InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen?

Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen?

Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen? De stress en de dagelijkse sleur van de westerse maatschappij maakt veel mensen vatbaar voor depressie, zeker in de winter. Er is weinig zonlicht, de dagen worden somberder en alles lijkt in het algemeen minder hoopvol dan in de zomer. Bovendien worden tijdens de winter bepaalde kwaaltjes en ziektes erger gevoeld, mede door de koude en de vochtigheid. Overwinteren in een zonnig klimaat kan daarom een goede keuze zijn om een koud klimaat te ontvluchten. Bovendien kan je de kans op winterdepressie verkleinen dankzij de blootstelling aan meer zonlicht. Ook tegen chronische ziekten zoals bijvoorbeeld reuma kan overwinteren voordelen hebben. Wat zijn de meest opvallende voordelen van overwinteren in een zonnig land?

Voordelen overwinteren

Overwinteren in het zuiden is in de eenentwintigste eeuw vrij populair geworden bij de bevolking. De winter doorbrengen in een aangenamer klimaat is echter niets nieuws: van oudsher is het gebruikelijk dat mensen die het zich kunnen veroorloven de winter doorbrengen in een gunstig klimaat. Ook maakt het deel uit van de medische traditie om mensen die gevoelig zijn voor zonlicht tijdens de wintermaanden naar een zonnige bestemming te sturen. Dit onder meer om optimaal te kunnen genieten van de vitamine D die de zon afgeeft.

Winterdepressie

Depressie is een aandoening die meer voorkomt tijdens de sombere, koude winterdagen. De seizoensgebonden depressie of Seasonal Affective Disorder (SAD) heeft te maken met een gebrek aan zonlicht tijdens de winterperiode. Winterdepressie is vaak een probleem van lange adem vermits de winter in onze contreien nogal lang duurt. De winter doorbrengen in een aangenaam klimaat, met veel zonlicht, goede lucht en een trager levenstempo kan de kans op SAD of winterdepressie verminderen. Ook een winterdipje kan je bestrijden met een lang verblijf in het zuiden.

Genieten van pensioen

Mensen die gepensioneerd zijn komen vaak op het idee om te gaan overwinteren. Ze willen hun oude dag doorbrengen in een zonnig land zoals Spanje, Italië of Turkije om hun dagelijks leven wat relaxter en zorgelozer te maken. Hoedanook is de dagelijkse sleur van de westerse maatschappij voor vele gepensioneerden te vermoeiend en te stressy. Het hoeft allemaal zo snel niet meer te gaan en ook voor hun gezondheid is het vaak beter om de winter te overbruggen in het zuiden. De vervelende symptomen van ouderdomskwaaltjes die meer opspelen tijdens de wintermaanden kunnen op die manier bestreden worden.

Overwinteren tegen ziektes

Immuunsysteem sterker maken

Gezondheid is een belangrijke vereiste om de winter goed door te komen. In de winter wordt het lichaam blootgesteld aan koude, vochtigheid en minder zonlicht. Tegelijk is het immuunsysteem zwakker doordat het lichaam minder vitamne D kan opnemen en de zuurstof in de lucht vaak bezoedeld is door smog en koude lucht. Hieraan blootgesteld zijn gedurende een lange winterperiode brengt niet te onderschatten gevolgen met zich mee, vooral voor mensen met ademhalingsproblemen. Mensen met een zwakke gezondheid hebben in het algemeen dan ook meer problemen in de winterperiode, denk maar aan chronisch zieken. Door te overwinteren in een warm klimaat neem je extra vitamine D op waardoor je je immuunsysteem sterker kan maken.

Aandoeningen

Overwinteren in een zonnig klimaat wordt vaak gedaan door patiënten die baat hebben bij droogte, warmte, en zonlicht, zoals bijvoorbeeld mensen die lijden aan de volgende ziektes of aandoeningen:
  • reuma
  • artrose
  • artritis
  • psoriasis
  • astma
  • ziekte van Bechterew
  • cvs (chronischevermoeidheidssyndroom)

Batterijen opladen in een zonnig klimaat

Ook mensen die niet specifiek last hebben van een bepaalde ziekte kunnen ervoor kiezen om 's winters enkele weken of maanden in een zonnig land door te brengen. Je hoeft niet ziek te zijn om te gaan overwinteren; je kan ook simpelweg in het zuiden verblijven om een tijdje de batterijen op te laden. In een aangenamer, warmer klimaat kan je genieten van een andere atmosfeer, de nodige vitamine D en ontsnap je even aan de dagelijkse sleur van onze drukke samenleving. Na je overwinterperiode kom je als het ware herboren terug in eigen land en heb je weer voldoende kracht en energie om ertegen aan te gaan. Op die manier kan je trouwens ook de kans op het ontwikkelen van ziektes of aandoeningen verkleinen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een winterdip of winterdepressie.

Kerst en nieuw

Voor sommige mensen zijn de feestdagen van eindejaar een erg stressvolle en zenuwachtige periode. Sociale verplichtingen, de druk om gezellig te doen en kadootjes te kopen: niet iedereen wordt er vrolijk van. Niet toevallig kiezen meer en meer mensen er dan ook voor om de kunstmatige commerciële sfeer van kerst en nieuw te ontvluchten. Als je weet dat je het moeilijk hebt bij kerst en nieuw en de kans op depressie groot is, lijkt het interessant om enkele weken te overwinteren in een totaal andere omgeving en sfeer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Alles over overwinterenDe laatste tijd is overwinteren erg in opkomst. Heerlijk tijdens de wintermaanden in een warm land doorbrengen of een ro…
Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?Overwinteren is een idee dat bij veel mensen opkomt als de dagen weer wat korter worden. Er is minder zonlicht, het word…
Overwinteren Spanje: Klimaat, plaats, prijs en verzekeringenSteeds meer mensen kiezen ervoor om tijdens de winterperiode of zelfs permanent in Spanje te gaan wonen. Want wanneer je…
Wat is een winterdepressie?Wat is een winterdepressie?Zodra de dagen korter worden tijdens de Herfst, beginnen bij een hoop mensen klachten van onrust, neerslachtigheid en ve…

Reageer op het artikel "Overwinteren in een zonnig klimaat: wat zijn de voordelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Overwinteren
Schrijf mee!