling hondsdolheid antistoffen) en de verplichte tekenbehandeling komen te vervallen en alleen honden hoeven nog maar behandeld te worden tegen wormen. Wel blijft het zo dat de huisdieren alleen via bepaalde (lucht)havens het Verenigd Koninkrijk mogen worden ingevoerd.

Huisdieren meenemen naar het Verenigd Koninkrijk

Huisdieren mogen het Verenigd Koninkrijk worden binnengebracht zonder in quarantaine te hoeven als zij voldoen aan de eisen zoals die worden gesteld in het Pet Travel Scheme (PETS). Onder huisdieren verstaat het Department for Environment Food and Rural Affairs (DEFRA) in dit geval de hond - inclusief blindengeleidehonden en signaalhonden voor doven- de kat en de fret.

Eisen die worden gesteld aan honden die ná 1 januari 2012 worden binnengevoerd in het Verenigd Koninkrijk:

Vanaf 1 januari 2012 zullen de lintwormregels, waarmee bedoeld wordt de verplichte behandeling daartegen, alleen nog maar gelden voor honden.
  • Niet minder dan 24 uur en niet meer dan 120 uur (1-5 dagen) voor de verwachte aankomsttijd in het Verenigd Koninkrijk dient de hond behandeld te zijn tegen lintworm en dient de behandeling aangetekend te zijn in het Europese Dierenpaspoort. Bij dieren afkomstig van landen die niet vallen onder de Europese Unie dient de behandeling tegen lintworm te worden aangetekend op het officiële veterinaire certificaat.
  • Voor honden die in het Verenigd Koninkrijk worden ingevoerd vanuit Finland, Ierland of Malta geldt de verplichte behandeling tegen lintworm niet.
  • Voor eigenaren van hulphonden (bijvoorbeeld blindegeleidehonden) gelden wat andere regels, met name met betrekking tot het inreizen in het Verenigd Koninkrijk. Kijk hier voor deze regels.

Eisen waaraan een huisdier moet voldoen voordat deze vanuit een EU-land naar het Verenigd Koninkrijk mag worden meegenomen:

Voorbereiding voor de hond, kat of fret:
  1. Zorg dat je dier gechipt is. Dit moet als eerste gebeuren want zonder deze chip kunnen de benodigde vaccinaties, behandelingen et cetera niet officieel worden vastgelegd.
  2. Laat je dier vaccineren tegen rabiës (hondsdolheid) ná het inbrengen van de chip. Als je dier al gevaccineerd was tegen hondsdolheid voordat het gechipt was dan dient deze vaccinatie te worden herhaald. Er moet namelijk onomstotelijk bewezen kunnen worden dat het (juiste) dier is gevaccineerd. Dat kan alleen goed vastgelegd worden bij een gechipt dier. Er geldt een wachtperiode van 21 dagen na deze vaccinatie voordat het dier het Verenigd Koninkrijk mag worden binnengebracht. Dit geldt niet voor de zogenaamde boostervaccinaties -hervaccinaties- tegen rabiës, mits deze is herhaald binnen de juiste boosterperiode.
  3. Zorg dat je de juiste reispapieren voor je huisdier in je bezit krijgt. Voor dieren die Nederland (of een ander EU-land) als thuisbasis hebben dient een Europees Dierenpaspoort te worden aangeschaft. Deze is verkrijgbaar bij de dierenarts.
  4. Alleen honden dienen daarnaast nog aanvullend behandeld te worden tegen lintworm. Niet minder dan 24 uur en niet meer dan 120 uur (1-5 dagen) voor de verwachte aankomsttijd in het Verenigd Koninkrijk dient de hond behandeld te zijn tegen lintworm en dient de behandeling aangetekend te zijn in het Europese Dierenpaspoort. Zie ook de alinea hierboven.
  5. Zorg dat je huisdier het Verenigd Koninkrijk binnenkomt met een goedgekeurd transportbedrijf en via een goedgekeurde route. In de praktijk betekent dit dat je huisdieren niet via elke route of met elk transportmiddel het Verenigd Koninkrijk mag binnenbrengen, maar slechts via een aantal goedgekeurde (lucht)havens. De routes en transportmiddelen die zijn toegestaan vind je hier.

Huisdieren die het Verenigd Koninkrijk worden binnengebracht terwijl zij niet voldoen aan alle eerder gestelde eisen moeten in quarantaine worden ondergebracht.
© 2011 - 2020 Dierendokter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Vissen zijn de ideale huisdieren voor een gezin, want ze houden van huiselijkh…
Bach bloesems bij huisdierenBach bloesems bij huisdierenBach bloesems zijn een zeer gekend gegeven in de wereld van de homeopathie. Deze Bach bloesems pakken emotionele en fysi…
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Waterman?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Waterman?Wie een Waterman-huisdier in huis haalt, moet er zich bewust van zijn dat het niet altijd makkelijke dieren zijn. Ze zij…

In de wolken, onder de wolken in Lima; het klimaat van LimaEen grijs wolkendek, een luchtvochtigheid die schommelt tussen regen en mist en een kille koude waartegen geen enkele sj…
Toerisme Israël: Boven Galilea omgeving Karmiel en MeronBelangrijke toeristische trekpleisters in Boven Galilea. We besteden o.a. aandacht aan het Meron Natuurreservaat (met o.…
Bronnen en referenties
  • http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/

Reageer op het artikel "Exporteisen huisdieren naar Verenigd Koninkrijk aangepast"

Infoteur: Dierendokter
Gepubliceerd: 08-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!