InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?

Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?

Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren? Overwinteren is een idee dat bij veel mensen opkomt als de dagen weer wat korter worden. Er is minder zonlicht, het wordt kouder en emoties worden somber. Maar de winter doorbrengen in een zonnig land is niet voor iedereen weggelegd: je moet er de tijd en het geld voor hebben. Een van de vragen om te stellen als je gaat overwinteren is waar je zal verblijven: in een hotel, in een vakantiehuis of in een appartement? Sommige verstokte overwinteraars kiezen er zelfs voor om een vakantiehuis te kopen. Op die manier kunnen ze 's winters telkens op de eigen, vertrouwde stek verblijven. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze opties om te overwinteren?

Overwinteren in een zonnig land

De winter staat weer voor de deur en de daarbijhorende korte, donkere dagen. Meer en meer mensen zijn gevoelig voor de seizoensgebonden depressie en zoeken naar oplossingen om de winter zonder kleerscheuren door te komen. Voordat je gaat overwinteren moet je jezelf de vraag stellen of je er wel voldoende financiële middelen voor hebt. Zoek uit hoeveel het dagelijks leven kost op de bestemming waar je naartoe wilt en bereken of je inkomen daar hoog genoeg voor is. Afhankelijk daarvan kan je een keuze maken van het land, en van de plaats waar je zal verblijven.

Overwinteren in een hotel

Voordeel

Enkele maanden overwinteren in een hotel heeft het voordeel dat je van een volledige service kan genieten. Je beschikt over schoonmaakservice, beveiliging, restaurant en eventuele andere faciliteiten. Elk technisch probleem aan je hotelkamer wordt opgelost door de altijd voor je beschikbare staff. Doorgaans kan je kiezen tussen een kamer met ontbijt, half pension of vol pension (allinclusive hotel).

Nadeel

Om enkele maanden in een hotel te verblijven moet je om te beginnen een hoog bedrag op tafel kunnen leggen. Toch is het interessant om een afweging te maken met het huren van een vakantiewoning. In een hotel krijg je soms al eens een interessante korting als je er lang verblijft en ook de allinclusiveformule biedt zijn voordelen. Vergeet niet dat je bijkomende uitgaven voor eten en drinken moet maken als je een flat huurt, wat in een all-inclusivehotel inbegrepen is.

Overwinteren in een vakantiewoning

Voordeel huurwoning

Als je de aankoop van een vakantiewoning in een zonnig land te duur vindt, dan heb je de mogelijkheid om te gaan huren. Je kan een vakantiehuis huren of een vakantieappartement in een compound. In een compound of resort kan je voor de lange termijn huren en die prijzen zijn relatief voordelig. Je hebt ook minder verantwoordelijkheid dan wanneer je eigenaar van de woning bent en vaak kan je er genieten van faciliteiten zoals zwembad, housekeeping en security.

Nadeel: op eigen houtje

Het nadeel van overwinteren in een huurwoning is dat je zelfstandig moet kunnen zijn. Je moet uitzoeken waar de dichtstbijzijnde supermarkt te vinden is, waar de goede restaurantjes zijn en andere winkels voor je levensonderhoud. Problemen moet je vaak zelf oplossen omdat de eigenaar niet altijd in de buurt is. Een goedkopere prijs brengt wat meer zorgen met zich mee.

Vakantiehuis kopen

Voordeel: baas in eigen huis

Veel mensen sparen hun leven lang om een vakantiewoning te kunnen kopen voor hun oude dag. Het is dan ook comfortabel om naar je eigen vakantiehuis te kunnen gaan als je er zin in hebt: het is altijd beschikbaar en je doet er je eigen zin, zonder bemoeienis van een verhuurder.

Nadeel

Het kopen van een vakantiewoning is geen eenvoudige zaak en moet weloverwogen gebeuren. Ten eerste moeten je financiële middelen voldoende zijn om een vakantiehuis te kunnen kopen. Ten tweede moet je op de hoogte zijn van al je rechten en verplichtingen als eigenaar in het buitenland, denk maar aan belastingen, taksen en officiële eigendomspapieren.

Vastgoedmakelaar vakantiewoningen

Bij het afwegen van de voordelen en nadelen van deze mogelijkheden om te overwinteren kan het interessant zijn om eerst te rade te gaan bij een vastgoedmakelaar. Een makelaar kan je op de hoogte stellen van de prijzen, van de locaties en de bijzondere kenmerken van beschikbare vakantiewoningen.Sommige vastgoedmakelaars zijn gespecialiseerd in het aanbieden van vakantiehuizen en kunnen je gedetailleerd advies geven. Ook kan je het prijskaartje dat vasthangt aan de huur van een vakantiehuis vergelijken met de kosten van een verblijf in een hotel. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars die vakantiewoningen te huur aanbieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandVastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandAls investeerder in vastgoed kan het bijzonder interessant zijn om je te richten op een vakantiewoning in het buitenland…
Een particulier vakantiehuis hurenEen particulier vakantiehuis hurenEr zijn diverse manieren waarop je vakantie kan vieren. Zo kan je bijvoorbeeld een keuze maken tussen verblijven in een…
Alles over overwinterenDe laatste tijd is overwinteren erg in opkomst. Heerlijk tijdens de wintermaanden in een warm land doorbrengen of een ro…
Overwinteren Spanje: Klimaat, plaats, prijs en verzekeringenSteeds meer mensen kiezen ervoor om tijdens de winterperiode of zelfs permanent in Spanje te gaan wonen. Want wanneer je…
Belasting op vakantiehuis en BelastingdienstBelasting op vakantiehuis en BelastingdienstHelaas betaalt u ook in 2018, 2019 en 2020 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelas…

Reageer op het artikel "Overwinteren in de zon: op hotel of een vakantiehuis huren?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Overwinteren
Schrijf mee!