InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Luxemburg - bezienswaardige plaatsen

Luxemburg - bezienswaardige plaatsen

Luxemburg, officieel het Groothertogdom Luxemburg, is een mini-landje niet zo ver van Nederland. Een ideale bestemming dus voor een (korte) vakantie of een weekendje weg. Ondanks dat het land maar klein is, zijn er toch verschillende bezienswaardigheden en leuke stadjes die een bezoek waard zijn.

Algemene Informatie

Luxemburg bestaat uit twee grote gebieden: de Ardennen, ook wel Osling genoemd, in het noorden en het Gutland (of Bon Pays) in het zuiden. In Luxemburg vindt men vooral veel bossen, het land is dan ook uitermate geschikt voor mensen die van wandelen houden. In Luxemburg kan men betalen met de Euro. Het klimaat lijkt op dat van Nederland, in het noorden van Luxemburg valt meer neerslag dan in het zuiden, het noorden is namelijk hoger gelegen dan het zuidelijke gedeelte. Luxemburg staat bekend om zijn wijn, de rivier de Moezel stroomt door het zuidoosten van het land, daar zijn dan ook enkele bekende wijncentra, waaronder Grevenmacher en Remich, in het najaar worden in deze plaatsen wijnfeesten gehouden.

Enkele plaatsen die de moeite waard zijn in Luxemburg:

Luxemburg

De gelijknamige hoofdstad van het land. Hier vindt men vooral veel oude vestingweken (kazematten) en andere historische gebouwen, waaronder de kathedraal Notre Dame en het stadhuis. Andere bezienswaardigheden in deze hoofdstad zijn het Arboretum Kirchberg, een bomentuin met winterharde bomen uit Europa, de Adolfsbrug en het Fort van Thüngen. Dit fort ligt niet ver van Luxemburg-stad, in natuurpark Dräi Eechelen.

Echternach

Echternach is een toeristisch plaatsje met een Romaanse kerk waarin zich het graf van Willibrord bevindt. Ook vindt men hier enkele andere historische gebouwen.

Clervaux

Clervaux is een klein stadje in het dal van de Clerve. Bezienswaardigheden in Clervaux zijn een kasteel uit de 13e eeuw, waar ook een oorlogsmuseum is gevestigd, en de Benedictijnenabdij van St.-Maurice en St.-Maur. Het stadje is ook zeer geschikt als startpunt voor wandeltochten.

Vianden

Vianden is een toeristenplaats aan de rivier de Our. Hier bevindt zich het Oranjeslot. De moeite waard is een tochtje met de stoeltjeslift die u naar 440m hoogte brengt. Hiervandaan heeft u een mooi uitzicht biedt over Vianden en het dal van de Our.

Esch-sur-Sure

Stadje met als toeristische trekpleister het stuwmeer in de rivier de Sure. Dit is het startpunt van diverse kanotochten. Ook is er een middeleeuwse burcht.

Diekirch

Toeristisch centrum aan de rivier de Sure, dit is een startpunt voor diverse kanotochten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Luxemburg - bezienswaardige plaatsen"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 22-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!