InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Rondom en in Safed en Tiberias (Galilea)

Toerisme Israël: Rondom en in Safed en Tiberias (Galilea)

Belangrijke toeristische trekpleisters in de buurt van het Meer van Galilea zijn Safed en Tiberias. Deze twee steden behoren tot de vier heilige steden in Israël naast Jeruzalem en Hebron. Safed staat bekend als de stad van de Kabbala. Hier hebben grote Kabbalisten gewoond zoals Izaäk Luria. Tiberias is heilig vanwege de vele graven van Joodse heiligen. Naast deze steden besteden we aandacht aan andere attracties zoals plekken die heilig zijn voor christenen.

Belangrijke wegen rondom Safed en Tiberias (Galilea)

hoofdwegen

  • weg 89
  • weg 90
  • weg 91
  • weg 85
  • weg 87
  • weg 65
  • weg 70

regionale wegen

  • weg 888
  • weg 807
  • weg 768
  • weg 767

Safed (Tsfat)

lokatie: Vanaf weg 89 tussen kruispunt Ein Zeitiem en kruispunt Rosh Pina.
omschrijving: Safed is de hoofdstad van Opper Galilea. De bevolking is Joods. Het is een geliefd zomeroord en de oude stad ligt op 800 meter boven de zeespiegel. De Kana'anberg is 960 meter hoog en de hoogst bewoonde plek van Israël. Safed werd destijds door de kruisvaarders en later de islamieten bezet. Geleidelijk kwamen er meer Joden wonen. Beroemd werd de stad toen Kabbalisten er zich gingen vestigen. De stad werd de mystieke stad. De stad ligt dichtbij Meron waar het graf van Shimon bar Yochai ligt, de auteur van de Zohar, het belangrijkste Kabbalistische boek. In Safed vestigde zich o.a. Izaäk Luria de grote Kabbalist. Zijn bijnaam is Ha'ari – de leeuw. Ook Rabbijn Jozef Karo, de auteur van de Sjoelchan Aroech, had zich er gevestigd.

In Safed werd het eerste Hebreeuwse boek gedrukt. Door natuurrampen en de vernietiging van de stad door Druzen verloor de stad haar glans. In 1837 werd de gehele stad verwoest door een aardbeving. Ongeveer 4000 mensen waarvan de meeste Joden lieten hierbij het leven. Onder het Britse Mandaat werd de stad veelvuldig lastig gevallen door Arabieren. In 1948 woonden 12.000 Arabieren en 1700 Joden in de stad. De Arabieren controleerden de toegangsweg. Op 11 mei 1948 wisten Joden van buiten de stad te veroveren. Alle Arabieren vluchtten.

Wat kan er in Tsfat (Safed) bezocht worden?
  • Rechov Jeroesjalajiem (loopt om de Tsfatberg)
  • Hametsoeda (citadel op de top van de berg)
  • Gedenkteken op de top van de berg voor de verdedigers van Safed gedurende de Onafhankelijkheidsoorlog.
  • Synagogen:
    • De Ha'ari Synagoge
    • Chakel Tapoechiem
    • De Bennea Synagoge
  • Het Glicenstein Kunst Museum
  • Kunstenaars kolonie
  • Sjem wa 'ewer (heilige grot)
  • Kana'anberg met hotels en pensions

Jordaan Park Reservaat

lokatie: Vanaf weg 888
omschrijving: Groot natuurreservaat: dichte vegetatie, molens en water geleidingssystemen.

Shmurat Nahal Amoed

lokatie: Vanaf oosten van kruispunt Nahal Amoed, noorden van weg 85, of vanaf weg 90 tussen kruispunt Kfar Nachum en kruispunt Migdal.
Omschrijving: Een natuurreservaat: in het bovenste deel dikke vegetatie, resten van molens, tuinen en beekjes; in het lagere gedeelte karst grotten, zeldzame vogels en prehistorische grotten.

Kerk van Galilea

lokatie: Vanaf weg 8277 (binnenweg)
omschrijving: Complex met indrukwekkende architectuur. Er zijn mooie glas-in-lood ramen. De kerk dient als conferentie en seminar centrum.

