InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Cultuur Israël: Reizen in Israël

Cultuur Israël: Reizen in Israël

Cultuur Israël: Reizen in Israël Reizen in Israël begint met aankomst op vliegveld Ben Goerion dat sinds 2005 een hypermoderne Terminal 3 heeft. Bent u eenmaal in het land dan kunt u reizen per taxi (sheroet), bus, trein of auto. In Israël is veel de moeite waard om te bezichtigen. Tot slot in dit artikel aandacht voor medische zorg en veiligheid.

Vliegen (internationaal en nationaal)

Ben Goerion vliegveld

Na lange tijd heeft Israël nu ook een moderne vertrek- en aankomsthal op vliegveld Ben Goerion. Hier is een reusachtige waterval, zijn veel cafés en winkels. De meeste mensen vinden de hal een hele verbetering, anderen klagen over het gebrek aan een gezellige sfeer en de lange loopafstanden. De nieuwe hal is Terminal 3 en geldt voor buitenlandse vluchten. Voor wie binnen Israël wil vliegen zijn er Terminal 1 en 2 of de luchthaven Sde Dov, ten noorden van Tel Aviv. Er zijn chartervluchten naar Eilat en Rosh Pina (Galilea). U kunt vanuit Nederland ook rechtstreeks naar Eilat vliegen.

Reizen met de taxi in Israël

Bij het verlaten van de aankomsthal vindt u taxi's. U kunt via de taxi-coördinator een rit laten regelen tegen een vaste ritprijs. U kunt ook zelf een taxi aanhouden of met u mobieltje oproepen. Ritten 's nachts en in het weekend of op feestdagen kennen een toeslag. Een fooi wordt op prijs gesteld.

U kunt ook een goedkopere taxi nemen Ė de sheroet. Hier zit u met meerdere mensen in 1 taxi. Onderweg kan gestopt worden om andere passagiers op te pikken. Daarnaast zijn er minibussen die meestal pas vertrekken als alle plaatsen bezet zijn.

Reizen met de bus in Israël

Met de bussen van Egged kunt u heel het land doorreizen. In de Metropool Tel Aviv rijdt u met de bussen van Dan. U betaalt bij het instappen. Veel mensen in Israël reizen met de bus. De bus is veel populairder dan in Nederland. Vaak reizen er soldaten mee in de bus. Ondanks de aanslagen op bussen die Israël lang hebben geteisterd blijft de bus het belangrijkste openbaar vervoermiddel.

Reizen met de trein in Israël

Het reizen met de trein wordt steeds populairder in Israël: het is goedkoop en comfortabel. Er zijn tegenwoordig ook exprestreinen tussen het vliegveld Ben Goerion-Haifa en Ben Goerion-Jeruzalem. Sinds kort is er in Jeruzalem light rail.

Reizen met de auto in Israël

In Israël kennen we min of meer dezelfde verkeersregels als in Nederland (rechts voorrang, op rotonde voorrang, etc.) De snelwegen zijn goed onderhouden maar door het gebrek aan viaducten staan er vaak zeer lange files. Het advies is om bijtijds te vertrekken. De secundaire wegen in Israël liggen er wat slechter bij en zijn soms smal en bochtig.

In Israël rijden bestuurders (vaak jongeren) nogal roekeloos. Geen wonder dat er veel verkeersdoden te betreuren zijn. Ook voetgangers kijken vaak niet naar links en rechts bij het oversteken. Daarnaast rijden er nog veel oude auto's rond en hebben veel Israëliërs pas laat hun rijbewijs gehaald zodat het hen aan verkeersinzicht ontbreekt. Zorg dus dat u goed uitkijkt in het verkeer. Wanneer u een auto huurt zorg dan dat er een airco inzit. Drink uiteraard geen alcohol. Let ook goed op verkeersborden om aan te geven waar u moet afslaan. Ook brengen sommige borden u in verwarring: rond = maximale snelheid; rechthoekig = wegnummering. Tevens kunnen plaatsnamen op verschillende manieren gespeld zijn in het Engels (borden geven ook Hebreeuwse en Arabische namen weer). Namen van grote steden worden vaak afgekort: Tel Aviv (T.A.), Petach Tikwa (P.T.)

Toerisme in Israël

Op de Etsel-site kunt u inmiddels al veel toeristische informatie vinden. Gebruik de zoekfunctie om toeristische plekken te zoeken. Vindt u bepaalde plekken nog niet, kom dan gerust een andere keer terug want dan zal alles gereed zijn.

Medische zorg en alarmdiensten in Israël

De gezondheidszorg in Israël staat op een heel hoog niveau. Iedere inwoner heeft recht op medische zorg, inclusief ziekenhuisopname.

  • Magen David Adom = spoedeisende hulp en andere diensten
  • Yad Sara = vrijwilligersdienst die medische apparatuur en hulpmiddelen uitlenen

Er zijn ook particuliere klinieken. Tevens is geen vaccinatie nodig. Verder is het zaak u goed tegen de zon te beschermen en veel te drinken (liefst mineraalwater). Gebruik voorzorgsmaatregelen tegen hiv/aids.

Veiligheid in Israël

Hoewel Israël veel in het nieuws is wat betreft aanslagen is de kans klein dat u erbij betrokken raakt. Het leger en de politie zijn zeer alert en er zijn ook veel veiligheidscontroles. Volg alle aanwijzingen op vooral als u naar Judea en Samaria gaat. Neem geen lifters mee en ga zelf ook niet liften.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
Openbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurdernieuws uitgelichtOpenbaar vervoer wordt per 1 januari 2012 NOG duurderVanaf 1 januari 2012 wordt het openbaar vervoer NOG duurder, dit geld voor héél Nederland en voor elk vervoermiddel. Hoe…
Geen ISRA punt in huis?Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat ze geen ADSL aan kunnen vragen, omdat ze geen telefoonlijn naar hun huis he…
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Reizen in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!