InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van Galilea

Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van Galilea

Het Meer van Galilea en omgeving is een grote toeristische trekpleister. Het gebied is zowel voor Joden als christenen van grote betekenis. Het meer ligt ongeveer op 212 meter beneden het zeeniveau. Er kan gezwommen worden en het wemelt er van de vissen. In het Hebreeuws heet dit meer Kinneret, wat harp betekent. Het Meer van Galilea heeft de vorm van een harp. We kijken vooral bij de plekken ten noorden en oosten van het Meer van Galilea.

Belangrijke wegen rondom het Meer van Galilea

hoofdwegen

  • weg 90
  • weg 91
  • weg 89
  • weg 87
  • weg 92
  • weg 85
  • weg 77
  • weg 65

regionale wegen

  • weg 888
  • weg 807
  • weg 768
  • weg 767

Gan Le'umi Tel Hatzor

lokatie: Vanaf weg 90 tussen kruispunt Mahana'iem en kruispunt Jesud Hama'ala.
omschrijving: Hatzor (Chatzor) werd door de Israëlieten veroverd en werd de meest belangrijke stad in Noordelijk Kanaän. In Jozua 11:10 staat te lezen: ”Terzelfder tijd keerde Jozua terug en nam Hatzor in, en zijn koning sloeg hij met het zwaard, want Hatzor was eertijds het voornaamste van al deze koninkrijken.” Hatzor behoorde tot de stam Naftali.

In 1928 werd Hatzor ontdekt door een Engelse wetenschappelijke expeditie. In 1955 begonnen er opgravingen. De heuvel kent twee delen:
  1. de acropolis op het hoogste deel (van strategisch belang);
  2. de lagere stad noordwaarts.
Er werden veel vondsten gedaan: woningen, een tempel, een reusachtige altaar, etc. Alle vondsten worden in het Israël museum bewaard. De Tel Hatzor is tegenwoordig een natuurreservaat.

Katzrin

lokatie: Vanaf de weg die de wegen 91 en 87 met elkaar verbinden, tussen kruispunt Beit Hameches en kruispunt Katzrin.
omschrijving: Stadscentrum op de Golan Hoogvlakte waar vroeger vermoedelijk de Joodse plaats Qeisarin lag. Katzrin was vóór 1967 in handen van de Syriërs. Na 1967 heeft Israël er de resten van een synagoge gevonden.

Hanakik Hashahor

lokatie: De Nahal Zavitan route.
omschrijving: Een basalt kloof dat deel uitmaakt van Nahal Zavitan. Langs de kloof bevinden zich een serie kuilen en watervallen. Er moeten touwen gebruikt worden tijdens de trip. Alleen in de zomer is de route werkelijk begaanbaar.

Breichat Hameshushim

lokatie: Onverharde weg vanaf kruispunt Beit Saida 9weg 87) of vanaf weg 888, ten zuiden van kruispunt Beit Hameches.
omschrijving: Natuur meertje in Nahal Meshushim (20 bij 30 meter).

Beit Saida vallei

lokatie: Vanaf weg 92 (kruispunt na Ma'aleh Gamla) of vanaf weg 87 (kruispunt Beit Saida).
omschrijving: Natuurreservaat met water stroompjes en lagunes, met veel waterflora, dieren en verschillende soorten vis. De poelen kunnen niet betreden worden, maar er zijn wel wandeltochten door de vallei.

Soesita

lokatie: Vanaf weg 92 naar de weg die afbuigt ten oosten van kibboets Ein Gev.
omschrijving: Hier lag op de heuvel vroeger de stad Soesita die bekend staat bij de opstand van de Joden tegen de Romeinen in 67 van de gewone jaartelling. Ook zijn er Byzantijnse resten opgegraven uit de 5de en 6de eeuw.

Tel Beit Yerah

lokatie: Vanaf weg 90, ten noordwesten van kruispunt Tzema.
omschrijving: Heuvel van de oude stad Beit Yera. Er zijn resten gevonden van Kanaänietische muren, een Romeins badhuis, een synagoge vloer, Byzantijnse kerken en een Oemayyad paleis.

Andere bijzonder attrracties

Kibboets Degania

Deze kibboets ligt ten zuiden van het Meer van Galilea. Het is de voorloper van alle Joodse landbouwnederzettingen in het oostelijk deel van de Jordaan Vallei en de eerste collectieve nederzetting van Israël. Het is in 1911 gesticht. 'Dagan' betekent koren. De eerste immigranten hadden het er zwaar: moerassen, aanvallende Bedoeïenen, tropisch klimaat, weinig landbouw ervaring. Degania werd de oefenschool voor honderden jonge pioniers. In de kibboets ligt het Beet Gordon museum (Gordon was één van de grote zionisten). Bij de ingang staat een buitgemaakte Syrische tank tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog van 1948. Op de begraafplaats liggen bekende persoonlijkheden zoals A.D. Gordon, Otto Warburg, Arthur Ruppin en Leopold Greenberg.

Kibboets Ein Gev

Kibboets Ein Gev is gesticht in 1957. Er is een grote concertzaal waar tijdens het Joodse paasfeest veel bezoekers komen voor een muziekfeest. De pioniers waren de eerste vissers die hun netten uitgooiden in het Meer van Galilea.

Stranden aan het Meer van Galilea – oostkant

Van noord naar zuid:
  • Hof Kinar
  • Hof Duga
  • Hof Dugit
  • Hof Golan (Luna Gal)
  • Hof Tze'elon
  • Ashalim Beach
  • Hof Levanon
  • Hof Kursi
  • Hof Halukiem
  • Hof Gofra
  • Hof Tziltzal
  • Hof Soesita
  • Hof Ha'ela
  • Hof Kaneh
  • Hof Sheizaf
  • Hof Rotem

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Websites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlWebsites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlOp deze lijst geven we u de websites van kibboetsiem in Israël. Niet elke kibboets heeft een website, vandaar dat hier s…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Israël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Galilea e.o. – cultuurlandschapNoord-Israël bestaat uit bergen en dalen. Het berggebied heet Galilea, de dalen zijn de Jordaanvallei, Harrodvallei, Jis…
Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.oBelangrijke toeristische attracties in Galilea in de buurt van het Kruisvaarders kasteel Montfort, Ma'alot-Tarshiha (Joo…
Bronnen en referenties
  • Israel – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – carta Jerusalem
  • Eigen bevindingen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van Galilea"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!