InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Waar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaat

Waar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaat

Waar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaat Overwinteren in een zonnig land is een goede manier om het sombere en koude noorden te ontvluchten. Bovendien kan je op die manier het gebrek aan zonlicht en een mogelijk vitamine D-tekort compenseren. Maar waar moet je naartoe? In welk land een vakantiehuis huren? Wat is het beste land om te gaan genieten van het zonnetje? Vaak gekozen vakantielanden om te overwinteren zijn Spanje, Turkije en Egypte. Egypte heeft wellicht het meest droge klimaat om te overwinteren, terwijl in Spanje en Turkije de algemene voorzieningen beter zijn. Maar er zijn ook interessante alternatieven als je het verder van huis wilt zoeken en je over een ruimer budget beschikt. Voor welke landen kan je kiezen als je wilt gaan overwinteren?

In welk land overwinteren?

Wie met het idee in het hoofd loopt om de winter in een zonnig land te gaan doorbrengen, krijgt te maken met verschillende keuzes. Een hele belangrijke keuze is het land waar je naartoe wilt om te overwinteren. Overwinteren is niet zomaar een stap die je op goed geluk zet maar een weloverwogen beslissing. Je brengt immers enkele maanden in een ander land door, en daar ben je maar beter goed op voorbereid. Het komt er op aan de voordelen en nadelen goed af te wegen. We nemen drie landen om te overwinteren onder de loep: Spanje, Turkije en Egypte.

Overwinteren in Spanje

Klimaat Spanje

Spanje is al jaren een erg populair vakantieland voor Nederlanders en Belgen en is dan ook een land waar veel mensen mee vertrouwd zijn. Het klimaat behoort tot de warmste van Europa: in de winter kan je doorgaans genieten van temperaturen rond de vijftien graden en regenen doet het er maar weinig. Vooral de zuidkust van Spanje zoals de streek rond Marbella, Almeria en Alicante zijn erg in trek bij overwinteraars, net als de Canarische Eilanden met Tenerife als trekpleister.

Gastronomie en voorzieningen

Het voordeel van overwinteren in Spanje is dat je kan genieten van alle voordelen als Europese Unie-burger: je kan er vrij naar reizen, je hebt er geen visum voor nodig, en de algemene voorzieningen in het land zijn goed ontwikkeld. Bovendien heeft Spanje een uitgebreide gastronomie en een moderne infrastructuur afgestemd op toeristen.

Overwinteren in Turkije

Klimaat Turkije

Turkije beschikt over een gunstig klimaat dat in het algemeen goed vergelijkbaar is met de landen van Zuid-Europa. Afhankelijk van de plaats waar je verblijft, kan het er wel erg fris worden in de winter, met mogelijk vrij veel regenval. De regio's in het zuiden kunnen wel rekenen op gunstige wintertemperaturen. Het aantrekkelijkst zijn de gebieden rond Bodrum, Antalya, Alanya en Kusadasi.

Oriëntaalse sfeer

Turkije is over het algemeen erg op het westen gericht, maar tegelijk kan je proeven van de oriëntaalse cultuur. Turkije is al eeuwenlang de brug tussen oost en west en daardoor heerst er een bijzondere internationale sfeer: een mix van verschillende invloeden, volkeren en culturen. De voorzieningen zjn misschien niet helemaal op Europees niveau maar komen toch aardig in de buurt. Als je een vakantiehuis of appartement wilt huren in Turkije, moet je rekening houden met prijzen die niet ver staan van de prijsniveaus van Zuid-Europa.

Overwinteren in Egypte

Klimaat Egypte

Egypte wordt 's winters veel bezocht door mensen met gezondheidsproblemen, waarbij vooral het kustgebied van de Rode zee immens populair is. Badplaatsen als Hurghada, Sharm-el-Sheikh en Marsa Alam zijn heel bekend bij overwinteraars en liefhebbers van de onderwaterwereld. De droge lucht, de nabijheid van de zee en de eeuwige zon maken van het gebied rond de Rode zee een ideale overwinterplaats voor mensen met reuma, artrose, psoriaris, of astma.

Medische voorzieningen

Egypte heeft een sterk ontwikkelde toeristische sector met een ruim aanbod aan vakantiehuizen en flats om te overwinteren. Toch moet je er mee rekening houden dat de voorzieningen vaak onderontwikkeld zijn. Ziekenhuizen en de medische zorg staan bijlange niet op het niveau van Europa en dat kan problematisch zijn voor de overwinteraar met een zwakke gezondheid die een beroep moet doen op medische bijstand ter plaatse. Voordeel van Egypte is wel dat het dagelijks leven er relatief goedkoop is, en ook de huurprijzen van vakantiehuizen en flats liggen op een lager niveau dan bijvoorbeeld Spanje of Turkije.

Onstabiliteit

Helaas bevindt Egypte zich sinds 2011 in een toestand van relatieve onstabiliteit, waar je als overwinteraar rekening mee moet houden als je een vakantie plant. Politieke revoluties, terroristische aanslagen en een algemeen klimaat van onveiligheid hebben gezorgd voor onzekerheid op het vlak van toeristische aanbiedingen. Overwinteren in een Egyptische badplaats als Hurghada of Sharm-el-Sheikh lijkt anno 2018 dus minder aangewezen.

Andere geschikte landen

Wil je het verder van huis proberen dan zijn er tal van alternatieve mogelijkheden om te overwinteren. Afhankelijk van je budget en de tijd die je kan spenderen zijn er verschillende opties. Een vliegtrip van zes uur brengt je al naar het immer zonnige Tenerife, waar het zowat het hele jaar door heerlijk toeven is, met heel regelmatige temperaturen van 20 à 25 graden overdag. Ook heb je in Tenerife het voordeel dat je je in de EU bevindt en dus geen paspoort of visum nodig hebt. Andere landen die geschikt zijn om te overwinteren zijn bijvoorbeeld Kaapverdië (voor de Afrikaanse Westkust), Malta, Dubai of Thailand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Er zullen maar weinig mensen zijn die echt houden van de winter, behalve dan de liefhebbers van sneeuw en gezelligheid.…
Overwinteren Spanje: Klimaat, plaats, prijs en verzekeringenSteeds meer mensen kiezen ervoor om tijdens de winterperiode of zelfs permanent in Spanje te gaan wonen. Want wanneer je…
Alles over overwinterenDe laatste tijd is overwinteren erg in opkomst. Heerlijk tijdens de wintermaanden in een warm land doorbrengen of een ro…
Winterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWinterzonvakantie: Leukste winterzon bestemmingen EuropaWanneer de winter je afschrikt en je niet zo dol bent op wintersport, kun je ook kiezen voor een zonvakantie in de winte…
Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard…

Reageer op het artikel "Waar overwinteren? Geschikte landen met een zonnig klimaat"

Reacties

Saskia van Malsen, 02-08-2016 13:12 #2
Ik kan geen lange afstanden meer lopen. Wat is een goed land om te overwinteren?
Vr. gr. Saskia van Malsen

Patricia, 28-06-2013 11:23 #1
Ik heb reuma een vreselijk ziekte, met veel pijn elke dag weer. Ik zit te overwegen om te gaan verhuizen naar zuid Spanje waar de klimaat beter is dan hier, in Nederland is veel vocht en koud en dat is zeker geen goede combinatie voor reuma patiënt. Maar hoe doe ik dat en waar moet ik beginnen. Als iemand een idee hebt laat me weten. Ik spreek zelf Spaans dus voor mij wordt niet zo moeilijk om te integreren.
groetjes uit Groningen

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Overwinteren
Reacties: 2
Schrijf mee!