Praktische informatie voor een reis naar Cambodja

Praktische informatie voor een reis naar Cambodja Cambodja is een prachtige reisbestemming. Ondanks de armoede zijn de mensen zeer vriendelijk en de cultuur is indrukwekkend, met de tempels van Angkor Wat als hoogtepunt. Maar wat moet u allemaal regelen voor een rondreis door Cambodja? Wat is de beste reistijd? Wat zijn de visumregels voor Cambodja? Heeft u vaccinaties nodig om door Cambodja te kunnen reizen? Past uw stekker wel in het Cambodjaanse stopcontact? En welk geld wordt er gebruikt? U leest het hier!

Indeling

Visum en paspoort

Om Cambodja te mogen betreden heeft u een visum nodig. De regels rondom dit visum zijn niet altijd even duidelijk. Als u met het vliegtuig Cambodja betreedt vanuit een ander land kunt u een visum verkrijgen bij aankomst, dit visum is dan geldig voor 30 dagen. Dit kost ongeveer US$20. U moet dan wel beschikken over een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is na vertrek uit Cambodja en over 2 pasfoto's en 2 kopieën van uw paspoort. Als u over land Cambodja betreedt vanuit Thailand of Laos kunnen de regels rondom het visum wel eens op creatieve wijze worden nageleefd. Zo kan de prijs van het visum bijvoorbeeld hoger liggen dan de normale prijs en soms moet u extra dollars betalen voor bepaalde stempels, bijvoorbeeld voor een bewijs dat u geen koorts heeft (dit wordt dan gemeten bij de grens) of voor andere bewijzen, stempels of papieren die eerlijk gezegd nergens op slaan maar ervoor zorgen dat de grenspolitie een aardig zakcentje bijverdient. Corruptie speelt in dit land nog steeds een grote rol en het heeft weinig zin om hier tegen in te gaan als u daadwerkelijk de grens over wilt steken. Reizigers die over land Cambodja in willen vanuit Vietnam dienen van tevoren een visum aan te vragen waarop dit vermeld staat. Let er wel op dat deze regels aan verandering onderhevig zijn. Vraag dus altijd van tevoren na wat de regels rondom het verkrijgen van een visum voor Cambodja op dat moment zijn, dit kunt u navragen bij een Cambodjaanse ambassade.

Geld

In Cambodja is het officiële betaalmiddel de Cambodjaanse Riel maar op de meeste toeristische plaatsen worden de prijzen aangegeven in US dollar. De dollar is dan ook het belangrijkste betaalmiddel dat u bij zich dient te hebben in Cambodja, het liefst in kleine coupures. Om aan US dollars te komen kunt u het beste pinnen in één van de grote steden in Cambodja. Phnom Penh en Siem Reap zijn hier uitermate geschikt voor, hier vindt u veel pinautomaten waar u met uw bankpas (met het Cirrus-teken) geld kunt opnemen. In de kleinere steden en dorpen in de minder toeristische gebieden zult u geen pinautomaten vinden, zorg dan ook dat u voldoende dollars op zak heeft.

Vaccinaties

Voor een bezoek aan Cambodja zijn vaccinaties niet verplicht, maar vaccinaties tegen Hepatitus A en DTP worden wel aanbevolen net zoals voor bezoeken aan de buurlanden. Als u in de 10 dagen voorafgaand aan uw bezoek aan Cambodja in een gebied geweest bent waar gele koorts voor komt, is een gele koorts vaccinatie verplicht. Verder kan het zo zijn dat er wordt gevraagd naar een cholerastempel, een stempel zonder enige daadwerkelijke betekenis die in Nederland te verkrijgen is. Dit is wederom een voorbeeld van de corruptie in Cambodja, want wie geen stempel heeft kan zomaar worden ontdaan van een aantal dollars aan de grens. De informatie over vaccinaties wisselt met de tijd. Voor de meest actuele informatie over welke vaccinaties u nodig heeft in Cambodja kunt u het beste minimaal 6 weken voor vertrek uw huisarts, de GG&GD, de Travel Clinic, het Tropeninstituut of het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering raadplegen.

Klimaat en beste reistijd

Als u door Cambodja reist dient u rekening te houden met de verschillende klimaatperiodes in het land. Cambodja heeft een tropisch klimaat, dat betekent dat het weer het hele jaar warm en vochtig is. De temperatuur schommelt overdag vaak rond de 30°C. Deze temperatuur is prettig wanneer u zich in de buurt van water bevindt, maar minder prettig als u in een drukke stad rondloopt. Cambodja kent drie seizoenen; er is een droog en koel seizoen, een heet en droog seizoen en een regenseizoen. Het droge, koele seizoen loopt ongeveer van november tot en met februari. Hierna volgt het hete, droge seizoen dat loopt van maart tot en met mei. En daarna begint het regenseizoen, dat loopt van juni tot en met oktober. Reizen in de natte periode wordt afgeraden in verband met het slechte wegdek, de grote toeristische trekpleisters zijn dan echter nog steeds goed te bezoeken.

Praktisch

  • Tijdsverschil: in Cambodja is het tijdens onze zomertijd 5 uur later dan hier en tijdens onze wintertijd 6 uur later.
  • Bellen en internet: mobiel bellen met uw Nederlandse simkaart in Cambodja is vaak mogelijk, maar ook erg duur. Het is vaak voordeliger om een Cambodjaanse prepaid simkaart te kopen, waarmee u kunt bellen voor slechts een fractie van de kosten die u met uw eigen Nederlandse abonnement zou maken. U kunt ook gebruik maken van internet in één van de vele internetcafe's, hier kunt u bijvoorbeeld via Skype contact hebben met de thuisblijvers.
  • Voltage: het stroomnet in Cambodja is 220 volt. Soms treft u echter verschillende stekkertypes aan waardoor het raadzaam kan zijn om een eigen universele adapter mee te nemen.
  • Taal: De taal van Cambodja is Cambodjaans.
© 2011 - 2020 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Praktische informatie voor een reis naar Cambodja"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 15-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!