Kapernaüm (Kfar Nahum)

lokatie: Vanaf weg 87
omschrijving: Plaats bekend van het Nieuwe Testament.

Horbat Minim

lokatie: Vanaf weg 87
omschrijving: Archeologische vindplaats met resten van een burcht uit de Romeins-Byzantijnse periode Oemayyad paleid, een 8ste eeuwse badhuis en Mamelukken karavanserai.

Tiberias

lokatie: Vanaf weg 77 of vanaf weg 90.
omschrijving: Vakantie en toeristenplaats met veel oudheden en talloze graven van Joodse heiligen.

Tiberias is de hoofdstad van Galilea. Er wonen alleen Joden en het ligt op 200 meter beneden de zeespiegel. De zomer is er heet en de winter aangenaam. De stad bestaat uit twee gedeelten:
  1. De oude stad aan de kust van het meer;
  2. De nieuwe stad op de heuvel.

Veel huizen zijn gemaakt van zwarte basaltsteen. Minerale bronnen vormen een belangrijke economische factor in de ontwikkeling van de stad die 2000 jaar oud is. De stad werd gesticht door Herodes Antiopas op de ruïnes van de stad Rakkat. Hij noemde de stad Tiberius (de Romeinse keizer). De Joden noemde het echter Taboer (centrum) vanwege de centrale positie van het Joodse leven in Palestina. Er waren veel scholen van geleerden. De Misjna werd er in het jaar 200 van de gewone jaartelling voltooid. De Jeruzalem Talmoed werd er afgerond in het jaar 400 van de gewone jaartelling. Onder Arabische bezetting vormde Tiberias ook een belangrijk middelpunt. Door oorlogen tussen Kruisvaarders en moslims werd de stad in de 12de eeuw verwoest. In 1560, onder Turkse bezetting, schonk sultan Soliman de Grote de stad aan de Jood Don Jozes Nassi. Vele Joden gingen de stad opbouwen. In de 18de eeuw heerste de Sjeik Daher el-Omar over de stad. In 1837 werd de stad verwoest door een aardbeving. De Joden wisten de stad weer op te bouwen. Met de komst van het Zionisme nam het aantal Joden verder toe.

attracties

  • De Hagalilweg – voornaaste straat
  • Oorlogsgedenkteken – Psalm 2:9: “Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stuk slaan als pottenbakkerswerk.”
  • Meer van Galilea
  • Graven van Maimonides en Jochanan ben Zakkai en andere heiligen
  • Het Museum van Oudheden
  • Het klooster St. Petrus
  • Joodse begraafplaats met veel chassidische rabbijnen
  • Hete bronnen met geneeskrachtige werking
  • Graf Rabbi Meïr
  • Archeologische opgravingen
  • Bron van Mirjam (bodem van het Meer van Galilea)

Stranden aan het Meer van Galilea – westkant

Van noord naar zuid:
  • Hof Amnon
  • Hof Sagirit
  • Hof Amad
  • Hof Tamar
  • Hof Hawaï
  • Hof Ilanat
  • Hof Arbeel
  • Hof Magdala
  • Hof Dekel
  • Hahof Hashakat
  • Hof Gai
  • Hof Siranit
  • Hof Shikmim
  • Hof Bernnika
  • Hof Shahaf
  • Hof Tzinahrei
  • Hof Shuldag
  • Hof Kaltal
  • Hof Tzomeh

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Israël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapNoord-Israël bestaat uit bergen en dalen. Het berggebied heet Galilea, de dalen zijn de Jordaanvallei, Harrodvallei, Jis…
Historische geografie Israël: de Ottomanen in PalestinaIn de transitie periode van de Mamelukken die 250 duurde veranderde er niet veel in Palestina. Het Ottomaanse Rijk dat d…
Geschiedenis Jodendom: Kabbala – mystici SafedGeschiedenis Jodendom: Kabbala – mystici SafedEr worden twee redenen genoemd waarom Safed het centrum was geworden van Kabbala mystiek. Ten eerste de zuivere lucht di…
Bronnen en referenties
  • Israel – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – carta Jerusalem
  • Eigen bevindingen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Rondom en in Safed en Tiberias (Galilea)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!